Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme hos hönsen  (läst 4861 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Värme hos hönsen
« Svar #20 skrivet: 13 sep-22 kl 22:57 »
Jag vet inte vad jag ska göra....
Känns inte motiverat att lägga 5000 på ett kramrör,  (inkl termostat)
Och sedan bränna pengar på uppvärmning.
Jag vill inte göra ett mindre hönshus, de kommer ha nog tråkigt mina höns i vinter så jag vill att de ska kunna vara ute i hönshuset och röra på sig, picka frön osv.

Men jag måste hitta någon värmekälla. Jag bor i norrland med kalla vintrar.....och jag vill ge dem åtminstonde frostfritt, gärna 5 grader.
Det billigaste, säkraste jag hittat är värmerör som ts som startade denna tråd skrev. Men de ä bara på 240 w och ingen termostat.
Mitt hönshus är på 12 kvm. + foderutrymme ytteeligare 12 kvm.
Skulle ju kunna köpa en vanlig frostvakt, som onte är ip54 men tänk om det skulle börja brinna...

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Värme hos hönsen
« Svar #21 skrivet: 13 sep-22 kl 23:05 »
Hur har människorna som bott i trakten före dig gjort med sina höns?
Jag tror att det är ett modernt påfund med elektrisk värme åt husdjur och gissar att de som haft det måste tänka om med den elbrist och de elpriser vi ser i Europa nu.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Värme hos hönsen
« Svar #22 skrivet: 14 sep-22 kl 09:24 »
Ni som har annan värmekälla än kamrör/ värmelampa. Vad amvänder ni och hur fungerar det? Och blir det mycket damm risk för brandfara?

Markus_K

  • Inlägg: 90
    • -
SV: Värme hos hönsen
« Svar #23 skrivet: 14 sep-22 kl 14:44 »
Jag vet inte vad jag ska göra....
Känns inte motiverat att lägga 5000 på ett kramrör,  (inkl termostat)
Och sedan bränna pengar på uppvärmning.
Jag vill inte göra ett mindre hönshus, de kommer ha nog tråkigt mina höns i vinter så jag vill att de ska kunna vara ute i hönshuset och röra på sig, picka frön osv.

Men jag måste hitta någon värmekälla. Jag bor i norrland med kalla vintrar.....och jag vill ge dem åtminstonde frostfritt, gärna 5 grader.
Det billigaste, säkraste jag hittat är värmerör som ts som startade denna tråd skrev. Men de ä bara på 240 w och ingen termostat.
Mitt hönshus är på 12 kvm. + foderutrymme ytteeligare 12 kvm.
Skulle ju kunna köpa en vanlig frostvakt, som onte är ip54 men tänk om det skulle börja brinna...

Bor också i norrland och min plan med höns är att göra ett mindre rum, isolerat och tätt, men ventilation, och då förhoppningsvis så klarar hönsen själv att värma utrymmet och om inte annat så kan mán ha ett element några timmar i stöten under kallaste dagarna. Så länge det är välisolerat håller värmen länge

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Värme hos hönsen
« Svar #24 skrivet: 16 sep-22 kl 19:12 »
Förr hade man flera djur i stallet som gav värme. Men törs ni andra använda frostvakter element som inte är godkända i stall? Kanske köper ett värmerör eller två, men kamrör för flera tusenlappar blir ju väldigt dyra ägg om jag inte hittar begagnat

 

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Värme hos hönsen
« Svar #25 skrivet: 16 sep-22 kl 19:28 »
Om du har hönshuset försäkrat ställer försäkringsbolaget krav på valet av element och hur det ska monteras om försäkringen ska gälla.

Att köpa kamrörsradiatorn kan kännas dyrt den dagen, men den stora  kostnaden kommer ju varje gång du ska betala elräkningen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Big_Mama_1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser