Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser jag om det är en tupp?  (läst 3064 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
Hur ser jag om det är en tupp?
« skrivet: 28 jun-22 kl 14:22 »
Jag hat fem kycklingar, ingen tupp. Jag köpte dem när de var 15 veckor och bad om "höns. De är strax över 4 månader eller 18 veckor.
Nu har den som är mest framåt och modigast börjat gala på morgonen när jag släpper ut dem. Men bara då. Hört att det är ett vanligt beteende att en höna kan ta över ledarrollen och gala om man inte har tupp. Men när syns det på dem om det mot förmodan skulle vara en tupp?
Denna höna har något större kam som är på väg fram på huvidet än de andra. I övrigt ser jag inga skillnader varken på stjärt eller ben eller storlek.


Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-22 kl 17:02 »
En höna med stor kam som gal är mycket sannolikt en tupp.
Hoppas att sorteringen lyckats bättre med de övriga så det inte blev bara tuppar.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #2 skrivet: 30 jun-22 kl 10:18 »
Tänkte lägga in en bild på kycklingen hur den ser ut nu som 4 månader. Men hur gör jag bilden mindre så det går att bifoga bilden i forumet? Hon galer bara på morgonen när vi kommer in för att öppna. Inte innan eller efter.


Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #3 skrivet: 30 jun-22 kl 10:26 »
Det jag kan tillägga är att kammen är inte röd på den galande kycklingen..slören är röda.
Kammen är grå,svart. (Svart kyckling)
På de andra hönsen kan man urskilja att kammen är på väg upp, de är mer åt röda hållet...

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #4 skrivet: 30 jun-22 kl 13:23 »
Och det är hedemora

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #5 skrivet: 30 jun-22 kl 14:16 »
Här kommer länk på bild till hönan eller tuppen
https://files.ifokus.se/u2/ac76b45ed3a8c938727efd8c58a95d04/default/

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #6 skrivet: 30 jun-22 kl 19:06 »
Tycker att fjädrarna i stjärten börjar ha tendens till tuppstjärt - långa och nedåthängande.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #7 skrivet: 01 jul-22 kl 14:01 »
Isåfall har jag fyra tuppar för stjärtarna ser likadana ut på de andra förutom den ulliga varianten.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #8 skrivet: 01 jul-22 kl 15:47 »
Aj då. Hoppas att jag har fel med stjärtfjädrarna men huvudet ser då ganska "hönsigt" ut. Stjärtfjädrarna brukar annars peka upp på hönsen och ner på tupparna.
Är de 18 veckor så börjar de snart värpa och då är gåtan löst. Höns har många ljud för sig. Kackel och någon slags harkling på slutet. Var uppfödaren någorlunda van och ärlig så är det säkert höna.

Det där med könsbestämning kan vara lite knepigt. Förra året kom en sommarstugeägare och sa att "tjuren verkar vara ilsken och närgången. Den måste ni ta bort om vi ska våga promenera i hagen". (Va fan de skulle där och göra). Vilken menar ni? frågade jag. Den med horn var svaret. I den aktuella hagen hade vi bara kor och kvigor så jag föreslog att de skulle titta i andra ändan nästa gång. Det var en nyfiken kviga som tyckte det var kul att hänga på när de började springa.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #9 skrivet: 01 jul-22 kl 20:13 »
Ah. Det är huvudet med kammen och stora slör som gjprt att jag började fundera på om det var en tupp, och att hon galer när vi kommer på morgonen, annars är hon knäpptyst, men jag är verkligen nybörjarr. Vad är det med huvudet som du tycker ser hönsigt ut, av ren nyfikenhet?. Hon eller han har större slör och kam än de andra, men det kan så klart vara individuellt.
Men det återstår väl snart att se om de börjar vörpa. De är snart 19 veckor . Hen är väldigt mörk, så misstänker att kammen kanske blir svart? Kan höns oclså ha svaet kam? Jag har sett tuppar med svart kam.
Uppfödaren är erfaren. Hon har haft hedemora höns i många nänga år, å även värphöns, så jag litar på henne. Hon sa när jag hämtade dem att man såg tydligt vid denna plder (15 v) vilka som var tuppar. Men visst, sen kan det ju såklart vara vissa individer som är svårare att se.
Jag har en vän som har en stor höna med stor kam pch stora slör. Hon gol isom en tupp nnan vännen skaffade en tupp. Folk tror att hon är tupp, jag med när jah såg henne första gången,, men hon har ingen tuppstjärt och hon lägger ägg.

H2O

  • Inlägg: 8
    • Dalsland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #10 skrivet: 01 jul-22 kl 21:13 »
Höna. Mina unghöns är 14 veckor nu och tupparna har betydligt större kam och slör än hönan på bilden.

Sen kan hönor få stora kammar när de blir vuxna men vid den åldern ser man skillnad. Om det inte är rosenkam då, de är svårare.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #11 skrivet: 01 jul-22 kl 22:15 »
Är det hedemora du har?
Vad tror du om stjärtfjädrarna?

Höna. Mina unghöns är 14 veckor nu och tupparna har betydligt större kam och slör än hönan på bilden.

Sen kan hönor få stora kammar när de blir vuxna men vid den åldern ser man skillnad. Om det inte är rosenkam då, de är svårare.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #12 skrivet: 02 jul-22 kl 08:00 »
Hedemorahönsen har ofta svart/grå kam och slör. De kan bli mycket sällskapliga.
Jag hade en liten flock där en del hönor flög upp och satte sig i knäet om jag satt i trädgårdsstolen.
Jag tycker att den korta näbben och nätta huvudet ser "hönsigt" ut.
Leghornshöns kan ha jättekam som hänger ner över ögat.
Mina kycklingar som föddes i maj är enkla att könsbestämma.
Tupparna börjar "tuppa sig" och slåss.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #13 skrivet: 02 jul-22 kl 10:06 »
Hon är som sagt den trevligaste av dem, tamaste, men det märks också tydligt att hon är den mest dominanta.
Men hon galer varje morgon, men bara när vi kommer in och öppnar upp. Aldrig innan eller efter

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #14 skrivet: 02 jul-22 kl 11:04 »
Hönor som galer är gamla höns som har slutat att värpa och deras hormoner är så låga att de tappar könsidentiteten så antingen är din höna en tupp eller så är det något hormonfel på henne.
Vet inte om höns kan bli tvekönade som tex grisar??

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #15 skrivet: 02 jul-22 kl 14:30 »
Jag har hört att om det inte finna tupp i flpcken, så kan den dominantaste hönan gala. Så var det bland annant för en väns kycklibgar, den ena började gala men hon värpte seb även ägg.
Hönor som galer är gamla höns som har slutat att värpa och deras hormoner är så låga att de tappar könsidentiteten så antingen är din höna en tupp eller så är det något hormonfel på henne.
Vet inte om höns kan bli tvekönade som tex grisar??

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #16 skrivet: 02 jul-22 kl 15:37 »
Det återstår väl att se om hon är en tupp... men jag tycker att hon borde vid denna ålder snart 19 veckor visat tecken som tupp för länge sen
Hönor som galer är gamla höns som har slutat att värpa och deras hormoner är så låga att de tappar könsidentiteten så antingen är din höna en tupp eller så är det något hormonfel på henne.
Vet inte om höns kan bli tvekönade som tex grisar??

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #17 skrivet: 02 jul-22 kl 16:16 »
Och vad tror du om att hon han hen galer två tre rop på morgonen vid utsläpp?
Höna. Mina unghöns är 14 veckor nu och tupparna har betydligt större kam och slör än hönan på bilden.

Sen kan hönor få stora kammar när de blir vuxna men vid den åldern ser man skillnad. Om det inte är rosenkam då, de är svårare.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #18 skrivet: 02 jul-22 kl 20:37 »
Hur är det med ungtuppar går de runt och galer hela tiden? För denna kyckling galer som sagt så fort hon ser mig eller min man på morgonen som att hon ropar- släpp ut oss- hahaha och inget mer sen under hela dagen.
Om hon är en höna, varför och hur vanligt är det att de galer som en tupp på morgonen?
När kan man ana om det blir en revlig tupp eller en ilsk tupp?
« Senast ändrad: 03 jul-22 kl 09:31 av Leva mer »

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur ser jag om det är en tupp?
« Svar #19 skrivet: 07 jul-22 kl 15:03 »
Tror mer och mer att der kan vara en tupp. Men nu idag började jag fundera över den här hedemorakycklingen. 19 veckor och så smal stjärt i förhållande till de andra samt böjda fjädrar.
1 tupp är ok men inte två

https://files.ifokus.se/u2/20dadb48312fbe36163baa2888bded5e/default/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser