Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Putsa om murstock  (läst 1762 gånger)

Trolldeg

  • Inlägg: 5
    • -
Putsa om murstock
« skrivet: 11 apr-22 kl 14:24 »
Jag har lite funderingar kring min murstock.

Putsen har spruckit upp på några ställen. I ett rum verkar murstocken ha blivit omputsad och målad med någon dålig färg som spruckit upp fullständigt, det är precis ovanför vedspisen så jag antar att det blir som varmast där och att det är därför det blivit som det blivit. Min plan är att putsa om den och måla med något lämpligare. Nu till frågan. Hur får jag bort den gamla putsen utan att riskera att göra mer skada än nytta? Hur mycket av den gamla putsen behöver jag ta bort? Vad behöver jag för verktyg? Saknar el i torpet så gärna tips på manuella verktyg.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Putsa om murstock
« Svar #1 skrivet: 11 apr-22 kl 15:04 »
Jag tror att när du väl börjar så kommer du att vilja gå till botten med det hela och ta bort all puts, fästa ett nät och putsa om hela den sammanhängande ytan. Det är svårt att få det snyggt om man gör det fläckvis, och det kommer snart (10-20år) att ge sig intill.

Här ser spiskåpan alldeles bedrövlig ut, men det får den göra till dess jag har tid att göra det rätt.


Tänk också på att när du gör något större med gammalt bruk så dammar det rätt bra. Tar sig runt i huset oväntat långt. Så sommarvärme så man kan ha öppet är en fördel.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Putsa om murstock
« Svar #2 skrivet: 11 apr-22 kl 17:53 »
Puts vill gärna spricka ovanför vedspisar.
Efter återkommande reparationer så satte vi kakelplattor.
Jag har också sett ett kök där man valt en plåt av mässing eller koppar (minns inte vilket).
Tejpa upp plast runt om kring innan du börjar och använd munskydd. Det dammar något överdjävligt av gammal puts och murbruk. Håret brukar bli "intressant".
Knacka bort den gamla putsen så du får en ren yta att börja om på. Hammare och huggmejsel blir bra verktyg. Under putsen hittar du förmodligen tegelsten.
Bygghandlaren där du köper nytt putsbruk har informationsblad med arbetsbeskrivning hur du lägger på den nya putsen. Skarven mellan ny och gammal puts kan bli knepig för oss amatörer att få fin.
Fuska inte och spara gammal puts om den inte sitter ordentligt. Förmodligen kommer det lossna mer och mer varefter du börjar riva.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Putsa om murstock
« Svar #3 skrivet: 11 apr-22 kl 19:47 »
Det ser mycket bättre ut på bilden, jämfört med min murstock.

Just pga dåliga damm erfarenheter i offgrid sammanhang tänkte jag skippa göra mer jobb som damm förekommer inomhus om jag inte har möjligheten att använda nån typ av dammsugare. Så jag kan bara instämma till 100 procent om damm varningar från tidigare skribenter.

(Passar också på att dela med mig en annan varning kring ask hantering, alltså när man rengör asklådan och främst när man sotar in sidan av spisen och slutligen skrapar ut ask ur lilla luckan på mitten. Man behöver ju göra det oftast under vintern, eller typ 9 av 10 gånger är det för ju kallt ute och så har man det naturligtvis stängt ordentligt, och då kan ask partiklar ta sig runt stugan och lägga sig still på vissa ställen rätt ordentligt, och om det är en bra tät stuga så är dem kvar länge, och pga offgrids olika energisnål svaga belysningar eller sterinsljus ser man inte det eller märker inte det som man normalt brukar göra på annan bättre normal belyst plats. Ibland kan man se partikelmassa när solen skiner in genom fönstret. Jag tog för givet baserad på offgrid och en så fin gammal murstock borde spisen också vara gammal som min men om den är nyare upplever du kanske inte det jag har nämnt. Och kanske har du också bättre ved. Men värt att känna till detta tänkte jag i alla fall)

Jag hade tänkt täcka murstocken med foliepapper tapet istället  ;D det finns faktiskt snygga mönster.                       

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Putsa om murstock
« Svar #4 skrivet: 11 apr-22 kl 20:07 »
Ett väldigt bra sätt att kontrollera dammet är den enkla men ack så effektiva vattensprutande sprayflaskan.
Dennhar den fina egenskapen att göra vatten till en fin dimma.
De små vattendropparna ogillar att vingla runt själva så dom färster på allt som dom kommer åt och när vikten blir stor nog faller dom tilll golvet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Putsa om murstock
« Svar #5 skrivet: 11 apr-22 kl 20:09 »
Det är väldigt viktigt att när nytt bruk läggs på så måste murstocken vattnas rejält innan. Om inte så suger teglet ut fukten ur bruket och det faller lätt av.
 Så varför inte fukta med sprayflaska redan från början för att binda dammet. Går att vattna tills att teglet inte suger mer men är inte nödvändigt med den mängden.
 Ta o spara av den puts du knackar bort för att få ett hum om blandningen sand - kalk- cement. eller kalk- sand.
Du kan ju fråga någon murare om ett utlåtande av blandningsförhållande.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Putsa om murstock
« Svar #6 skrivet: 16 maj-22 kl 09:26 »
Jag hade inte haft nåt cement i utan ren luftkalk, sand och vatten. Kanske tom lite lera så det flexar. Måla med kalkfärg. Man kan slabba på rätt tjock färg så syns inte skarvar. Det är ju pga för hårt bruk och tät färg det går sönder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 2 användare
von tratt, MultiMan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser