Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst vs traktor  (läst 2395 gånger)

LillaSkogsrået

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
Häst vs traktor
« skrivet: 31 okt-21 kl 20:14 »
Hej, jag har den senaste tiden börjat intressera mig lite för hästar. Är just nu ganska novis och ska börja ridskola. Funderar på att i framtiden eventuellt skaffa häst för att använda inom jordbruk/skog/gårdsarbete. Har även två småbarn som jag gärna vill ska kunna rida dom lite. Har ni tips på raser? På vilka sätt man kan använda hästarna på gården? Och höstar vs maskiner? Hur tänker ni där? Pratat med en bekant som totalt dödar de och säger att maskiner gå snabbar osv osv. Berätta era erfarenheter och tankar

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Häst vs traktor
« Svar #1 skrivet: 31 okt-21 kl 20:31 »
Jag röstar på maskiner därför att den lagstiftningen som vi har i Sverige gör det väldigt svårt för den vanliga svensson att hålla hästar. (Med det sagt har jag inga synpunkter om lagstiftningen heller, det är bara att följa). När man väl har köpt en passande maskin eller byggt upp en liten maskin park så är det klart, bara behöver bränsle och service och sådant som man själv kan utföra eller anlita när man har tid, lust och råd, men så är det inte med hästar.   

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Häst vs traktor
« Svar #2 skrivet: 31 okt-21 kl 21:33 »
Allt som du kan använda traktorn till kan du använda hästarna till.
Det gäller bara att hitta redskap till dom, och tiden som dom tar.

Som nackdel kan man se behovet att dom behöver kärlek dagligen, gärna två gånger om dagen.
Det behöver inte traktorn, men den är inte heller en trygg kompis.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Häst vs traktor
« Svar #3 skrivet: 31 okt-21 kl 21:40 »
Hör efter om ni kan låna en häst först om ni är osäkra, så ha ju barnen något att pyssla med och ni kan gå ut med den och rida, mm.
Tyvärr är det ju litet så att arbetshästar är ganska tråkiga ridhästar (man red inte på arbetshästarna förr annat än undantagsvis, tex om man skulle ta bara hästen utan redskap tillbaka till arbetet och liknande, de brukar inte alltid tycka om dressyrträning och är ganska långsamma, då de tygsta raserna inte är byggda för galopp och hopp, mm (det finns för visso exemplar som är avlade på detta men de brukar inte ha något bra psyke så jag avråder starkt från travhästar och liknande om man inte känner individerna stamträdet i fråga, det är bättre att man satsar på riktiga arbetshästar om man specifikt söker dessa raser då man har bättre kvitto på att de fungerar som de skall i skallen...) och ridhästar fungerar inte till saker som skogsarbete, plöjning, mm. Deras kroppar är inte byggda för detta.

Men, tycker ni om att åka kärra med familjen, rida i maklig takt, dra hem enstaka buntar med vedpinnar, mm så kan de vara rätt val, tänk dock på att raser som förr användes i skogsarbete är väldigt stora djur som kan väga nästan ett ton, även honorna.

Ibland kan det vara problem att hitta tillräckligt stora skor åt dem, men idag finns det åtminstone i Sverige och Norge färdiga skor att beställa även till de tyngsta raserna.

(Litet rolig fakta är att en del av dem har andra klövar än vanliga kusar)


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Häst vs traktor
« Svar #4 skrivet: 31 okt-21 kl 23:28 »
Det är inte speciellt komplicerade lagar eller regler för att hålla hästar i Sverige, snarare tvärtom. Jag har betydligt mer lagar och regler att förhålla mig till runt mitt övriga jordbruk och min fårhållning, än vad jag har runt hästhållningen.

Bra att ni tänker börja på ridskola! Men det finns mer att lära än det man får lära sig på ridskola, om man ska hålla egna hästar, i synnerhet sådana som kan bistå med gårdens arbete.
Mer om det längre ner.

Jag föder upp och håller Nordsvensk Brukshäst sedan drygt 25 år, en av våra tre inhemska hästraser. Hästarna körs in och hjälper till med diverse gårdssysslor, men p.g.a. tidsbrist så används traktor för en hel del tunga arbeten. Det tar betydligt längre tid att plöja fyra hektar med häst, än att göra det med traktor...
Mest kör vi skogen med hästarna, och så blir det en del harvat, hackat och transporter med häst.

Rasen som fungerar bra som trevlig och framåt hobbyridhäst, främst för dressyr (inget ovanligt att den tävlas upp till LA eller t.o.m. MSV dressyr), men rasen är avlad för att brukas i skogsbruk, blandat jordbruk, och för transporter med "häst och vagn". Rörlighet och arbetsvillighet har varit viktigt i avelsarbetet, och Kallblodstravaren är en lättare variant, som blev en egen ras i mitten av 1960-talet.

De raser som fungerar bra som gårdshästar/brukshästar är huvudsakligen av typen "kallblod".

Det finns en hel räcka med "grövre" ponnyraser av olika storlek, av kallblodstyp, som historiskt använts som brukshästar, från Shetlandsponny i storlek och uppåt. Ju mindre ponnyn är, desto mer begränsad blir den i vilka sysslor den verkligen kan utföra, men redan en Shetlandsponny kan bistå med det mesta, bara med mindre belastning åt gången, än en större häst. En inhemskt ponny med brukshästkaraktär, är Gotlandsrusset.
Mer om gotlandsrusset: https://www.gotlandsruss.se/

Och så finns de mer storväxta arbetshästarna, där väl Fjordhästen är den minsta, och vissa engelska/europeiska raser är väldigt stora och tunga.

De hästraser som används mest i Sverige, och som idag finns tillgängliga i ett rimligt antal, för att använda i jord- och skogsbruk, är Nordsvensk Brukshäst, och Svensk Ardenner. Fjordhästen har minskat kraftigt i antal, och avlats mot en nättare Ridhäst de senaste 20-30 åren, den var förr vanligare som brukshäst än idag.

Läs mer om Nordsvensken här: https://nordsvensken.org/

Och Ardennern här: https://www.ardennerforeningen.nu/

Det går att göra det mesta inom skogs- och jordbruk med häst. Men en traktor med frontlastare brukar vara ett bra komplement. Ska man satsa på att verkligen köra hela jordbruket/skogsbruket med häst, så går det åt mer tid.

Det vanligaste bland mina bekanta, är att man använder sina brukshästar huvudsakligen vissa sysslor, och traktor till andra sysslor.

Vanligt är att man använder hästen i skogen, ofta med griplastarvagn, istället för motordriven skotare , eftersom marken skonas och stickvägar kan göras smalare, för att dra fram vindfällen, och faktiskt för att göra "markberedning light" (man kör med en lättharv under fröträd av tall). Det finns en hel del moderna, nytillverkade redskap för häst i skogen att köpa.

I jordbruket så är det vanligt att man plöjer åkrarna med traktor, men harvar till viss del med häst, och ibland så kommer hästsåmaskinen fram. En del använder åder eller skumplog och häst i potatislandet, många använder hästhackor, mindre harvar m.m. i grönsaksodlingarna. Att slå gräs som ska bli hö, med hästdragen slåtterkniv är också vanligt.
Det som är mindre vanligt är sådant som att att gödsla fastgödsel med hästdragen gödselspridare, och skörda spannmål med självbindare.
När (hö-)balar ska pressas, spannmål och potatis skördas, då används mest "moderna maskiner".
Det är allmänt brist på jordbruksredskap till häst. Det finns liten eller ingen nytillverkning i Sverige, viss tillverkning i Europa, och något större tillverkning i USA (Amish-folket). Begagnade redskap och maskiner i gott skick är hårdvaluta, och säljs till förvånansvärt höga priser. En svetskunnighet och mekaniskt intresse är bra att ha för kunna vårda de gamla maskinerna.

För övrigt så kör man hästarna för att harva gårdsplan, eller sladda skogsvägar och t.ex. transportera vatten och foder till hagarna.

För att lära sig att hålla häst, så får man inte full kunskap på ridskolorna, fokus ligger på ridning och "det övriga" som hur man ska bygga upp stall/lösdrift, fodra, och vårda hästen, får man tyvärr lära sig mindre om. Vissa ridskolor lär ut lite mer om hästhållning, andra knappt något alls.

Läs en eller flera böcker om hästhållning, och skaffa en mentor, någon granne t.ex., som har hästar, för att komplettera det man lär sig på ridskolan.

För att lära sig att köra häst inom jord- och skogsbruk, så brukar rasföreningarna (se länkar ovan) vara lämpliga att kontakta. Ring eller melja till kontaktpersoner för det distrikt där ni bor. Det finns också ett antal duktiga hästkörare som anordnar kurser. Många som håller på med brukshästar är "lite gammaldags" och saknas på sociala medier, så mer traditionella kontaktmetoder kan vara att föredra.

Vill man använda en annan ras än NSV Brukshäst eller Ardenner i sitt jordbruk/skogsbruk, så är det ändå oftast via deras rasföreningar som det går att hitta utbildning.

Vill man utbilda sig riktigt ordentligt i brukskörning med häst, så finns det det en YH-utbildning vid Wången: https://www.wangen.se/utbildning/kuskutbildning-brukshastkorning/

Det finns också en riksförening för nyttokörning med häst: https://www.hastkorare.se/sveriges-hastkorare/
I entreprenörsregistret, kan man bl.a. hitta folk som ger utbildningar i körning med häst, och det finns säkert någon som "bor i närheten", som kan tänka sig att ta emot ett studiebesök, även om man inte håller kurser.

Vägen till att kunna dra nytta av hästen i gårdsarbetet tar ett tag: först måste man lära sig att hantera häst i största allmänhet, man måste lära sig "körning", och man måste få tag i en inkörd häst samt redskap.

Börja försiktigt, precis som tänkt, med att gå på ridskola. Gå också en kurs i brukskörning (exempel: https://nordsvenskbrukshast.org/en-utbildningspresentation/) och känn på hur det är köra häst.

Det är väldigt stimulerande att jobba tillsammans med hästen, så jag rekommenderar verkligen att ge sig på det. Men att enbart driva ett jordbruk/skogsbruk med häst, är för ett fåtal,  medan en lagom blandning, ger det bästa av två världar.

Småbarn, om vi pratar om yngre än skolåldern, så kan de inte rida självständigt på ett tag. Låt småbarnen gå på någon ridlekis, och tids nog, i 9-11 årsåldern sisådär, när barnen kan rida (eller köra häst) mer självständigt, så fungerar det även med lite större hästar, eller så låter man barnen få en "egen" mindre häst, eftersom brukshästen ändå behöver ha sällskap.

En regel i djurskyddslagen, är att hästar måste hållas med sällskap med minst en artfrände (möjligtvis med en åsna).   

Go for it!
« Senast ändrad: 31 okt-21 kl 23:36 av skogaliten »

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Häst vs traktor
« Svar #5 skrivet: 31 okt-21 kl 23:37 »
Jag röstar på maskiner därför att den lagstiftningen som vi har i Sverige gör det väldigt svårt för den vanliga svensson att hålla hästar. (Med det sagt har jag inga synpunkter om lagstiftningen heller, det är bara att följa). När man väl har köpt en passande maskin eller byggt upp en liten maskin park så är det klart, bara behöver bränsle och service och sådant som man själv kan utföra eller anlita när man har tid, lust och råd, men så är det inte med hästar.   

Vad är det för lagstiftning du syftar på?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Häst vs traktor
« Svar #6 skrivet: 31 okt-21 kl 23:38 »
Klart hästar blir utklassade av maskiner, men den trivsel det är att umgås med djur kan aldrig en maskin erbjuda. Och till vissa arbeten och med dagens energipriser så är det ju fördel häst också. Men hästar behöver mycket tid om de skall gå bra, så du behöver fundera på om du har tid över.

Häst behövs det ju minst två av enligt regelverket, så skaffar du en nordsvensk och något lättare som passar att rida på så får du ju en bra blandning.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Häst vs traktor
« Svar #7 skrivet: 31 okt-21 kl 23:53 »
Hör efter om ni kan låna en häst först om ni är osäkra, så ha ju barnen något att pyssla med och ni kan gå ut med den och rida, mm.
Tyvärr är det ju litet så att arbetshästar är ganska tråkiga ridhästar (man red inte på arbetshästarna förr annat än undantagsvis, tex om man skulle ta bara hästen utan redskap tillbaka till arbetet och liknande, de brukar inte alltid tycka om dressyrträning och är ganska långsamma, då de tygsta raserna inte är byggda för galopp och hopp, mm (det finns för visso exemplar som är avlade på detta men de brukar inte ha något bra psyke så jag avråder starkt från travhästar och liknande om man inte känner individerna stamträdet i fråga, det är bättre att man satsar på riktiga arbetshästar om man specifikt söker dessa raser då man har bättre kvitto på att de fungerar som de skall i skallen...) och ridhästar fungerar inte till saker som skogsarbete, plöjning, mm. Deras kroppar är inte byggda för detta.

Men, tycker ni om att åka kärra med familjen, rida i maklig takt, dra hem enstaka buntar med vedpinnar, mm så kan de vara rätt val, tänk dock på att raser som förr användes i skogsarbete är väldigt stora djur som kan väga nästan ett ton, även honorna.

Ibland kan det vara problem att hitta tillräckligt stora skor åt dem, men idag finns det åtminstone i Sverige och Norge färdiga skor att beställa även till de tyngsta raserna.

(Litet rolig fakta är att en del av dem har andra klövar än vanliga kusar)




Jag vet inte vad det är för arbetshästar du försöker beskriva?

Ingen av de raser vi brukar använda som brukshästar är trögriden, och dressyrträning brukar uppskattas. Möjligen är raserna mer "coola" i plötsliga och oväntade situationer än "ridhästar", de flyger inte upp på logtaket av plötsliga ljud, eller sticker iväg ute i skogen om de möter en Älg, utan man kan som ryttare känna sig tryggare.

Det finns bra bjudning hos bra avlade hästar. Kanske du mött hästar som gått i hårt arbete, och helt enkelt varit väldigt trötta?

Här ett exempel på en Ardenner som tävlar i dressyr på hög nivå: https://www.hippson.se/hippson-tv/se-dressyrardennern-torstens-debut-i-msv.htm

Möjligen kan en storväxt ardenner ha rätt stora fötter, men en Nordsvensk brukshäst brukar ha ungefär lika stora hovar som ett genomsnittligt SWB (svenskt halvblod).

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Häst vs traktor
« Svar #8 skrivet: 01 nov-21 kl 01:46 »

Det är inte speciellt komplicerade lagar eller regler för att hålla hästar i Sverige, snarare tvärtom. Jag har betydligt mer lagar och regler att förhålla mig till runt mitt övriga jordbruk och min fårhållning, än vad jag har runt hästhållningen.

- - - - - - - - - - - - - - -

Go for it!

Jättebra genomgång! som inte lämnar mycket att tillägga.

Skulle i s f vara att det kan vara bra att ha vetskapen att det tar en del tid att köra in (=lära upp) en unghäst till brukshäst. Jag har varit med om att det gjorts på 1 år, men det var ett undantag, normalt tar det längre. Tror det vanligaste är att man köper en inkörd häst.

När det gäller ekonomin att ha arbetshäst istället för traktor så kan storleken på jordbruket spela roll. Litet jordbruk har jag sett klara sig med en ardenner. Och bett grannarna om traktorhjälp ett par gånger om året.

Att det är en jakt på jordbruksredskap stämmer. Ibland har hembygdsföreningar redskap, men har aldrig hört att någon lånat därifrån. Kanske aldrig har prövats?

Vill tillägga att en arbetshäst kan tillföra sidoinkomster/spinoffs!  T e x att du kan erbjuda häst o öppen vagn åkning för grupper. Det är oerhört vilsamt att åka sådan vagn, rekommenderas. Studiebesök från skolklasser som skall läsa om 'förr i tiden'. Specialuppdrag: i en skog dra ut en fälld jättehög blivande julgran, ett uppdrag som inte en traktor klarade!   ersättningen för detta var inte obetydlig, mellan 5-10' kronor.

Den hästgården där jag hjälpte till hade upplägget att också ha café & gårdsbutik. Brukshästen i jordbruket blev en riktig magnet till denna verksamhet, folk åkte dit för att se hästen jobba på åkern, samt handla o fika.




mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Häst vs traktor
« Svar #9 skrivet: 01 nov-21 kl 04:15 »
Uppvuxen i ett hem där vi använt häst till allt. Potatis, ved, snö etc.

Den stora skillnaden är tid och pengar. En avdankad travhäst kan man nästan få gratis. En traktor däremot kostar mer i inköp. Underhållet på en traktor och en häst är nog lika. Bensin. hö etc. Så länge man går  in med tanken att hästen avlivas innan den blir dålig. Dom flesta väntar 1-2 år för länge. Med veterinär så blir hästen dyrare.

Har man tiden så är fördelen med en traktor att den kan man ställa undan när den inte används. Hästen ska köras varje dag. Skötsel är varje dag etc.
Växte upp med att höra den diskussionen mellan fader och andra gubbar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Häst vs traktor
« Svar #10 skrivet: 01 nov-21 kl 12:27 »
Vad är det för lagstiftning du syftar på?
Allt från inköp/transport/försäkring regler till boende/Mat/Hovvård och övrig vård/utrustning/trivsel regler och hantering vid sjukdom och eventuella konvalescens etc. är välskriven och man kan inte säga att oj jag inte visste och inte heller någon hästägare i Sverige säljer en häst till någon som inte vet det. Så allt detta gör att det i min meaning är väldigt dyrt att börja med hästar från läge noll dvs. från att man kollar häst annonser till att man ser sina hästar galoppera på snön från sitt köksfönster. I mellan detta två lägen finns väldigt kostsamt process som kräver kapital och mycket tid, när man är nybörjare med allt, alltså när man själv måste genomgå processen från novis till hästägare och sedan förvandla sitt ställe från gård till hästgård. 

Jag påstod inte att det är nåt fel på lagstiftningen utan det högklassiga hästhållnings kravspecifikationer vi har i Sverige gör att det är dyrare att börja en sådan verksamhet och hålla igång det på längre tid så när TS frågar häst vs maskin så är maskin självklart valet enligt mig då den sparar också tid dvs. tid är också pengar så det lönar sig från flera perspektiv under tidens gång. 

Men eftersom du redan är inne och är väl etablerat i det på ett väldigt högre nivå har du av förklarliga skäl svårt att förstå hur en nybörjare kan ha det. Så du kanske måste ändra från "Go for it" till "think twice" ;D

Men å andra sidan om det är vad TS själv vill åstadkomma så gör TS det ändå och det är också så historien skrivs vare sig om det handlar om på personligt nivå eller som en del av samhället.             

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Häst vs traktor
« Svar #11 skrivet: 01 nov-21 kl 14:59 »
Det är väl inte så extremt stor skillnad från resten av Europa, vad avser just regler för hästhållning.

Däremot så är det mycket lättare att skaffa en liten gård i Sverige jämfört med många av de tätbefolkade länderna i Europa, även om det har blivit allt dyrare med smågårdar, särskilt nära större städer.

Transportreglerna är väldigt enkla. Vem som helst kan skaffa en hästtransport och köra sin häst. Ska man transportera lantbruksdjur, och följa regelverken till punkt och pricka, så är det svårare.

Att djur/hästar måste ha väderskydd/stall, fodras och skötas ingår liksom per definition, av det där med att hålla djur. Därför behövs kunskap som helst inhämtas före köpet.

Som djurbonde är jag betydligt mer "ansatt" av regler runt de livsmedelsproducerande djuren, det sker oftare kontroller av detta, än av hästhållningen.

Mindre hobbyhållning av häst, kräver väl främst att man har plats för hästen, alltså tillräckligt med mark för att kunna ha en rimligt stor hage (helst fler än en hage), och tillräckliga kunskaper. Alternativt så hyr man in hästen hos en "granne".

Visst, det är mer kapitalkrävande med häst än med höns, men det är väl ingen som påstått något annat.

Att gå från nybörjare - tanken att skaffa häst utan men är utan kunskaper - till att verkligen vara trygg med att ha en egen häst på gården, tar främst tid. Det tar ofta flera år att lära sig hantera och sköta häst, om man inte går en heltidsutbildning.

Men egentligen så gäller det ju alla större lantbruksdjur. Hur många är det inte som flyttar ut till landet och skaffar ett par getter eller några får för att det "vore trevligt med betesdjur", utan förkunskaper, och så blir det "fel", när man inte studerat djurhållning tillräckligt.
Många av de där mindre väl förberedda köpen, slutar med att djuren säljs eller slaktas efter några få år, när hälsoproblem av olika slag börjar uppträda.

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Häst vs traktor
« Svar #12 skrivet: 07 nov-21 kl 02:18 »
Du har redan fått många goda råd, men hær får du några till. (Skriver på norsk jobbdator med øæ).

1, Ridskola ær en bra børjan. Sen kan du kanske bli medryttare hos någon som har en snæll hæst. Eftersom du då inte ær van vid att rida ut, inte bør rida ensam och gærna vill læra dig mer så rækna med att betala før det. Lær dig kørning hos någon som kør brukshæst.

2. Finns det redan stall på gården? Det krævs inte bara ett enkelt vindskydd med torr liggplats (mao drænering så att det inte blir bløtt...) utan hæstægaren måste ha tillgång till en box i ett stall eller annat utrymme som går att værma upp, står det i reglerna. Før øvrigt, læs reglerna vad det gæller alla mått - takhøjd, dørrbredd mm. Många som behøvt bygga om eller bygga nytt.

3. Raser. Det stæmmer att fjordhæstarna har avlats før att bli lættare, men finns en o annan som ær grøvre. Kanske en fjordhæst som du kan rida på och en shettlandsponny kunde vara ett bra val? Shettisarna ær starkare æn vad många tror. I England rider barnen på dom tills dom væger nærmare 50 kilo æn fast det kan se roligt ut nær benen næstan når ned i backen. En shettis med bra psyke - alltså glad, snæll och arbetsvillig kan ni ha jættekul tillsammans med. Ett problem brukar vara att dom inte ska ridas in och fostras av oerfarna barn - många har lært sig dumheter på det viset. Någon tipsar om att en travare som ær klar med travet ær en billig och bra hæst, men de brukar vara før heta før barn som inte kommit upp i tonåren.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 7 användare (1 dolda)
Emil Forsberg, von tratt, skogaliten, Clary, RindertD, Lorienfields

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser