Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Järnsmakande vatten  (läst 1088 gånger)

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
Järnsmakande vatten
« skrivet: 24 okt-21 kl 11:03 »
Jag har under en tid märkt att mitt vatten från min brunn börjar få en järnig karaktär. Har bott på stället i 12 år och haft gott och friskt vatten, dock hårt. Men kanske sen i våras har vattnet ändrat smak och luktar lite metall och undrar vad detta beror på, jag har inte gjort något vid brunnen, vet att den ska göras rent ibland men det har inte varit aktuellt eftersom vattnet har smakat gott. Utfällningar? Trycktanken är en galvad sak, det är järnrör i marken, är jetpumpen på väg att ge sig? Brunnen är 7m djup med betong-ringar. Jag vill ha lite tips och idéer så jag kan börja i rätt ända. Vi tog vattenprov för fem år sedan som var mer än ok.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Järnsmakande vatten
« Svar #1 skrivet: 24 okt-21 kl 11:20 »
Provat att "tömma brunnen?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Järnsmakande vatten
« Svar #2 skrivet: 24 okt-21 kl 13:44 »
Om vattnets pH-värde har sjunkit av någon anledning (dvs att vattnet har blivit mer surt än tidigare), så kan det leda till att järn löses ut antingen ur marken eller ur järnrör mm.  Sådana problem lär man kunna lösa med brunnskalk, vilket finns beskrivet i tidigare trådar här. Jag har dock aldrig själv ställts inför problemet i fråga.

Om pH var relativt högt (över 7) då vattenprovet togs men lägre idag, så kan man misstänka något i den stilen.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Järnsmakande vatten
« Svar #3 skrivet: 25 okt-21 kl 09:38 »
Har du fått ett kalhygge i närheten? Det har jag varit med om en gång, ett kalhygge (från tiden innan allt ris skulle köras till flishögen) gjordes granne med brunnen och plötsligt var vattnet brunt av rost och det köptes filter och doningar. Min teori är att barren gav en pH-säkning i marken, vidare ner till grundvattnet och sen var det surt i brunnen.

Det är lätt att mäta pH om man har grejer till det. Stickor finns på apoteket brukar man säga men jag har inte köpt själv på bra länge.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Järnsmakande vatten
« Svar #4 skrivet: 25 okt-21 kl 10:37 »
Har du fått ett kalhygge i närheten? Det har jag varit med om en gång, ett kalhygge (från tiden innan allt ris skulle köras till flishögen) gjordes granne med brunnen och plötsligt var vattnet brunt av rost och det köptes filter och doningar. Min teori är att barren gav en pH-säkning i marken, vidare ner till grundvattnet och sen var det surt i brunnen.

Det är lätt att mäta pH om man har grejer till det. Stickor finns på apoteket brukar man säga men jag har inte köpt själv på bra länge.

Så snabbt går det inte.
 mer troligare att färd med tunga maskiner skapat tryck på nya ställen vilket inneburit att vattnet tagit nya vägar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Järnsmakande vatten
« Svar #5 skrivet: 25 okt-21 kl 15:06 »
Jag har också fått problem med vattenkvalitén. Jag har funderingar om det kan ha något samband med vädret.
Först en fruktansvärd torrsommar och sen flera år med rejäla skyfall. Kan det ha löst ut grejer i marken som varit bundna?
Under 20 år har vattnet både luktat och smakat gott för att helt plötsligt både lukta och färga porslinet.
Vi har fått rådet att installera ett filter.

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Järnsmakande vatten
« Svar #6 skrivet: 25 okt-21 kl 16:08 »
Har du fått ett kalhygge i närheten? Det har jag varit med om en gång, ett kalhygge (från tiden innan allt ris skulle köras till flishögen) gjordes granne med brunnen och plötsligt var vattnet brunt av rost och det köptes filter och doningar. Min teori är att barren gav en pH-säkning i marken, vidare ner till grundvattnet och sen var det surt i brunnen.

Det är lätt att mäta pH om man har grejer till det. Stickor finns på apoteket brukar man säga men jag har inte köpt själv på bra länge.
Jag och en granne tog ner skog för fem år sedan och min gissning är att skogen ligger uppströms, nä det går inte fort men en möjlig tanke, jag lät allt ris ligga kvar. Jag ska göra rent trycktanken och tömma brunnen så får vi se vad som händer. Ingen som vet något företag som städar och fixar vattenbrunnar i Skaraborg? Betalar gärna för det, pga tidsbrist

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Järnsmakande vatten
« Svar #7 skrivet: 25 okt-21 kl 17:47 »
Jag och en granne tog ner skog för fem år sedan och min gissning är att skogen ligger uppströms, nä det går inte fort men en möjlig tanke, jag lät allt ris ligga kvar. Jag ska göra rent trycktanken och tömma brunnen så får vi se vad som händer. Ingen som vet något företag som städar och fixar vattenbrunnar i Skaraborg? Betalar gärna för det, pga tidsbrist

PR i "staden" har folk och grejer till bara sånt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser