Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagra hushållsost  (läst 63030 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Lagra hushållsost
« Svar #20 skrivet: 17 jun-22 kl 12:25 »
Den lilla halt av etanol respektive ättika som whiskey- eller vinägertillsatsen kan ge, jämfört med ostens hela volym, gör nog varken till eller från för mögel eller andra mikroorganismer.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Lagra hushållsost
« Svar #21 skrivet: 17 jun-22 kl 14:40 »
Den lilla halt av etanol respektive ättika som whiskey- eller vinägertillsatsen kan ge, jämfört med ostens hela volym, gör nog varken till eller från för mögel eller andra mikroorganismer.

Aha, va trist. Hoppas IAF på att min klarar sig, jag köpte precis en ost och lagt längst ner o längst bak i kylen där den får ligga till jul. Hoppas den förblir mögelfri hela perioden. :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lagra hushållsost
« Svar #22 skrivet: 17 jun-22 kl 15:12 »
Aha, va trist. Hoppas IAF på att min klarar sig, jag köpte precis en ost och lagt längst ner o längst bak i kylen där den får ligga till jul. Hoppas den förblir mögelfri hela perioden. :)
Det finns ett par förutsättningar som ger ost lång hållbarhet.
Det är en mjölksyrad produkt.
Är den förpackad i en syrefri miljö som .är bakteriefri.
Stora ostar, dvs de med skalk har som odelad väldigt lång hållbarhet då dom ofta är insvepta i rex bivax.
Andra typ hushållsost lever i plastförpackningar.
Att ha på sprit, ättika eller andra bakteriedödande ämnen skyddar från det som kan ha hamnat på ytan när man hanterar osten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Lagra hushållsost
« Svar #23 skrivet: 17 jun-22 kl 15:40 »
Du skall nog inte doppa den i bara vatten, det kan tvärtom sprida bakterier.

Whiskey kan man ju också ha som smaksättare, tex cheddarost och liknande kan man ju dränka in i samband med servering, dock dunstar ju alkoholen ganska snabbt.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Lagra hushållsost
« Svar #24 skrivet: 17 jun-22 kl 15:42 »
Det finns ett par förutsättningar som ger ost lång hållbarhet.
Det är en mjölksyrad produkt.
Är den förpackad i en syrefri miljö som .är bakteriefri.
Stora ostar, dvs de med skalk har som odelad väldigt lång hållbarhet då dom ofta är insvepta i rex bivax.
Andra typ hushållsost lever i plastförpackningar.
Att ha på sprit, ättika eller andra bakteriedödande ämnen skyddar från det som kan ha hamnat på ytan när man hanterar osten.

Men det funkar med denna hushållsosten i plastförpackningen? Tänkte eftersom jag såg några videos om detta också och bara en av dem verkade ha missturen att det möglade men såg detta fort tack vare den var i plast.

Eller tycker ni jag ska äta upp osten redan nu och inte lagra den till jul för den kan bli farlig att äta? (lite osäker på hur jag ska tolka alla svaren, nybörjare ju)  :D ;D

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Lagra hushållsost
« Svar #25 skrivet: 17 jun-22 kl 15:54 »
har lagret ost flera år jag vaccar själv har aldrig råkat ut för mögel det som är viktigt tycker jag är att vara noga med hygien gäller båda hemystat och köpe ost ju fetare ost desto bättra

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lagra hushållsost
« Svar #26 skrivet: 17 jun-22 kl 16:00 »
Men det funkar med denna hushållsosten i plastförpackningen? Tänkte eftersom jag såg några videos om detta också och bara en av dem verkade ha missturen att det möglade men såg detta fort tack vare den var i plast.

Eller tycker ni jag ska äta upp osten redan nu och inte lagra den till jul för den kan bli farlig att äta? (lite osäker på hur jag ska tolka alla svaren, nybörjare ju)  :D ;D
Vi köpte rätt mycket ost i början av pandemin då det väldigt snabbt blev ett stort överskott på marknaden och vissa ostar sjönk rejält i pris.
Främst var det diverse större hushållsost.
Dessa brukar mejeriet packa med ostmassa som sedan får mogna i plastförpackningen och även få sin form.
Dessa har väldigt lång hållbarhet i kyl.

Jag har inte förstått vad det är för ost du har.
Så jag vill/kan inte råda dig till det ena eller det andra.

En länk i ämnet.
http://www.frostrosor.nu/2011/12/lagra-din-egen-ost.html?m=1
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Lagra hushållsost
« Svar #27 skrivet: 17 jun-22 kl 16:25 »
Valde 26% som de jag sett och läst om använt. Alla pratar dock om som ni skriver vaxade, när det är plast verkar det vara hela ostar som gäller och inte skurna. Vi har en garant ost också för 74 kr/kg, funderar på att prova en sådan också. Men få bli senare, har en minimal kyl och osten nu tar upp halva facket. ::)

Ser fram emot julen faktiskt. Då är jag med. Ska försöka komma ihåg att skriva här också när den öppnas om hur den blev. ☺️

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Lagra hushållsost
« Svar #28 skrivet: 17 jun-22 kl 17:30 »
Tänk på att Garant och liknande märken som är kopplade till en viss butikskedja, inte säger något alls om vem som har tillverkat osten. Det är säkrare att kolla SE-numret på förpackningen och sedan kolla hos Livsmedelsverket på nätet, vilket mejeri eller vilken ompackare som är knuten till det.

 

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Lagra hushållsost
« Svar #29 skrivet: 17 jun-22 kl 18:49 »
Tänk på att Garant och liknande märken som är kopplade till en viss butikskedja, inte säger något alls om vem som har tillverkat osten. Det är säkrare att kolla SE-numret på förpackningen och sedan kolla hos Livsmedelsverket på nätet, vilket mejeri eller vilken ompackare som är knuten till det.

Ah, tack för tipset. Ska titta upp det också.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Lagra hushållsost
« Svar #30 skrivet: 05 aug-22 kl 13:02 »
Jag har i 20 år lagrat runda röda julostar (edamer), cheddarstubbar (kvibille) och prästost i plastade småbitar. Jordkällare, 1-2 år. Fungerar utan problem.

Hushållsost kommer inte över min tröskel!

Håkan Werner

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Lagra hushållsost
« Svar #31 skrivet: 19 feb-24 kl 13:29 »
Jag har lagrat huhållsost i flera omgångar de senaste 15 åren. Vanligen köper jag en liten ost strax efter jul när de säljs billigare. Var noga med att  den är väl vacuumförpackad. Jag förvarar den i en al-kittel med lock i källaren. Idag den 19/febr 2024 öppnade jag den senaste som tillverkades 2020.09 14 och var bäst före 2021.07.05. Men vilken fantastisk smak den hade fått efter den långa lagringen. Konsistensen var fast/smulig och osten är nu riven och förvaras i frysen att användas till gratänger, lasagne, varma mackor etc.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Lagra hushållsost
« Svar #32 skrivet: 19 feb-24 kl 17:39 »
Vilket bra tips!
Och vilket fint forum-fynd! Här har det tipset legat och skvalpat i åratal, och så kommer det upp, precis när jag behöver det.
Det är nästan magiskt. Tack!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lagra hushållsost
« Svar #33 skrivet: 19 feb-24 kl 19:03 »
Jag köper ofta rejäla mängder ost när priset är fördelaktigt.
I h så kan det ta något år innan man öppnar dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser