Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färist  (läst 9120 gånger)

Lobacken

  • Inlägg: 2
Färist
« skrivet: 02 okt-07 kl 16:20 »
Vet någon om man någonstans kan köpa färdiga mindre färister i metall?

birgit

  • Gäst
Re:Färist
« Svar #1 skrivet: 03 okt-07 kl 11:49 »
Tydligen inte. Skulle själv vilja ha ett par. Men man får väl vända sig till någon hantverkare eller företag.
Vi hade en bra man som gjorde urinrännor åt oss på 80-talet. De hade kunnat utvecklas och förstoras. Men han är pensionär nu.
Kolla eniro eller sök på forumet på smide kanske?

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Re:Färist
« Svar #2 skrivet: 03 okt-07 kl 22:06 »
Hej
Gör som jag ,lägg järnrör diameter 150 mm i botten och sedan 60 mm rör ovanpå funkar perfekt för mig.
Rör kan du köpa av mig ,svetsa ihop det på plats kan kanske din grannbonde eller någon annan göra det är ju inget märkvärdigt.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lobacken

  • Inlägg: 2
Re:Färist
« Svar #3 skrivet: 03 okt-07 kl 22:18 »
En verkstad i närheten tar 4-5000/st (ogalvaniserat), vilket jag tycker är omöjligt. Jag funderar på tryckimpregnerat virke istället. Men går det att få tag på rimliga järnrör, kan jag finna någon svetskunnig. Var finns rören och vad kostar sånt?

birgit

  • Gäst
Re:Färist
« Svar #4 skrivet: 04 okt-07 kl 15:33 »
Beror ju lite på hur mycket belastning det ska tåla också. Djur, människor, bilar, traktorer osv. Man får nog ha ganska grova rör för sistnämnda?

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Re:Färist
« Svar #5 skrivet: 04 okt-07 kl 22:48 »
Min färist består av 4 st 150 mm rör 1300 mm långa och 12 st 60 mm rör 3000mm långa.
Jag vet inte vad den håller för men den håller för traktor och gödselspridarvagn för det har jag testat ett flertalgånger.

Materialpriset hos mig är 1500 kr.
Rör i affären kostar ca 18 kr kg.
6 m 60 rör med 3 mm gods väger ca 30 kg.

Ett tips.
1 mm plåt väger 8 kg per kvadratmeter.

Lars
Rören finns i Halland.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Färist
« Svar #6 skrivet: 05 okt-07 kl 08:53 »
Spännande, det här med färist....men hur ser den ut? Vi vill gärna prova. Skönt att slippa öppna grindar hela tiden. Den måste vara hållbar för tung passage. ???

dp81

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: Re:Färist
« Svar #7 skrivet: 24 maj-18 kl 10:40 »
Min färist består av 4 st 150 mm rör 1300 mm långa och 12 st 60 mm rör 3000mm långa.
Jag vet inte vad den håller för men den håller för traktor och gödselspridarvagn för det har jag testat ett flertalgånger.

Materialpriset hos mig är 1500 kr.
Rör i affären kostar ca 18 kr kg.
6 m 60 rör med 3 mm gods väger ca 30 kg.

Ett tips.
1 mm plåt väger 8 kg per kvadratmeter.

Lars
Rören finns i Halland.

Jag bor tre mil från dig, har du fortfarande rör till salu?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser