Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?  (läst 4490 gånger)

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #20 skrivet: 07 okt-22 kl 09:16 »
Frågeställaren trodde tydligen att han hittat en spännande sekt.
Min upplevelse av den här gruppen är att vi är rädda om varann och om vår omgivning.
Hjälpsamma till max om någon ställer en fråga. Bra och jordnära människor helt enkelt
Att vi finns i hela landet och inte har behov av att isolera oss är en styrka, inte en svaghet.
Nu glömmer vi TS fråga och tar oss an viktigare bestyr.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #21 skrivet: 07 okt-22 kl 09:49 »
Där jag bor är det många som har ambitioner om självhushåll, i någon grad. Men det är kanske bara en av hundra med de intresset som finns här på forumet, eller snarare en av tusen

Advaita

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #22 skrivet: 23 jul-23 kl 21:47 »
Återkommer till denna gamla tråd jag en gång startade.

Jag tycker diskussionen fick en märklig vändpunkt för jag blev anklagad för att vara journalist! Ha.



Ärligt talat är jag fortfarande genuint nyfiken på frågeställningen.

I oroliga tider behöver människor samverka och komma mer tillsammans. Att sprida ut sig på för stora geografiska områden är sårbart och ineffektivt.

Tänker man ur ett överlevande perspektiv är det bättre att man är flera människor som kommer tillsammans. Dels att erfarenheter och kunskaper kan delas mellan varandra. Men också många andra föredrar.

Så varför tycks det som att många alternativare / preppers / off-gridare / ”Tiny House” bor just här-och-där?

Varför bestämmer man inte en gynnsam geografisk punkt där man kan bygga och framförallt samverka?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #23 skrivet: 24 jul-23 kl 00:19 »
Kanske för att man har andra mål och ekonomiska förutsättningar. Man kan ha normala släktingar som man behöver ta hand om eller inte vill skiljas ifrån. Man kan ha plats specifika preferenser som man inte vill ge avkall på. Finns hur mycket som helst att ta på varför man inte vill klumpa ihop sig med andra alternativare eller preppers eller vad som.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #24 skrivet: 24 jul-23 kl 06:56 »
Kanske för att man har andra mål och ekonomiska förutsättningar. Man kan ha normala släktingar som man behöver ta hand om eller inte vill skiljas ifrån. Man kan ha plats specifika preferenser som man inte vill ge avkall på. Finns hur mycket som helst att ta på varför man inte vill klumpa ihop sig med andra alternativare eller preppers eller vad som.
Jo där finns många anledningar till spridningen.
Men vist hade det varit flott att sätta samman en karta över befintliga kollektiv. Kan ju finnas et ruckel till någon där ytterligare två händer med lust och kunnskap kan vara till gangn för det befintliga kollektivet.
 Här finns ju en medlemskarta. Olika färger för olika inriktningar de befintliga kollektiven har.
kan det var något för en socionom att plocka med?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #25 skrivet: 24 jul-23 kl 10:12 »
De synpunkter jag kom med i inlägg #5 i denna tråd är fortfarande giltiga.

Som sagt, det är sällan aktuellt att flytta långa sträckor, skuldsätta sig för att köpa en ny gård osv, bara för att starta med självhushållning. De flesta människor, även alternativare, är hemkära och håller sig gärna kvar i den bygd man känner till, man har ju förmodligen band i form av släkt och vänner, fast lönearbete mm som inte kan brytas riktigt hur som helst. Och skaffar man en gård så är det nog snarare dess kostnad och beskaffenhet som avgör var i landet man hamnar - det kan ju t ex röra sig om en gård som har gått i släkten eller en som man kommer över till vrakpris på kronofogdeauktion, det är mindre troligt att en potentiell självhushållare är intresserad av att betala fullt marknadspris och skuldsätta sig upp över öronen så som det kan bli om man absolut ska ha ett ställe på en viss plats i landet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #26 skrivet: 24 jul-23 kl 10:56 »


I oroliga tider behöver människor samverka och komma mer tillsammans. Att sprida ut sig på för stora geografiska områden är sårbart och ineffektivt.



Tycker att de andra aspekterna kommit fram bra i tråden, men den här kräver att belysas. Varför skulle det vara sårbart och ineffektivt att sprida ut sig? Om alla samlas i samma by så blir det verkligen ett sårbart system, det räcker ju med en storm, extremtorka, lokala regler eller till och med ett par extrema tjänstemän på länsstyrelsen för att knäcka Sveriges samlade alternativare. Och ineffektivt blir det ju inte att vara ensam bland andra som inte kan det vi kan som alternativare. Då är det nog större risk för rundgång om vi alla är i samma by.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #27 skrivet: 24 jul-23 kl 11:21 »


I oroliga tider behöver människor samverka och komma mer tillsammans. Att sprida ut sig på för stora geografiska områden är sårbart och ineffektivt.

 Jo. Där bor ju andra människor runt kollektivet. Blir många som behöver tänka om och hjälpas åt när oron kommer. Är kollektiven utspridda så finns det fler områden där ett annat tänk och levene kan hjälpa oss att finna rätt väg för oss på två ben och utan svans.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #28 skrivet: 24 jul-23 kl 12:00 »
Återkommer till denna gamla tråd jag en gång startade.

Jag tycker diskussionen fick en märklig vändpunkt för jag blev anklagad för att vara journalist! Ha.



Ärligt talat är jag fortfarande genuint nyfiken på frågeställningen.

I oroliga tider behöver människor samverka och komma mer tillsammans. Att sprida ut sig på för stora geografiska områden är sårbart och ineffektivt.

Tänker man ur ett överlevande perspektiv är det bättre att man är flera människor som kommer tillsammans. Dels att erfarenheter och kunskaper kan delas mellan varandra. Men också många andra föredrar.

Så varför tycks det som att många alternativare / preppers / off-gridare / ”Tiny House” bor just här-och-där?

Varför bestämmer man inte en gynnsam geografisk punkt där man kan bygga och framförallt samverka?
Jag har ju varit med på alternativ ett antal år. Är själv kanske ingen typisk alternativare i så motto att jag är självhushållare o odlar allt jag äter. Däremot gillar jag projekt,byggnadsvård och miljöaspekter på det mesta o hittar både tips,debatt o medmänniskor på alternativ. Det är alltså en väldigt brokig skara som finns här men den har minskat markant då det finns andra sociala medier som är bättre. Alternativare finns nog kvar och kanske t.o.m ökar. Men det syns inte lika mycket här som förr. det jag har förstått under åren är att alternativare är ingen homogen grupp. det gäller även ekonomiskt vilket är ett svar på varför det inte finns någon önskan om att bygga ett centralt samhälle. det skulle troligen innebära en kostnad som få vill ta.Att köpa in stora arealer mark kostar då just mark är en dyr investering.  de synpunkter som torbjörn lagt in instämmer jag i.
Sedan finns det ju också lagar o regler att ta hänsyn till. Man får inte göra vad som helst . Själv har jag ingen önskan att underordna mig ett kollektiv och ett centralt samhällle/by bestående av extremalternativare skulle troligen utveckla sig till en  sekt med alla de avarter det innebär.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #29 skrivet: 24 jul-23 kl 12:27 »
Jag gillar landsbygd, glest boende och avsaknad av folk samt avsaknad av kommersialismen som genomsyrar allt i stan. Kan ju inte vända huvudet utan man ser nån reklam eller affär eller nåt som handlar om att köpa en vara eller tjänst. Psykiskt nedbrytande finner jag det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #30 skrivet: 24 jul-23 kl 12:31 »
Återkommer till denna gamla tråd jag en gång startade.

Jag tycker diskussionen fick en märklig vändpunkt för jag blev anklagad för att vara journalist! Ha.



Ärligt talat är jag fortfarande genuint nyfiken på frågeställningen.

I oroliga tider behöver människor samverka och komma mer tillsammans. Att sprida ut sig på för stora geografiska områden är sårbart och ineffektivt.

Tänker man ur ett överlevande perspektiv är det bättre att man är flera människor som kommer tillsammans. Dels att erfarenheter och kunskaper kan delas mellan varandra. Men också många andra föredrar.

Så varför tycks det som att många alternativare / preppers / off-gridare / ”Tiny House” bor just här-och-där?

Varför bestämmer man inte en gynnsam geografisk punkt där man kan bygga och framförallt samverka?
Därför att man befinner sig på en plats och har ett gemensamt intresse med andra på andra platser.
Den typiske alternativen tror jag är rätt bekväm av sig och vill göra på sitt sätt.
Jag han bara se på min lilla bygd där vi är 4 som gärna diskuterar våra odlingar och några som inte direkt är intresserade av att diskutera.
Dessutom kör vi alla olika modeller på odling.
Rätt intressant men jobba ihop/kollektiv nä fy fan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #31 skrivet: 24 jul-23 kl 16:59 »
Återkommer till denna gamla tråd jag en gång startade.

Jag tycker diskussionen fick en märklig vändpunkt för jag blev anklagad för att vara journalist! Ha.



Ärligt talat är jag fortfarande genuint nyfiken på frågeställningen.

I oroliga tider behöver människor samverka och komma mer tillsammans. Att sprida ut sig på för stora geografiska områden är sårbart och ineffektivt.

Tänker man ur ett överlevande perspektiv är det bättre att man är flera människor som kommer tillsammans. Dels att erfarenheter och kunskaper kan delas mellan varandra. Men också många andra föredrar.

Så varför tycks det som att många alternativare / preppers / off-gridare / ”Tiny House” bor just här-och-där?

Varför bestämmer man inte en gynnsam geografisk punkt där man kan bygga och framförallt samverka?

Det lätta är ju att stanna kvar i storstaden. Där allt folk är.
Att man väljer en annan lösning är nog mycket att man är spyless på folk.
Om nåt ska diskuteras är hur tusan blir folk kvar i söder där allt är mycket dyrare. Sälj kåken i söder. Köp en kåk i norr och lev på pengarna som blir över.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #32 skrivet: 24 jul-23 kl 17:39 »
Om nåt ska diskuteras är hur tusan blir folk kvar i söder där allt är mycket dyrare. Sälj kåken i söder. Köp en kåk i norr och lev på pengarna som blir över.

Finns glesbygd i söder också med låga priser. Inte riktigt så låga som i norr, men avstånden här nere är inte så stora heller. Jag kan åka och bidra till samhället och ta mig hem till friden på en tank.

Har man en betald kåk i större stads närhet så kan man nog göra som du säger.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #33 skrivet: 24 jul-23 kl 21:00 »
Finns glesbygd i söder också med låga priser. Inte riktigt så låga som i norr, men avstånden här nere är inte så stora heller. Jag kan åka och bidra till samhället och ta mig hem till friden på en tank.

Har man en betald kåk i större stads närhet så kan man nog göra som du säger.

Det beror ju på hur man definierar glesbygd.
Det var inte så längesen på denna sida då man pratade om att köpa hela byar i norr med 10-20 boningshus för 300 000 kr.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #34 skrivet: 24 jul-23 kl 21:24 »
Det beror ju på hur man definierar glesbygd.
Det var inte så längesen på denna sida då man pratade om att köpa hela byar i norr med 10-20 boningshus för 300 000 kr.
bor i södra småland med närhet till glasriket m.m . Här är också glesbygd och i många byar kan man fortfarande hitta hus till låga priser. bara i min kommun är det stora skillnader mellan centralorten och södra o norra kommundelarna som är ren landsbygd och avfolkningsbygd. detta ger ju stora skillnader på huspriser då de flesta också vill ha ett jobb och litet pendlingsavstånd. Andra delar av småland har ju också glesbygdsproblem och även norra Blekinge o delar av Skåne. Avsaknad av arbetsplatser ihop med dålig infrastruktur/kollektivtrafik ger att folk lämnar dessa områden o söker sig till centralorterna/storstäderna. Mattias,norrland lockar inte mig pga klimatskillnaderna. Jag är sommarmänniska o trädgårdsfanatiker så jag vill ha de där veckorna för att inte säga månader som vi har längre odlingssäsong samt möjlighet till mer variation i växtvalet än vad norrland kan erbjuda. det finns ju en anledning att stora delar av norrland är glesbygd. Därmed inte att förneka att norrland har stor skönhet o naturvärden. Men bo där,aldrig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #35 skrivet: 24 jul-23 kl 23:28 »
Det där var man trivs varierar som tur är. Här var det låga priser när jag flyttade hit från skogskanten söder om Norrköping för snart 30 år sedan, men nu har bilarna blivit bekvämare och bättre betalda tjänstemän kan ofta jobba hemifrån, så gränsen för var de med köpkraft kan tänkas bo flyttas utåt från stadskärnorna. 4 mil från Linköping och priserna hamnar lätt över miljonen.

Blir det för mycket exploaterat så flyttar jag hellre in i Småland än upp till norr, dels för naturens skull, men också för att ha rimligt avstånd till barn och bröder. Går säkert att hitta något likvärdigt och få några hundra tusen emellan. Räcker inte att leva på, men å andra sidan förlorar jag inte möjligheten till att arbeta vidare med jobb och företag jag vant mig vid.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #36 skrivet: 25 jul-23 kl 09:32 »
Det är synd att vi inte har gilla-knapp i det här forumet, så himla många bra inlägg här ovanför  Yess ! Ni är så kloka allihopa!
Ett litet tillägg från mig:
Varför bestämmer man inte en gynnsam geografisk punkt där man kan bygga och framförallt samverka?
För att då blir det ju en stad. Och nån stad vill inte jag bo i, och inte resten av familjen heller.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #37 skrivet: 25 jul-23 kl 15:24 »
Jag har ju varit med på alternativ ett antal år. Är själv kanske ingen typisk alternativare i så motto att jag är självhushållare o odlar allt jag äter. Däremot gillar jag projekt,byggnadsvård och miljöaspekter på det mesta o hittar både tips,debatt o medmänniskor på alternativ. Det är alltså en väldigt brokig skara som finns här men den har minskat markant då det finns andra sociala medier som är bättre. Alternativare finns nog kvar och kanske t.o.m ökar. Men det syns inte lika mycket här som förr. det jag har förstått under åren är att alternativare är ingen homogen grupp. det gäller även ekonomiskt vilket är ett svar på varför det inte finns någon önskan om att bygga ett centralt samhälle. det skulle troligen innebära en kostnad som få vill ta.Att köpa in stora arealer mark kostar då just mark är en dyr investering.  de synpunkter som torbjörn lagt in instämmer jag i.
Sedan finns det ju också lagar o regler att ta hänsyn till. Man får inte göra vad som helst . Själv har jag ingen önskan att underordna mig ett kollektiv och ett centralt samhällle/by bestående av extremalternativare skulle troligen utveckla sig till en  sekt med alla de avarter det innebär.
Du må delge oss de sociala medier som är bättre än detta.
Har nyss gått med i fb och finner den inte bättre. Att där är många grupper, och man befinner sej i nått där man ska sträva o va duktig en tidstjuv.
 Här käns det som goa raka rör. och alla dessa bilder på allt o inget stör en inte.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #38 skrivet: 25 jul-23 kl 19:51 »
Många har ju gått med i olika facebookgrupper i ett specifikt ämne. jag är med i flera stycken. Fördelen med alternativ är ju bredden men antal som är inne minskar stadigt. ser ju att det i stort är samma individer inne från dag till dag. Att man även begränsat diskussionsämnen i t.ex fikarummet bidrar ju inte till ökat intresse . Där hittar man bättre grupper att vara med i.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #39 skrivet: 26 jul-23 kl 03:44 »
Är också med i ett antal fb-grupper, men tycker att i flera så upprepas mycket om och om igen eftersom tidigare frågor liksom försvinner iväg när ingen skrivit i dem på ett tag. Så blir svårt att få överblick.
Mest tröttsamt är dock alla annonser som bara verkar bli fler och fler.   :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 3 användare (2 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser