Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktigheten i äggkläckningsmaskin  (läst 1701 gånger)

Johannissh

  • Inlägg: 7
    • Jämtland
Fuktigheten i äggkläckningsmaskin
« skrivet: 10 mar-22 kl 13:02 »
Jag har mixtrat med min maskin i 1 veckas tid nu för att få till luftfuktigheten. Jag fick till en bra fuktighet flera dagar i sträck å skrev upp hur mkt vatten ja hade i. Men nu när ja startat upp den å äggen är i ligger fuktigheten helt annorlunda än vad jag fick till förut [emoji1787] jag kan liksom antingen få till en fuktighet på ca 30% eller 60%
Vad är bäst, hög eller låg fuktighet? Jag har läst alltifrån att de ska vara mellan 35-45 till att de ska vara 55-60% vad ska de vara egentligen. Äggen ligger i maskinen första dagen idag.


Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Fuktigheten i äggkläckningsmaskin
« Svar #1 skrivet: 10 mar-22 kl 13:38 »
Till att börja med, vad har du för hygrometer?
Inbyggd? Hår?

Johannissh

  • Inlägg: 7
    • Jämtland
SV: Fuktigheten i äggkläckningsmaskin
« Svar #2 skrivet: 10 mar-22 kl 13:40 »
Till att börja med, vad har du för hygrometer?
Inbyggd? Hår?
En inbyggd.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Fuktigheten i äggkläckningsmaskin
« Svar #3 skrivet: 10 mar-22 kl 13:41 »
Jag tror att man ska köra analogt om man vill ha koll...  dvs hårhygrometer.
Min erfarenhet är att billigare digitala mätare hoppar väldigt.
Men också komma ihåg att hönan  inte har någon...

Johannissh

  • Inlägg: 7
    • Jämtland
SV: Fuktigheten i äggkläckningsmaskin
« Svar #4 skrivet: 10 mar-22 kl 13:44 »
Jag tror att man ska köra analogt om man vill ha koll...  dvs hårhygrometer.
Min erfarenhet är att billigare digitala mätare hoppar väldigt.
Okej, jag kan få den väldigt jämnt. När jag testkörde pendla den mellan 53-56. Men de är just att de är svårt att få till vattenmängden så antingen får ja ligga ganska högt eller lågt. Men då går den med jämn fuktighet. Frågan är vilket som är bäst. Ligga på en hög fuktighet (50-60%) eller låg fuktighet (30-40%)

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Fuktigheten i äggkläckningsmaskin
« Svar #5 skrivet: 10 mar-22 kl 13:50 »
Okej, jag kan få den väldigt jämnt. När jag testkörde pendla den mellan 53-56. Men de är just att de är svårt att få till vattenmängden så antingen får ja ligga ganska högt eller lågt. Men då går den med jämn fuktighet. Frågan är vilket som är bäst. Ligga på en hög fuktighet (50-60%) eller låg fuktighet (30-40%)

Det är vattenytan som reglerar fuktigheten. Större yta mer fukt... hur mycket vatten där är under ytan spelar ingen roll...

Johannissh

  • Inlägg: 7
    • Jämtland
SV: Fuktigheten i äggkläckningsmaskin
« Svar #6 skrivet: 10 mar-22 kl 13:53 »
Det är vattenytan som reglerar fuktigheten. Större yta mer fukt... hur mycket vatten där är under ytan spelar ingen roll...
Jo de vet jag. Å jag kan inte justera ytan så mkt mer än jag har gjort. Vad ska fuktigheten ligga på?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fuktigheten i äggkläckningsmaskin
« Svar #7 skrivet: 11 mar-22 kl 12:34 »
Vi kör med låg fuktighet utom de sista dagarna då vi öser på så det fungerar bra för de små att komma ut och att inte fastna i hinnorna. Nu senast så hade jag ingen fukt tillsatt under de första 18 dagarna (var ca25%RH) och drog upp till 65-70% RH därefter. Gick klockrent.

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Fuktigheten i äggkläckningsmaskin
« Svar #8 skrivet: 17 apr-22 kl 01:36 »
I min kläckare rekommenderas 48-55% Rh de första 18 dagarna och ca 70% dag 19-21
Stone in my hand

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fuktigheten i äggkläckningsmaskin
« Svar #9 skrivet: 17 apr-22 kl 09:24 »
Tror det står något sådant på våran också, en KingSuro. Men det verkar bli för fuktigt för dem, det går bättre med lite lägre. Nu är det ju lite svårt med så små kläckare som dessutom är dåligt isolerade, det kan ju bli fuktigare på vissa ställen.

Här har vi i alla fall inte lyckats torka ihjäl dem när vi kört utan fukt första 18 dagarna och inte heller hunnit dränkt dem de sista 2-4 dagarna fastän vi sprayat hej vilt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
Bröd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser