Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne odlarmöjligheter  (läst 1377 gånger)

skogsfe

  • Inlägg: 14
    • -
Skåne odlarmöjligheter
« skrivet: 18 apr-23 kl 21:19 »
Hej!

Finns det någon som vill ha hjälp med odling/gård etc? Är mångsidig och flexibel och öppen för olika förslag. Tänktbart område är upp till ca 10 mil från Lund/Malmö.

Lärare men snart pensionär :)

MarkLarchenko

  • Inlägg: 3
    • -
SV: odlarmöjligheter
« Svar #1 skrivet: 30 apr-23 kl 13:15 »
God dag.  Jag kanske skriver bort ämnet för chatten, förlåt.  Jag heter Larchenko Mark, jag är 31 år gammal.  Jag är medborgare i Ukraina.  Jag bor officiellt i Sverige i Balst nära Stockholm sedan 6 månader tillbaka.  I Ukraina var jag bonde, och nu är det krig.  Jag har en högre lantbruksutbildning, jag är agronom.  Jag har hållit på med jordbruk sedan barnsben.  Jag har personligen all kompetens att vara bonde.  Jag har rättigheterna till skördaren, mycket erfarenhet.  Under de senaste åren har noutilteknologin introducerats, såmaskiner har moderniserats och varje år har experiment gjorts med såmängder och gödningsmedel.  Jag vill odla, hyra mark och odla vete, raps och andra grödor.
   Kan du berätta för mig vad jag behöver för detta så att jag kan börja jobba den här säsongen 2023?  Berätta för mig var och till vem jag ska kontakta?  Till vilka organisationer?  Vem i Sverige arrenderar jordbruksmark till åkermark?  Hur man då anlitar någon att så mig och odla marken och skörda skörden med en skördetröska, för just nu har jag bara en önskan, och det finns ingen utrustning och bas.  Jag vädjade till kommunen, till Jordbruksverket, de svarade inget klart och begripligt för mig.
  Tack på förhand.  Min e-postadress: marklarchenko91@gmail.com

TCI

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: odlarmöjligheter
« Svar #2 skrivet: 29 jul-23 kl 17:23 »
Hej Skogsfe!
Jag har odlingsbar mark till mitt hus som jag hade blivit så glad över om någon ville odla på, som mina föräldrar gjorde en gång i tiden... Själv orkar/hinner jag inte. Jag finns strax utanför Helsingborg.
Berättar gärna mer om du är intresserad. Maila mig gärna på havoskog@gmail.com , då jag är lite oregelbunden med att kolla meddelanden här...
Mvh Inger

Miaskapism

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: odlarmöjligheter
« Svar #3 skrivet: 17 sep-23 kl 10:46 »
Hej skogsfe,

det finns odlingsmöjligheter hos oss, d.v.s. ett tyskt par som flyttade till Österlen (vid 19, strax intill Brösarp) och köpte en liten gård med odlingsmark som är alldeles för stort för oss själva.
I fall att du fortfarande söker efter en odlingsplats så hör gärna av dig till oss.
mvh
Miaskapism@hotmail.com

mariamarias

  • Inlägg: 3
  • vision energi medmänsklighet enkelhet sund grund
    • Småland
SV: odlarmöjligheter
« Svar #4 skrivet: 02 okt-23 kl 16:30 »
Hej alla ovan inlägget är intressant. Vi letar också mark att skapa et nytt sätt att bi i gemenskap med sambruk och småskaligt , vi har olika visioner . Har dragit igång en liten samling av människor som är i omställning och vi utarbetar en plan i dagsläget. Vi vill ha fler med oss och vi kommer söka efter mark.
Hur har det gått för er
återbruka mera bli din egen chef lev ditt liv med glädje istället för stress och självömkan

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: odlarmöjligheter
« Svar #5 skrivet: 10 nov-23 kl 09:25 »
God dag.  Jag kanske skriver bort ämnet för chatten, förlåt.  Jag heter Larchenko Mark, jag är 31 år gammal.  Jag är medborgare i Ukraina.  Jag bor officiellt i Sverige i Balst nära Stockholm sedan 6 månader tillbaka.  I Ukraina var jag bonde, och nu är det krig.  Jag har en högre lantbruksutbildning, jag är agronom.  Jag har hållit på med jordbruk sedan barnsben.  Jag har personligen all kompetens att vara bonde.  Jag har rättigheterna till skördaren, mycket erfarenhet.  Under de senaste åren har noutilteknologin introducerats, såmaskiner har moderniserats och varje år har experiment gjorts med såmängder och gödningsmedel.  Jag vill odla, hyra mark och odla vete, raps och andra grödor.
   Kan du berätta för mig vad jag behöver för detta så att jag kan börja jobba den här säsongen 2023?  Berätta för mig var och till vem jag ska kontakta?  Till vilka organisationer?  Vem i Sverige arrenderar jordbruksmark till åkermark?  Hur man då anlitar någon att så mig och odla marken och skörda skörden med en skördetröska, för just nu har jag bara en önskan, och det finns ingen utrustning och bas.  Jag vädjade till kommunen, till Jordbruksverket, de svarade inget klart och begripligt för mig.
  Tack på förhand.  Min e-postadress: marklarchenko91@gmail.com
Hur gick det sen?
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Evangeline, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser