Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bygga färist?  (läst 5340 gånger)

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #20 skrivet: 25 apr-22 kl 11:39 »
Kan man lägga en metallplatta direkt på vägen, typ 3  x  3 m? kan det vara avskräckande för hästar?

Ja man kan lägga en stor metall platta på vägen(kolla körplåt) däremot betvivlar jag att det har någon verkan på trafikvana hästar och en plåt i den stl du funderar på kanske väger 2-3,5ton och kräver rejäl kran för att kunna hanteras.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #21 skrivet: 25 apr-22 kl 18:12 »
Nej, nej, och nästan nej.

Det finns inget som gör att turridning skulle vara undantaget från allemansrätten. Att ha ett företag som sysslar med turridning, och inte ha avtal med markägare vars mark man nyttjar är månne korkat, men det är faktiskt inte lagstridigt

Vadå sätta i system? nu hittar du på. Du säger nämligen att man inte får ta samma väg som man gjort tidigare.
Var i lagens skrivningar hittar du det? Länk tack. Det vore en nyhet för mig.
Enligt allemansrätten så får man inte störa och inte förstöra. Rider, går eller cyklar man på samma ställe uppstår förr eller senare slitage eller skador på marken, är det vad du menar?

Den fredade hemfridszonen brukar vara det som omfattar den hävdade trädgården närmast bostadshus, kompletterat med gårdsplan för aktiva lantbruk. Ofta hör man att ca 15-20 meter runt bostadshuset är hemfridszonen.
Hur välskött en trädgård är, om det finns staket/stängsel är exempel på komponenter som kan göra hemfridszonen större, eller mindre.

Så att rida inom synhåll är långt ifrån "förbjudet", att rida i trädgården är självfallet förbjudet.

Men en trädgård är mer än ett gammalt äppelträd på en i övrigt ej hävdad yta, så det är rätt svårt att avgöra var gränserna går.
Nu är det så att enligt de uppgifter vi har fått från Björkris borde den tredje punkten vara ett klart JA.

Och den andra punkten handlar om utöver det du själv har nämnt, en typ av missbruk av rättigheter i detta fall. Man får ju tälta på annans mark men inte mer än en viss antal nätter på raken och skulle nån person tälta högst antal nätter på raken och sedan bryta förloppet och börjar tälta igen högst antal tillåtna nätter och bryta igen och tälta igen och så vidare kan den här personen sätta det i system, alltså behöver bara hitta två tre platser som har olika markägare. Det är en liknande sak som turridnings arrangör eller ridskoleansvarig har valt att göra på Björkris egen privat enskild infart på grund av nån anledning, när de ändå har andra alternativ att välja på (troligen för att undvika kurvan på byvägen, förståeligt det med). Att missbruka rättigheter är olagligt och att resonera det här enskilda fallet på det sättet dvs att det de gör är olagligt, är inte olagligt, även om man inte har en garanti på att om man kan vinna en eventuell rättegång, men huvudsaken är att man på ett lagligt sätt kan hävda med skylt att det är olagligt.

Punkt ett är mer komplicerad eftersom syftet med allemansrätten är ju i grund och botten för enskilda invånare och att företagen utnyttjar den för egenvinning är inte särskilt snyggt. Och precis som du har nämnt är det ju korkat av ansvariga på företaget (men behöver nödvändigtvis inte ryttarna, de följer ju bara anvisningar de har fått från ansvariga vilket oftast låter "det är fritt fram överallt enligt allemansrätten"). Nu om Björkris sätter upp skyltar som säger tvärtom, att det är olagligt, lär då det skapa en dilemma bland ryttare och den kan leda till att ansvariga lär behöva börja agera. Därför att hävda på en skylt att "Turridning och Allemansrätten inte går ihop lagligt" är inte olagligt för en privat person på sin egen mark medans som ett företag har motparten mer att förlora oavsett allemansrätten eller inte allemansrätten. Och Björkris finns för deras förfogande för ett samtal så att hon tillsammans med de kan lösa problemet utan att bygga en färist.   
     

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #22 skrivet: 25 apr-22 kl 19:48 »
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/aktiviteter/ridning#:~:text=Allemansr%C3%A4tten%20g%C3%A4ller%20f%C3%B6r%20ryttare%2C%20men%20ridning%20st%C3%A4ller%20st%C3%B6rre,omr%C3%A5den%20d%C3%A4r%20det%20%C3%A4r%20risk%20att%20skada%20marken.
RIDNING PÅ ENSKILD VÄG
Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar så länge vägarna inte skadas. Risken för skador minskar om du rider i mitten på vägen. Rider du ofta längs samma vägsträcka bör du ha en dialog och eventuellt skriva ett avtal med den som äger vägen.

Hästspillning är inte skadligt för naturen men i större mängder kan det bli ett problem för andra som går eller färdas längs vägen. På vintern fryser spillningen till hårda klumpar som kan bli ett problem för annan trafik. Ta därför för vana att alltid ta bort spillningen från vägen. Markägaren kan kräva skadestånd om vägen skadas av ridning eller travträning.

Om ridningen orsakar stor skada kan markägaren få tillstånd av kommunen att sätta upp en skylt som förbjuder ridning. I tätbebyggt område kan kommunen reglera ridning.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #23 skrivet: 25 apr-22 kl 19:53 »
Från samma sida som länken ovan men gäller för företagare
Det finns en vägledande dom från Högsta domstolen från 1996 som behandlar turism på annans mark som ger vägledning om hur allemansrätten bör tolkas. Domen ger vägledning när det gäller organiserad, kommersiell användning av annans mark. Domen slår fast att allemansrätten kan användas kommersiellt, men om verksamheten ger skador på naturen eller besvär för markägaren får arrangören inte längre utöva verksamheten på det sättet.

Det här kan till exempel gälla om du är ansvarig för en ridskola eller hyr ut boxplatser. Den typen av verksamhet innebär vanligen flera ridturer varje vecka. Ofta från ett stall eller en ridskola och följer samma vägar och stigar i omgivningarna. Det finns då en ökad risk för skador eller störningar. Det är viktigt att den som ansvarar för ridskolan eller hyr ut boxplatserna har en dialog och eventuellt skriver avtal med berörda markägare. Om avtal finns om hur verksamheten ska skötas går det att undvika skador och störningar. Avtalet kan även ta upp hur uppkomna skador ska regleras. Det är inte orimligt att en markägare kräver ersättning för exempelvis skador eller slitage på enskild väg.

Oavsett om verksamheten utövas på egen eller annans mark, så måste en anmälan om samråd göras till Länsstyrelsen. Detta gäller om verksamheten riskerar att ge upphov till mer än obetydliga skador i naturen. Detta framgår av bestämmelsen i 12 kapitlet. 6 § i Miljöbalken.

I den här broshyren står det massor av värde
https://www.naturvardsverket.se/globalassets/media/publikationer-pdf/8100/91-620-8161-6.pdf
« Senast ändrad: 25 apr-22 kl 20:15 av esten »

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Hur bygga färist?
« Svar #24 skrivet: 25 apr-22 kl 22:04 »
Tack esten för att du sakligt bemöter de, i min mening rappakaljafyllda inlägg från skogaliten angående allemansrätten och turridning.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #25 skrivet: 26 apr-22 kl 14:42 »
Nu är det så att enligt de uppgifter vi har fått från Björkris borde den tredje punkten vara ett klart JA.

Och den andra punkten handlar om utöver det du själv har nämnt, en typ av missbruk av rättigheter i detta fall. Man får ju tälta på annans mark men inte mer än en viss antal nätter på raken och skulle nån person tälta högst antal nätter på raken och sedan bryta förloppet och börjar tälta igen högst antal tillåtna nätter och bryta igen och tälta igen och så vidare kan den här personen sätta det i system, alltså behöver bara hitta två tre platser som har olika markägare. Det är en liknande sak som turridnings arrangör eller ridskoleansvarig har valt att göra på Björkris egen privat enskild infart på grund av nån anledning, när de ändå har andra alternativ att välja på (troligen för att undvika kurvan på byvägen, förståeligt det med). Att missbruka rättigheter är olagligt och att resonera det här enskilda fallet på det sättet dvs att det de gör är olagligt, är inte olagligt, även om man inte har en garanti på att om man kan vinna en eventuell rättegång, men huvudsaken är att man på ett lagligt sätt kan hävda med skylt att det är olagligt.

Punkt ett är mer komplicerad eftersom syftet med allemansrätten är ju i grund och botten för enskilda invånare och att företagen utnyttjar den för egenvinning är inte särskilt snyggt. Och precis som du har nämnt är det ju korkat av ansvariga på företaget (men behöver nödvändigtvis inte ryttarna, de följer ju bara anvisningar de har fått från ansvariga vilket oftast låter "det är fritt fram överallt enligt allemansrätten"). Nu om Björkris sätter upp skyltar som säger tvärtom, att det är olagligt, lär då det skapa en dilemma bland ryttare och den kan leda till att ansvariga lär behöva börja agera. Därför att hävda på en skylt att "Turridning och Allemansrätten inte går ihop lagligt" är inte olagligt för en privat person på sin egen mark medans som ett företag har motparten mer att förlora oavsett allemansrätten eller inte allemansrätten. Och Björkris finns för deras förfogande för ett samtal så att hon tillsammans med de kan lösa problemet utan att bygga en färist.   
     

Hur vet du att det handlar om turridning överhuvudtaget?

Bara för att det är mer än en (1st) ridande, så innebär det inte att det handlar om turidning. Vi har heller inte fått reda på om det handlar om ett halvdussin eller fler ryttare eller om det är två-tre personer.

Turridning är en trådsanning.

Folk rider ofta tillsammans. Det är säkrare - man kan hjälpa varandra om problem uppstår, och hästar är flockdjur som gillar att vara i grupp.
Så om det inte finns ett turridningsföretag i närheten, så är sannolikheten att det handlar om turridning minimal.

Antagligen så är vägvalet som inkluderar TS enskilda väg, den tryggaste ridvägen att välja för att nå mellan stallet och någon annan ridväg.

Vad är det för fel på att försöka hitta de som rider och prata med dem?



skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #26 skrivet: 26 apr-22 kl 14:43 »
Tack esten för att du sakligt bemöter de, i min mening rappakaljafyllda inlägg från skogaliten angående allemansrätten och turridning.

Kan du utveckla vad du menar med rappakalja om turridning? Det är klokt att bemöta ett seriöst inlägg med seriösa invändningar istället för en oneliner utan direkt innehåll...

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Hur bygga färist?
« Svar #27 skrivet: 26 apr-22 kl 17:20 »
Kan du utveckla vad du menar med rappakalja om turridning? Det är klokt att bemöta ett seriöst inlägg med seriösa invändningar istället för en oneliner utan direkt innehåll...

Ja - enbart att jag uppfattar estens informationsinhämtning i sakfrågan som god, samt att de slutsatser hen drar av denna info som goda/rimliga.

Jag tycker inte att jag behöver belasta tråden med att upprepa innehållet i estens inlägg.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #28 skrivet: 26 apr-22 kl 19:48 »
Hur vet du att det handlar om turridning överhuvudtaget?

Bara för att det är mer än en (1st) ridande, så innebär det inte att det handlar om turidning. Vi har heller inte fått reda på om det handlar om ett halvdussin eller fler ryttare eller om det är två-tre personer.

Turridning är en trådsanning.

Folk rider ofta tillsammans. Det är säkrare - man kan hjälpa varandra om problem uppstår, och hästar är flockdjur som gillar att vara i grupp.
Så om det inte finns ett turridningsföretag i närheten, så är sannolikheten att det handlar om turridning minimal.

Antagligen så är vägvalet som inkluderar TS enskilda väg, den tryggaste ridvägen att välja för att nå mellan stallet och någon annan ridväg.

Vad är det för fel på att försöka hitta de som rider och prata med dem?
"Ryttarna som jag inte ens vet vilka de är och var de kommer ifrån men tala om för mig att hundar inte får vara lösa utanför tomt. Inte ens då jag taladae om att det är min in/utfart och PÅ min tomt så kommer dom åter igen, varje, varannan dag, olika klockslag"
 
"Jag öppnar ytterdörren och går 5 steg ut och så kommer det en trupp med hästar runt hörnet på garaget och in mellan huset."

"Det finns en allmän väg med exakt lika lång sträckning som att rida in på min tomt och ut igen."

"Min släkt har bott här sen början av 60 talet och vi vet inte vilka det äår som tagit för vana att rida in här."

Allting ovan är från Björkris inlägg på den här tråden och det svarar förhoppningsvis för de frågor du har ställt i ditt inlägg.   



Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #29 skrivet: 26 apr-22 kl 21:40 »
Hur skulle det vara med saker som skrämmer hästarna?
Inte för att JAG skulle göra det, men...

Färist funkar väl ok, men hästar har en ovanligt liten hjärna så jag vet inte om det är hundraprocentigt, har du en öppning en bit bort, tex i skogen eller liknande där det är svårt att rida så att eventuellt vilt kan passera borde det vara grönt tycker man, djur passerar ändå helst skyddat. Sitter någon på hästryggen får man väl förmoda att personen i fråga också har någon form av kontroll över den om man ser en skylt med en färist symbol.

(Jag har gett grannens flickor och sambo tillåtelse att använda en del av vägen för deras ponnyer så det är inte det, vi hade själv hästar förut, men startade någon kommersiell verksamhet över min mark skulle jag bli rejält förbannad kan jag lova. Det är inte tillåtet att utan uttryckligt tillstånd rida över någons tomt, varken privat eller i kommersiellt syfte, inte heller över åkrar eller trädplanteringar, etc).
Hundar måste som sagt hållas under uppsikt oavsett om det är egen eller annans marker det gäller, men det är bara därför att de inte skall ge sig på de vilda djuren.
Jag har helt enkelt i vänlig ton talat med dem om var man kan rida och var man inte kan rida och varför man inte kan det, men samtliga ryttare här begrep det utan problem.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Hur bygga färist?
« Svar #30 skrivet: 27 apr-22 kl 01:52 »
Hur skulle det vara med saker som skrämmer hästarna?
Inte för att JAG skulle göra det, men...

Färist funkar väl ok, men hästar har en ovanligt liten hjärna så jag vet inte om det är hundraprocentigt, har du en öppning en bit bort, tex i skogen eller liknande där det är svårt att rida så att eventuellt vilt kan passera borde det vara grönt tycker man, djur passerar ändå helst skyddat. Sitter någon på hästryggen får man väl förmoda att personen i fråga också har någon form av kontroll över den om man ser en skylt med en färist symbol.

(Jag har gett grannens flickor och sambo tillåtelse att använda en del av vägen för deras ponnyer så det är inte det, vi hade själv hästar förut, men startade någon kommersiell verksamhet över min mark skulle jag bli rejält förbannad kan jag lova. Det är inte tillåtet att utan uttryckligt tillstånd rida över någons tomt, varken privat eller i kommersiellt syfte, inte heller över åkrar eller trädplanteringar, etc).
Hundar måste som sagt hållas under uppsikt oavsett om det är egen eller annans marker det gäller, men det är bara därför att de inte skall ge sig på de vilda djuren.
Jag har helt enkelt i vänlig ton talat med dem om var man kan rida och var man inte kan rida och varför man inte kan det, men samtliga ryttare här begrep det utan problem.

Hej Vargtand. Om du tar dig tid att kolla bakåt, dels i den här tråden, dels i Klagotråden i Fikarummet, så kommer du att bli varse att hästproblemet har varit aktuellt för Björkris i minst 1 år, kanske 2år. Björkris har fått många förslag till lösning men inte alla har funkat eller fallit bort av andra skäl.
Själv tycker jag att det nu är oerhört positivt att Björkris nu själv för fram alternativet med färist, jag hoppas att hon kommer till skott och får det genomfört.

I all vänlighet, Carolus.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #31 skrivet: 27 apr-22 kl 05:12 »
Hur skulle det vara med saker som skrämmer hästarna?
Inte för att JAG skulle göra det, men...

Färist funkar väl ok, men hästar har en ovanligt liten hjärna så jag vet inte om det är hundraprocentigt, har du en öppning en bit bort, tex i skogen eller liknande där det är svårt att rida så att eventuellt vilt kan passera borde det vara grönt tycker man, djur passerar ändå helst skyddat. Sitter någon på hästryggen får man väl förmoda att personen i fråga också har någon form av kontroll över den om man ser en skylt med en färist symbol.

(Jag har gett grannens flickor och sambo tillåtelse att använda en del av vägen för deras ponnyer så det är inte det, vi hade själv hästar förut, men startade någon kommersiell verksamhet över min mark skulle jag bli rejält förbannad kan jag lova. Det är inte tillåtet att utan uttryckligt tillstånd rida över någons tomt, varken privat eller i kommersiellt syfte, inte heller över åkrar eller trädplanteringar, etc).
Hundar måste som sagt hållas under uppsikt oavsett om det är egen eller annans marker det gäller, men det är bara därför att de inte skall ge sig på de vilda djuren.
Jag har helt enkelt i vänlig ton talat med dem om var man kan rida och var man inte kan rida och varför man inte kan det, men samtliga ryttare här begrep det utan problem.

En grupp som brukar dyka upp med 2-5 ryttare har jag pratat vänligt med och sagt att jag är orolig då de rider min infart över gårdsplanen och jag mäste hålla min hund kopplad direkt från ytterdörr vilket inte är OK at behöva ha den kopplad inne på tomten.
En av de svarade att det är allmän väg. Mitt svar var att det sitter en skylt där min tomts infart är där det står privat väg ej genomfart och varning för lös hund av ren omtanke men att det är stressande för mig att aldrig veta när det står ett antal hästar utanför min ytterdörr. Sa jag har haft hästar själv och vet hur oberäkneliga hästar kan vara från en gång till annan om det kommer en hund. Det forstätts rida 30 meter in, förbi garaget, över gårdsplanen och ut igen.

Det är ingen turridning för det tror jag i lagens bemärkelse är att någn tar betalt och säger nu rider vi den här vägen kl.18.
Det är spontantridning av folk som jag inte ens vet var de kommer ifrån och vart de rider. Vet inte om det är deras egna hästar eller hyrda.

Jag tycker det är fräckt att rida in på en infart och över gårdsplanen och ut igen.
Tänk omjag skulle veta var de bor och spnkulera in och låta min hund kissa och bajsa inne på deras infart..
I går när jag åkte hemifrån så ligger det några stora hästbajsar.

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #32 skrivet: 27 apr-22 kl 05:22 »
Försöker sätta mig in i hur dom tänker.
Jag har själv ridit varje vecka från jag var 7 till jag blev 15.
Lektionsridit en gång i veckan i manege och ibland var det uteritter.
Som vuxen har jag haft hästar men ridit då på egen mark eller allmän väg eller speciella stigar för ryttare eller på stora hästgårdar eller hästarenor, trav/galoppbanor..
Har varit på turridningar, arrangerade betalda såna.
Men aldrig aldrig aldrig ridit in förbi en skylt med privat väg och det syns att vägen leder till garage och hus.
« Senast ändrad: 27 apr-22 kl 05:27 av Björkris »

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #33 skrivet: 27 apr-22 kl 08:18 »
Det här inunder kommer från mitt tidigare inlägg som ingen utom carolus verkar ha läst och här står det klart och tydligt vad som gäller om man har en häst inhyrd i någon annans stall. På en gång blir det då företag och omfattas av samma regler som organiserad ridskola eller turridningsföretag. Bla krävs det tillstånd från länsstyrelsen för att rida på annans mark.
Björkis du måste ta reda på var hästarna kommer ifrån och tala med den som äger stallet. Tala om att vägen inte är allmän vag trots att den går från båda håll/genomfartsväg. Det är nog den främsta anledningen till att ryttarna tror det är allmänväg. Så sätt en bom i ena infarten eller ställ en bil mitt i vägen så länge tills du har pratat med ryttarna igen.



Det här kan till exempel gälla om du är ansvarig för en ridskola eller hyr ut boxplatser. Den typen av verksamhet innebär vanligen flera ridturer varje vecka. Ofta från ett stall eller en ridskola och följer samma vägar och stigar i omgivningarna. Det finns då en ökad risk för skador eller störningar. Det är viktigt att den som ansvarar för ridskolan eller hyr ut boxplatserna har en dialog och eventuellt skriver avtal med berörda markägare. Om avtal finns om hur verksamheten ska skötas går det att undvika skador och störningar. Avtalet kan även ta upp hur uppkomna skador ska regleras. Det är inte orimligt att en markägare kräver ersättning för exempelvis skador eller slitage på enskild väg.

Oavsett om verksamheten utövas på egen eller annans mark, så måste en anmälan om samråd göras till Länsstyrelsen. Detta gäller om verksamheten riskerar att ge upphov till mer än obetydliga skador i naturen. Detta framgår av bestämmelsen i 12 kapitlet. 6 § i Miljöbalken.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #34 skrivet: 01 maj-22 kl 14:38 »
Folk kommer ju i olika tappningar. Normalt är väl att man inte rider förbi förbudsskyltar, men många skyltar gäller ju inte för hästar och nyfikenheten att hitta en trevlig väg är ju naturlig för de som rider ut. Unga människor har inte heller så mycket koll, och de kan dessutom vara både bortskämda och inne i sin egen värld. Lånar de då häst eller har en egen uppstallad på ett ställe där de säger att allemansrätten gäller i stort sett överallt så blir det lätt så här.

Jag är ofta ute på udda ställen där jag måste ta mig fram, men jag har ju ofta lagen på min sida. De jag mött som varit lite avogt inställda till att ta sig över deras mark har oftast varit "adliga" som verkligen kan vara i sin bubbla, men också de som har gårdar där allemansrättens utnyttjande blivit stor, som längs sörmlandsleden. De har allt för ofta fått in folk i trädgården, och en del av dem har en tjurskallig tro att det ingår i allemansrätten. När de förstår att jag har ett jobb att sköta så vänder det ju, och de kan berätta en eller annan anekdot om någon extremt envis tysk eller stockholmare...

Tror också att det kan vara smart att försöka spåra hästkällan.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #35 skrivet: 01 maj-22 kl 16:00 »
Folk kommer ju i olika tappningar. Normalt är väl att man inte rider förbi förbudsskyltar, men många skyltar gäller ju inte för hästar och nyfikenheten att hitta en trevlig väg är ju naturlig för de som rider ut. Unga människor har inte heller så mycket koll, och de kan dessutom vara både bortskämda och inne i sin egen värld. Lånar de då häst eller har en egen uppstallad på ett ställe där de säger att allemansrätten gäller i stort sett överallt så blir det lätt så här.

Jag är ofta ute på udda ställen där jag måste ta mig fram, men jag har ju ofta lagen på min sida. De jag mött som varit lite avogt inställda till att ta sig över deras mark har oftast varit "adliga" som verkligen kan vara i sin bubbla, men också de som har gårdar där allemansrättens utnyttjande blivit stor, som längs sörmlandsleden. De har allt för ofta fått in folk i trädgården, och en del av dem har en tjurskallig tro att det ingår i allemansrätten. När de förstår att jag har ett jobb att sköta så vänder det ju, och de kan berätta en eller annan anekdot om någon extremt envis tysk eller stockholmare...

Tror också att det kan vara smart att försöka spåra hästkällan.

Envis tysk eller stockholmare?
ha ha ha ha ha
Förlåt men nu blir jag rejält utanför ämnet :) :)
Jag är stockkholmare, råkar ofta ut för folk som säger att stockholmare inte har humor och typ är dom som släpper ut kor ur hagarna när dom är på semester och ska ner till sjön och bada.
Jag jobbade till alldeles nyss inom hemvården och det var uppskattat med en nollåtta som förstod vad dom sa och kunde prata om saker samt förstod när de sa de frös och ville ha en filt och inte släcka lyset på toa och lämna dörren på glänt för de var lite mörkrädda. Prata om saker som corioliseffekten, gamla filmstjärnor, gammal svensk musik och hur man tjyvkopplar en bil ha ha ha ha

Det visar sig i verkliga livet att de som inte är stockholmare tror att hela regeringen och de som sitter och bestämmer är stockholmare vilket jag brukar få tillrättavisa med att de är folkvalda från heeeeela landet.
Sen har jag bett om att få exempel på att Göteborgare har mera humor än stockholmarna.
De äldre här brukar då ta till med Albert och Herbert.
Jag kan ju då tala om att det är en direktöversatt TV serie från england och att Albert var smålänning...då brukar det bli tyst..

Dessa människor brukar skoja med mig och säga att dom gillar mig fast jag är nollåtta :)
Tacka fasingen för det då jag kan tjyva tomatplantor, sätta potatis, mjölka och fösa kor, rida, grava lax med granbarr, koka fläsklägg och göra solmos samt plocka fästingar på deras husdjur och klippa klorna på deras gamla hund.
Jag brukade även ta med hemmalagad mat till de som längtade efter speciell maträtt..jag lagade hemma och sparade ned matlåda med tex fläsklägg kokt i pilsner och solmos samt budapesttårta till efterrätt.
Ibland tror jag att jag är utsänd ambassadör för Sthlm :) :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #36 skrivet: 01 maj-22 kl 21:50 »
Det finns dock fler stockholmare än vad det finns till exempel örebroare, och när det finns många så finns det ett underlag för extremer. Och då är det mer troligt att man stöter på en riktig stolle med stockholmsdialekt än någon annan. Ungefär som med tyskarna, de är rätt många som gillar vår natur.


Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #37 skrivet: 03 maj-22 kl 07:39 »
Kan du inte bara säga till dom på ett snällt sätt?

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #38 skrivet: 03 maj-22 kl 09:26 »
Kan du inte bara säga till dom på ett snällt sätt?

Dom brukar rida förbi så fort, bara dykerr upp bakom garaget, över gårdsplanen, nuddar hushörnet och sen vidare ut, jag hinner inte ens ut, olika dagar olika tider. Har försökt att typ tisdagar och torsdagar kl.17.15, sen blev det måndagar kl. 07.10....
Så en dag hade jag skor och var klädd och såg dom direkt när dom rundade garaget....
hoppade jag ut och ropade: hallå hallå hallå!
Dom stannade och vred på huvudet.
Jag sa med vänlig röst: hej, jag vill bara berätta att när ni rider in på min tomt så kan ni möta min hund lös, det gör mig orolig då jag ju själv har haft hästar och vet att hästar kan reagera på hundar.
En av dom sa: du måste ha din hund kopplad på allmän väg!
Jag sa vänligt: det är inte allmän väg. min tomt börjar där ej genomfarts skylten sitter och jag ska inte behöva koppla hunden när jag går ut genom ytterdörren på min egna tomt, det är ett stressmoment att aldrig kunna slappna av på egna tomten.
En av dom vidhöll och pekade på några buskar och sa där är tomten, typ 5 meter från min veranda.
Jag repeterade igen med vänlig röst.
Dom sa: jaha och red vidare.
Jag vet inte hur dom såg ut dp bylsiga jackor och heltäckande ridhjälmar, vet ej ens hårfärg/hårlängd, kunde inte avgöra ens vilken ålder.
Det gick 2-3 dagar så red dom förbi igen och igen.
Jag rev då upp några buskar och ungträd och la över vägen, varningstriangel, det ser ut som skogsarbete/trädgårdsröjning.
Traktor med släp står där.
Trodde dom skulle vända och rida tillbaka,,men icke!
Dom red runt, ut på gräsmatta och red vidare, detta har hänt ett antal gånger.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #39 skrivet: 03 maj-22 kl 12:04 »
Har du ingen karta där din tomtgräns finns inritad, man brukar ju få det då man köper en fastighet. Då kan du ju visa var din tomt börjar och slutar.

Sedan vem sköter om vägen? Är det du som har snöröjningen eller är det kommun vägförening. Räknas vägen som enskild så är det inte säkert det är din privata väg sas. Går att kolla på trafikverket bla eller lantmäteriet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser