Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lågt pH i brunnsvatten  (läst 1502 gånger)

varmavantar

  • Inlägg: 10
    • Småland
Lågt pH i brunnsvatten
« skrivet: 27 okt-21 kl 20:40 »
Hej!
Jag undrar om ni har något att föreslå mig för att få bättre vatten? Jag har en grävd brunn på en gård. Jag har gult/brunt vatten som smakar illa. Jag har skickat ett vattenprov med följande svar;
Bottensats – ingen
Grumlighet – ingen
Lukt – ingen
pH 6,1 (mellan 7-10)
COD-Mn 7 (under 8)
dH 1 (under 8)
Järn 0,1 (under 0,5)
Nitrit 0,01 (under 0,1)
Nitrat 0,1 (under 50)

Så det verkar som att det framförallt är problem med surt vatten.
Med vänliga hälsningar
Annina

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lågt pH i brunnsvatten
« Svar #1 skrivet: 27 okt-21 kl 20:47 »
Har du provat att pumpa ur brunnen och rensat ur botten?
Det samlas en massa skit med åren och det kan ställa till det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Lågt pH i brunnsvatten
« Svar #2 skrivet: 27 okt-21 kl 20:49 »
Snäckskal är det klassiska, det är inte fel att hälla i en säck eller tre.
Om du vill ha kalk för att höja pH jfinns det både trädgårdskalk och speciellt brunnskalk.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Lågt pH i brunnsvatten
« Svar #3 skrivet: 28 okt-21 kl 08:08 »
Ett pH på 6,1 är ju ändå nästan neutralt.  Om vattnet har svag buffrande verkan (dvs att pH ändrar sig mycket vid minsta lilla tillsats av en syra eller bas), så är det inte mycket att bekymra sig om.

Eftersom vattnet också tycks vara mycket mjukt, så skulle man möjligen kunna vänta sig att det visar sig vara korrosivt. Och i så fall gäller det att vara noga med att undvika oavsiktliga galvaniska element mm i sina VVS-installationer.  Alltså inte blanda olika metaller (t ex koppar- respektive järnrör) hur som helst , se till att isolera saker som dessutom är kopplade till elnätets skyddsjord (pumpautomater, varmvattenberedare mm) från resten av installationerna med några dm PEX- eller PEM-slang, osv osv. Gärna använda PEX eller PEM i så stor utsträckning det går.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Lågt pH i brunnsvatten
« Svar #4 skrivet: 28 okt-21 kl 17:13 »
Ett pH på 6,1 är ju ändå nästan neutralt.  Om vattnet har svag buffrande verkan (dvs att pH ändrar sig mycket vid minsta lilla tillsats av en syra eller bas), så är det inte mycket att bekymra sig om.

Eftersom vattnet också tycks vara mycket mjukt, så skulle man möjligen kunna vänta sig att det visar sig vara korrosivt. Och i så fall gäller det att vara noga med att undvika oavsiktliga galvaniska element mm i sina VVS-installationer.  Alltså inte blanda olika metaller (t ex koppar- respektive järnrör) hur som helst , se till att isolera saker som dessutom är kopplade till elnätets skyddsjord (pumpautomater, varmvattenberedare mm) från resten av installationerna med några dm PEX- eller PEM-slang, osv osv. Gärna använda PEX eller PEM i så stor utsträckning det går.


Jag hade kopparrör i källaren in i huset. Sen rostfria i huset för dricksvatten. I början tyckte jag vattnet inte smakade nå bra sommartid. Lite bättre på vintern. Men jag bytte ut kopparröret i källaren till en i plast. Sen dess inge konstig smak.
Men jag ska ha hårt vatten... Kanske är samma där med mjukt och hårt vatten.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lågt pH i brunnsvatten
« Svar #5 skrivet: 28 okt-21 kl 18:24 »

Jag hade kopparrör i källaren in i huset. Sen rostfria i huset för dricksvatten. I början tyckte jag vattnet inte smakade nå bra sommartid. Lite bättre på vintern. Men jag bytte ut kopparröret i källaren till en i plast. Sen dess inge konstig smak.
Men jag ska ha hårt vatten... Kanske är samma där med mjukt och hårt vatten.

Alla är vi olika och smaken är som baken delad än dit än hit.
Men tekniskt sett så kan det spela roll.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser