Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stuga, med eller utan el och vatten?  (läst 3792 gånger)

Tmh

  • Inlägg: 8
    • Uppland
Stuga, med eller utan el och vatten?
« skrivet: 23 mar-22 kl 11:05 »
Hej!
Jag har skrivit två inlägg här tidigare tror jag och nu är det dags igen! :)
Det är så att mitt liv har förändrats totalt, både positivt och negativt. Jag är nu i stort behov av boende! Drömmen om att bo i en stuga i/nära skogen finns kvar. Jag vet dock inte om jag vill bo med eller utan el och vatten. Finns det någon här som bor utan och vill berätta lite om hur det funkar, för och nackdelar?
Jag tror att jag var inne på att utbilda mig till djurskyddsinspektör när jag skrev här sist men nu har jag accepterat drömmen om att arbeta inom hund så det blir en hundutbildning i framtiden! Jag kommer även att skaffa hund när jag har hittat min stuga. Nu till problemet, jag har fortfarande inte körkort… går det att hitta och flytta till en stuga ändå? Det måste ju finnas närhet till buss. Vart i landet spelar inte så stor roll egentligen, inte Skåne eller i närheten av Kalmar dock!
Vet ni någonstans där man kan hitta en stuga att hyra? Allt är av intresse och det är akut med att hitta ett boende.
Ni får ha en fortsatt bra dag!

Med vänliga hälsningar

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-22 kl 15:12 »
Att leva utan indraget el och vatten blir jobbigt på vintern, om du måste jobba eller studera heltid. Om arbetsplatsen eller skolan har omklädningsrum kan det gå bra ändå. Att hitta ett ställe på gång avstånd till busshållsålats är smart eftersom du slipper värsta snöröjning och det underlättar en hel del på vintern. Men samtidigt kan det fortfarande blir kämpigt utan egen bil ibland, även om numera finns hemkörning på allt, även ved. Tvätta kläder blir alltid en specialare oavsett.

Om du tar över ett befintligt offgrid ställe blir inte driftkostnaden högt alls om man delar det på per månad, exempelvis byta ut batterier på vart femte år eller så, och vatten filter efter viss antal liter etc. men om du börjar från noll blir det en kostnad för att köpa allt du behöver från grunden. Det samma gäller för ved, det är en årskostnad som man måste dela på per månad för att kunna räkna ut och jämföra med månadsavgiften eller hyran på en lägenhet, och det beror på om du måste köpa eller har möjligheten att skaffa själv, återigen spelar det roll om du har tid eller inte för att jobba åt dig själv för att ge dig en viss standard på hemmet.

Om jag blir mer personligt kan jag säga att jag gav upp på två vintrar på raken eftersom det blev för mycket att bo offgrid på vintern och jobba heltid, dock går det men onödigt jobbigt. Men sedan när jag började räkna timmar och varenda krona och styra mina årliga arbetstimmar som jag ville började det gå bra, alltså om man kan tjäna in sina kostnader genom att vara mer effektivt på sommarn och så kan man tillbringa vintern hur man vill helt enkelt. Men det förutsätter att man håller en så låg kostnad som möjligt, vet inte hur praktiskt det kan bli om man måste betala hyra och hur mycket den ska bli, jag ställer till och med av bilen på vintern oavsett om jag är i Sverige eller nån annanstans, det går så länge man är en minimalist. 

Så det enkla svaret på frågan på din rubrik är, det beror på personen.               

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #2 skrivet: 24 mar-22 kl 10:15 »
Får du fatt i en stuga med el och vatten så är det att föredra. Har du bott i hus med vedeldning? Om du kan hugga, kapa och spräcka din ved själv. Så blir det inte så dyrt. Men ska du köpa färdig torr ved är det inte så billigt. Ett alternativ som kan fungera bra och inte är så särskilt dyrt är en pelletskamin. Då kan stugan vara varm hela tiden. Du slipper komma hem till ett kallt hus. Även om det blir mucket kallt kan du med pellets hålla huset varmt.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #3 skrivet: 24 mar-22 kl 12:05 »
Får du fatt i en stuga med el och vatten så är det att föredra. Har du bott i hus med vedeldning? Om du kan hugga, kapa och spräcka din ved själv. Så blir det inte så dyrt. Men ska du köpa färdig torr ved är det inte så billigt. Ett alternativ som kan fungera bra och inte är så särskilt dyrt är en pelletskamin. Då kan stugan vara varm hela tiden. Du slipper komma hem till ett kallt hus. Även om det blir mucket kallt kan du med pellets hålla huset varmt.
Pelletskaminer i sej är rätt dyra och komplicerade jämfört med ved kaminer och pelletsen brukar dessutom vara dyrare per kWh, bekvämt är det säkert med det är skönt att kunna ordna sin egen lokalproducerade energi och då detta är ett självhushållarforum vill jag framhålla ved som ett bra och billigt alternativ.

Att ha tomma hus fullt uppvärmda är lite slösaktigt men vill man ha varmt dygnet runt är kakelugnen en fantastisk uppfinning som borde övervägas mer då accumulerande eldstäder ofta är mer miljövänliga.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #4 skrivet: 24 mar-22 kl 14:26 »
Ett problem med pellets är att marknaden fungerar dåligt. Ibland blir en enda leverantör ensam inom sitt "revir", och då kan priset stiga snabbt. Man får också räkna med att pelletskaminer (och för den delen pannor med pelletsbrännare) sällan är krångelfria, det brukar behövas mycket "handpåläggning", omjustering efter olika pelletskvaliteter mm för att de ska fungera bra.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #5 skrivet: 24 mar-22 kl 19:16 »
Man får se det så här.
Alla bekvämligheter kommer till ett pris.
Vill man ha det varmt och gott får man lägga tid på att samla ved och bearbeta den och räkna med att var kubik tar flera timmar att hantera innan den ligger på plats i vedboden.
Sedan gäller det att elda så att man har det behagligt hela vintern igenom.
Dock innebär det lätt att man kliver upp på morgonen och behöver knacka hål på isen i hinken för att kunna koka kaffe när spisen är varm nog.

Du behöver få in vatten. Man bör ha 20 liter inne hela tiden och komplettera dagligen.
Dvs 25 liter hela tiden och sedan beror det på var man har vattnet.

Har man ingen el så får man helt enkelt tända ljus eller fotogenlampa. Detta är svårt att fixa själv så där lägger man en massa pengar.
Även maten blir svår då det är svårt att förvara färsk mat någon längre tid, kött kan vara lätt under vintern om man bor där det är kallt.
Annars får man helt enkelt leva hand i mun.
Mycket kan man lägga in och konservera, mycket jobb under vissa perioder.
Och man får räkna med att en del går till spillo pga ren otur.
Osv osv..

Det är mycket jobb och har man ett lönearbete så måste det skötas, precis som jobbet hemma.

Så ja, det går att leva Off the grid, men man får jobba väldigt hårt för det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #6 skrivet: 24 mar-22 kl 20:49 »
Det beror ju på hur minimalistiskt man vill bo också. Bor man i ett litet, välisolerat hus så blir allt så mycket lättare. Bor man ensam med en hund så kan man ju ha det hur enkelt som helst.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #7 skrivet: 24 mar-22 kl 20:57 »
Det beror ju på hur minimalistiskt man vill bo också. Bor man i ett litet, välisolerat hus så blir allt så mycket lättare. Bor man ensam med en hund så kan man ju ha det hur enkelt som helst.
Självklart.
Men som sagt all bekvämlighet kommer till ett pris.
Och allt beror på vad man vill betala för det.
Och människan har bott i grottor och folk bor frivilligt i tält i Alaska vintern igenom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #8 skrivet: 24 mar-22 kl 21:11 »
Ja, vi kanske skulle gissa lite vad TS skulle trivas bäst med, vi har ju inte så mycket att gå på.

En ung människa av idag som inte har körkort och som ärligt vill veta vad som är bäst, offgrid eller service genom två hål i väggen. Jag tror att det är bäst att kolla med folk runt skolan som har hundutbildningen om det finns rum att hyra. Kan finnas typ studentrum, någon som hyr ut ett rum i sitt hus eller ett ungdomsrum i garaget. Skolan har kanske lite kontakter. Jag bor lite olika när jag är ute och jobbar, och jag har märkt att ungdomar kan finnas på vandrarhem, stugbyar mm.

Själv skulle jag ha tagit körkort, köpt en billig skåpbil och isolerat den. Då kan man bo lite här och där.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #9 skrivet: 24 mar-22 kl 21:32 »
Ja, vi kanske skulle gissa lite vad TS skulle trivas bäst med, vi har ju inte så mycket att gå på.

En ung människa av idag som inte har körkort och som ärligt vill veta vad som är bäst, offgrid eller service genom två hål i väggen. Jag tror att det är bäst att kolla med folk runt skolan som har hundutbildningen om det finns rum att hyra. Kan finnas typ studentrum, någon som hyr ut ett rum i sitt hus eller ett ungdomsrum i garaget. Skolan har kanske lite kontakter. Jag bor lite olika när jag är ute och jobbar, och jag har märkt att ungdomar kan finnas på vandrarhem, stugbyar mm.

Själv skulle jag ha tagit körkort, köpt en billig skåpbil och isolerat den. Då kan man bo lite här och där.
Precis..   det funkar riktigt bra.
Och man kan ha en liten vedspis i en sådan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #10 skrivet: 25 mar-22 kl 21:27 »
Jag växte upp utan el och rinnande vatten och det är ganska jobbigt. Man måste ha någonstans att tvätta, tvättmaskinen behöver ju både ström och vatten. Att tro att man skall handtvätta är inte rimligt, det är för arbetskrävande. Diska kan man göra i balja med vatten man hämtat med hink från brunn och värmt på vedspis, men det blir ju så mycket jobbigare och mer tidskrävande. Kroppstvättning på det viset är däremot inte så betyngande. Att lagra mat utan kyl och frys är ett aber på sommaren, man blir tvungen att handla väldigt ofta och i små kvantiteter. Laga maten på vedspis är däremot inga större problem.

Men jag tror man skall prova detta livet en kortare period först, innan man klipper bandet med de moderna bekvämligheterna. Det är ytterst få som står ut någon längre tid, trots pengarna man sparar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #11 skrivet: 25 mar-22 kl 21:33 »
Ja, vi hade inte vatten när jag var liten, men el. Så en hel del bärande blev det, men som barn var det ju inte så jobbigt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #12 skrivet: 25 mar-22 kl 21:34 »
Jag växte upp utan el och rinnande vatten och det är ganska jobbigt. Man måste ha någonstans att tvätta, tvättmaskinen behöver ju både ström och vatten. Att tro att man skall handtvätta är inte rimligt, det är för arbetskrävande. Diska kan man göra i balja med vatten man hämtat med hink från brunn och värmt på vedspis, men det blir ju så mycket jobbigare och mer tidskrävande. Kroppstvättning på det viset är däremot inte så betyngande. Att lagra mat utan kyl och frys är ett aber på sommaren, man blir tvungen att handla väldigt ofta och i små kvantiteter. Laga maten på vedspis är däremot inga större problem.

Men jag tror man skall prova detta livet en kortare period först, innan man klipper bandet med de moderna bekvämligheterna. Det är ytterst få som står ut någon längre tid, trots pengarna man sparar.
Man ska inte glömma att det blir dyrt att handla ofta och bara för dagsbehovet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #13 skrivet: 25 mar-22 kl 23:08 »
Tvätta kläder är ett relativt personligt problem och kan inte kallas som ett allmänt offgrid problem; Om jag tar tre exemplar;
1. En äldre nordisk offgridare som brukar tillbringa halva vintern utomlands på en lägenhet vid stranden tar med sina smutsiga kläder dit och tvättar där ;D killen har råd med långa utlandsvistelse tack vare offgrid liv här.
2. En annan nordisk medelålders kvinna som jag skulle hyra ut mitt offgrid ställe sa till mig att hon inte behövde tvätthjälpen som jag ordnade åt henne eftersom hon bara vädrar sina kläder och handtvättar klädesplagg som inte räckte med att bara vädra.
3. Jag själv växte upp i ett land under en viss tidsperiod då det inte var vanlig med tvättmaskin där, så handtvättade vi våra kläder även om vi ofta anlitade nån kvinna för jobbet, tvättade vi också själva då och då, så är jag van med det men ändå tvättar jag också hos mina nära och kära när jag är på besök, och en av mina arbetsplatser får man tvätta arbetskläder så är det en mix tvätt variant för min del.

Jag antar att alla offgridare som vill leva ett offgrid liv hittar sin väg ut med sådana "problem" med tiden så egentligen måste man ge den en tid om man verkligen vill leva ett offgrid liv.

Om matvaror blir ett problem då är det också en personlig smaksak och inte det heller ett allmänt offgrid problem men så klart blir man begränsade med vissa matvaror men då gäller det att göra egna offgrid matrecept liksom, man kan göra det till ett problem eller en kul grej. Nu finns möjligheten att producera mer el på sommarn så kan man ha en 12 volt kylbox eller en lite dyrare frysbox för den kräsne, man kan till och med direkt fylla sin frys på Ica/coop parkeringen ;D   

Men ensak som jag kom på är att man måste leva tillsammans med flera andra och självhushållning måste vara en självklarhet, när man lever offgrid. Det ska jag prova nu under cirka ett år framåt och återkommer med nya uppdateringar nästa år. Ensamstående Offgrid liv utan självhushållning är inte att föredra. 

Så tror jag inte att det passar särskilt bra att börja leva offgrid och plugga heltid på engång för TS, speciellt som en offgrid nybörjare. Det är krävande från början, särskilt på vintern så får man ta en mjukstart och satsa på det lite åt taget om det är så man vill leva i framtiden, men å andra sidan vet vi inte heller hur TS är som person, vissa klarar ju nästan allting utan nån träning alls.           

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #14 skrivet: 26 mar-22 kl 09:31 »
Tvätta kläder är ett relativt personligt problem och kan inte kallas som ett allmänt offgrid problem; Om jag tar tre exemplar;
1. En äldre nordisk offgridare som brukar tillbringa halva vintern utomlands på en lägenhet vid stranden tar med sina smutsiga kläder dit och tvättar där ;D killen har råd med långa utlandsvistelse tack vare offgrid liv här.
2. En annan nordisk medelålders kvinna som jag skulle hyra ut mitt offgrid ställe sa till mig att hon inte behövde tvätthjälpen som jag ordnade åt henne eftersom hon bara vädrar sina kläder och handtvättar klädesplagg som inte räckte med att bara vädra.
3. Jag själv växte upp i ett land under en viss tidsperiod då det inte var vanlig med tvättmaskin där, så handtvättade vi våra kläder även om vi ofta anlitade nån kvinna för jobbet, tvättade vi också själva då och då, så är jag van med det men ändå tvättar jag också hos mina nära och kära när jag är på besök, och en av mina arbetsplatser får man tvätta arbetskläder så är det en mix tvätt variant för min del.

Jag antar att alla offgridare som vill leva ett offgrid liv hittar sin väg ut med sådana "problem" med tiden så egentligen måste man ge den en tid om man verkligen vill leva ett offgrid liv.

Om matvaror blir ett problem då är det också en personlig smaksak och inte det heller ett allmänt offgrid problem men så klart blir man begränsade med vissa matvaror men då gäller det att göra egna offgrid matrecept liksom, man kan göra det till ett problem eller en kul grej. Nu finns möjligheten att producera mer el på sommarn så kan man ha en 12 volt kylbox eller en lite dyrare frysbox för den kräsne, man kan till och med direkt fylla sin frys på Ica/coop parkeringen ;D   

Men ensak som jag kom på är att man måste leva tillsammans med flera andra och självhushållning måste vara en självklarhet, när man lever offgrid. Det ska jag prova nu under cirka ett år framåt och återkommer med nya uppdateringar nästa år. Ensamstående Offgrid liv utan självhushållning är inte att föredra. 

Så tror jag inte att det passar särskilt bra att börja leva offgrid och plugga heltid på engång för TS, speciellt som en offgrid nybörjare. Det är krävande från början, särskilt på vintern så får man ta en mjukstart och satsa på det lite åt taget om det är så man vill leva i framtiden, men å andra sidan vet vi inte heller hur TS är som person, vissa klarar ju nästan allting utan nån träning alls.           
Visst är det så alla problem är relativa och lösbara på olika sätt.

Min poäng är att det är svårt eller nästan omöjligt att leva offgrid på samma sätt som i en lägenhet med hemkörda varor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #15 skrivet: 26 mar-22 kl 14:41 »
Visst är det så alla problem är relativa och lösbara på olika sätt.

Min poäng är att det är svårt eller nästan omöjligt att leva offgrid på samma sätt som i en lägenhet med hemkörda varor.
Ja, det är ju uppenbart! Elnät anslutet- grid tied och utanför elnätet- off the grid är skilda världar! Man kan inte leva i den ena och ha alla finesser i den andra, att kunna kompromissa är nåt man bör tänka på om man tycker att det fortfarande är värt att leva offgrid.   

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #16 skrivet: 26 mar-22 kl 16:59 »
Jag har haft pelletskamin det var suveränt bra. Nu har vi pelletsbrännare i pannan i källaren. Inköpen av bränslepellets har inte varit så förskräckligt dyrt heller. Så pelletskamin kan jag rekommendera. Begagnade brukar inte vara speciellt dyra. Nya ar haft ungefär samma pris som vedkaminer.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #17 skrivet: 01 feb-23 kl 15:27 »
Hej Tmh! Hur har det gått för dej med ditt boende? Bor du ien stuga nu?
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #18 skrivet: 01 feb-23 kl 21:25 »
Hej Tmh! Hur har det gått för dej med ditt boende? Bor du ien stuga nu?

Tmh har inte varit inloggad sedan slutet av juni i fjol.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Stuga, med eller utan el och vatten?
« Svar #19 skrivet: 01 feb-23 kl 22:52 »


Men ensak som jag kom på är att man måste leva tillsammans med flera andra och självhushållning måste vara en självklarhet, när man lever offgrid. Det ska jag prova nu under cirka ett år framåt och återkommer med nya uppdateringar nästa år. Ensamstående Offgrid liv utan självhushållning är inte att föredra. 

         
Ok tillåt mig att kompensera dig istället! Kretslopp, Så här blev gångna 10 månader, jag hade 4 personer på gång och två av dem flyttade in och en av dem gav upp ganska tidigt men inte pga enkel standarden utan det var lite andra orsaker, men en kille från Frankrike höll starkt, han ville till och med skaffa getter ::) Men istället blev jag tvungen att göra en kovändning och flytta till storstan igen för att tjäna stora pengar pga en del skulder som jag måste betala av och nu jobbar jag i storstan nästan varje dag ca 10-12 timmar om dagen och år 2027 ska jag bli klar med allt, alltså hamnar i samma klubb som vår vän @Fri Yess Hursomhelst, det roliga var att just pga flytten (tillfälliga så klart) fick jag möjligheten att träffa en underbar tjej som ska flytta med mig när jag återvänder till stugan för att leva offgrid igen..hon har erfarenheter med odling och djurhållning och jag kommer som bekant att stå för vatten, el och värme som jag redan har varit självförsörjande på stugan. Tanken är att begränsa inköp till väldigt få saker som man lika gärna vara utan om det blir trubbel i samhället. Hursomhelst väck gärna denna tråd om ca fem år så kan jag uppdatera igen!             


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser