Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur Bekämpa pelargonrost?  (läst 5865 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #40 skrivet: 27 okt-21 kl 15:51 »
Jag sågar inte era tips, men håll gärna en vänlig ton i tråden.  :)

Detta kan mycket väl komma att ligga till grund för den enda vettiga information som går att hitta visa svenska sökmotorer i framtiden om vi lyckas att lösa detta.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #41 skrivet: 27 okt-21 kl 16:29 »
Radar:
Jag anser faktisk att där finns bra information om perlargonrost/bikarbonat
exempelvis http://geraniumpage.com
eller http.//pnwhandbooks.org/plantdisease/host-disease/geranium-pelargonium-spp-rust

På den här sidan https://pnwhandbooks.org/plantdisease/host-disease/geranium-pelargonium-spp-rust står bara att bikarbonat är ett medel som tydligen kan vara verksamt. Ingenting, vad jag kan se, om varför det skulle vara verksamt.

Det här https://geraniumpage.com/ pekar bara på en startsida.

Det kan mycket väl vara så att det hjälper att spraya på bikarbonatlösning. Men för min del vill jag veta varför det hjälper. Enbart ett påstående tar jag inte för givet att det är sant.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #42 skrivet: 27 okt-21 kl 18:59 »
På den här sidan https://pnwhandbooks.org/plantdisease/host-disease/geranium-pelargonium-spp-rust står bara att bikarbonat är ett medel som tydligen kan vara verksamt. Ingenting, vad jag kan se, om varför det skulle vara verksamt.

Det här https://geraniumpage.com/ pekar bara på en startsida.

Det kan mycket väl vara så att det hjälper att spraya på bikarbonatlösning. Men för min del vill jag veta varför det hjälper. Enbart ett påstående tar jag inte för givet att det är sant.
Precis...  Om det nu är verksamt med bikarbonat så skulle det vara fantastiskt och det skulle vara den naturliga lösningen.

Precis som att internet skulle svämma över av hur fantastiskt det är att det fungerar.
Men det finns inte ett ord om det. Nada, nix, minus 99, bara en enda tråd där det påstås vara effektivt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #43 skrivet: 27 okt-21 kl 19:33 »
För att förtydliga lite i den här frågeställningen. Det är inte så att vi misstror dig "anne-li". Du förmedlar det du anser vara en sanning. Det är inte alls omöjligt att det förhåller sig så att bikarbonat fungerar mot det här problemet.
Vad det handlar om i det här fallet är källkritik. Vi är på jakt efter den ursprungliga källan till påståendet.

Jag beskriver ett osannolikt scenario med bristande källkritik:
Person A påstår på någon sida på nätet att 1+2=5.
De allra flesta inser i det här fallet att påståendet inte är sant. Men personerna B,C och D tror på det som skrivs på nätet. De tänker "Aha, det är så det ligger till". De i sin tur skriver på sina sidor att 1+2=5.
Det är nu alltså fyra personer som påstår detta. Nu är det flera andra personer som läser detta, och eftersom påståendet går att hitta på flera sidor är det nu tio personer till som tror att detta är sant. De i sin tur skriver på sina sidor att 1+2=5. Påståendet sprids på detta sätt vidare allt vidare.

Av någon anledning är det någon som söker på nätet - "Vad är 1+2?". Eftersom det osanna påståendet 1+2=5 är så vitt spritt på nätet får den som söker svaret 5. Eftersom samma svar återfinns på många sidor tror då denne att så är fallet, hur otroligt det än kan verka.

Det är av den anledningen som vi inte bara accepterar ett påstående om att det hjälper att spraya bikarbonatlösning på pelargonerna. Det kanske bara är ett rykte som uppstått på okänt vis.
Det är inte bara i det här fallet vi är källkritiska. Ett påstående (vilket som helst) som man inte med största säkerhet vet är sant, (kanske genom egna experiment), vill man ha en trovärdig källa till.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #44 skrivet: 28 okt-21 kl 10:26 »
Jag förstår Radar:

Jag ser inte denna källkritik som negativ exakt som Vargtand anser jag att detta är ett
ämne som skulle kunna examineras även experimenteras och kanske det går att söka patent på ett produkt med bikarbonat?
Fortfarande är bikarbonat ett sätt att kontrollera rost på plantor exempelvis https://www.gardenguides.com/natural-ways-control-rust-plants-9403.html
och om där är någon här på detta forum som får fram flera länkar är de välkommen till att delge dessa i denna tråd
eller kanske vi kan skicka frågan till FRÅGA LUND (ett tv program)?
Där finns ytterligera en länk angående rust and bicarbonate från ett universitet i USA
« Senast ändrad: 28 okt-21 kl 11:44 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #45 skrivet: 28 okt-21 kl 11:17 »
Efter att ha sett på olika sidor på Sveriges-landbruks-universitet angående bikarbonat och ekologisk odling!
Där finns flera frågor som exempelvis:
Är bikarbonat giftigt? Svaret är NEJ!
Är bikarbonat godkänt i Sverige som ekologisk växtskydd?
Och flera frågor finns även svar!
SLU institutionen för ekologi har även en kontakt person för de som vill ha källsvar

« Senast ändrad: 28 okt-21 kl 11:38 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #46 skrivet: 28 okt-21 kl 13:03 »
Efter att ha sett på olika sidor på Sveriges-landbruks-universitet angående bikarbonat och ekologisk odling!
Där finns flera frågor som exempelvis:
Är bikarbonat giftigt? Svaret är NEJ!
Är bikarbonat godkänt i Sverige som ekologisk växtskydd?
Och flera frågor finns även svar!
SLU institutionen för ekologi har även en kontakt person för de som vill ha källsvar


Förklara gärna hur bikarbonatet faktiskt fungerar i fallet pelargonen och styrk denna förklaring.
utan att be oss söka själv.

En av mina noteringar när det gäller att behandla dittan och duttan är de många behandlingar leder till att problemet löses.
Man tillskriver gärna det "magiska" medlet äran, men det är oftast annat som löser problemet.
När det gäller svampar som pelargonrosten trots allt är.
Så kräver dom förutom pelargonen en gynnsam temperatur, gynsamt ljus och fukt.
Om man ändrar någon av dessa förutsättningar så försvinner problemet och förvånansvärt nog så behöver man inte ens göra något själv utan när tex den allmänna luftfuktigheten sjunker och man tänder brasan innomhus så går svampen i dvala i väntan på nästa möjlighet att reta gallfeber på folk.

Och åter igen, om bikarbonat är en så bra produkt.
Varför finns inte detta rådet att använda det till det på nätet? Det borde svämmas över i med glädjeutrop om hur bra det är. Men  :( inte ett ord...   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #47 skrivet: 28 okt-21 kl 13:20 »

Bästa Skogsvilde: Det du skriver (hur fungera bikarbonat i fallet pelargon) förklarade jag i ett av mina första svar!
Du menar alltså att jag skal göra jobbet när det är du som ställer frågor om bikarbonat?
Ta gärna kontakt  med SLU institutionen för ekologi ifall att du fortfarande undrar
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #48 skrivet: 28 okt-21 kl 14:21 »
Bästa Skogsvilde: Det du skriver (hur fungera bikarbonat i fallet pelargon) förklarade jag i ett av mina första svar!
Du menar alltså att jag skal göra jobbet när det är du som ställer frågor om bikarbonat?
Ta gärna kontakt  med SLU institutionen för ekologi ifall att du fortfarande undrar


Du kan/vill alltså inte genom att länka direkt till forskning som styrker det du påstår?

Då tolkar jag det som att det kan fungera, men mest är det en psykologisk effekt av att tex luftfuktigheten förändras över tid.

Anledningen att jag frågar efter källor och då främst publicerad forskning är att jag är en misstänksam jävel som lärt sig att när saker är för enkla eller för bra så är det misstänkt.
Och visst som självhushållare är det klokt att jobba med sånt som man har runt omkring sig.
Men samtidigt ska man inte syssla med kapitalförstöring vilket det är att använda sig av ett overksamt ämne till prydnadsväxterna.  Dessutom är det inte snällt för miljön.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #49 skrivet: 28 okt-21 kl 14:46 »
Du för verkligen ursäkta:
Bästa skogsvilde anser du inte att de länkar/svar som finns
är tillräckliga för att bekräfta att möjligheten finns till att använde bikarbonat mot geranium rost eller som förebyggande medel!
Hur du tolkar ämnet är jo upp till dig själv och om du fortfarande vill ha ytterligare information:  Ja då har jag redan skrivit att du kan ta kontakt med SLU
och delge gärna de svar du får här i tråden!
Information om bikarbonat på danska: https://www.mst.dk se under kemi-pesticider-alternative möjligheter




« Senast ändrad: 28 okt-21 kl 15:38 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #50 skrivet: 28 okt-21 kl 15:15 »
Du för verkligen ursäkta:
Bästa skogsvilde anser du inte att de länkar/svar som finns
är tillräckliga för att bekräfta att möjligheten finns till att använde bikarbonat mot geranium rost eller som förebyggande medel!
Hur du tolkar ämnet är jo upp till dig själv och om du fortfarande vill ha ytterligare information:  Ja då har jag redan skrivit att du kan ta kontakt med SLU
och delge gärna de svar du får här i tråden!

Som sagt, de länkar du har kommit med är totalt intetsägande. Visserligen påstår de att man kan använda bikarbonat mot pelargonrost, men det finns ingen som helst dokumentation som styrker att det verkligen fungerar eller förklarar hur verkningsmekanismen ser ut ur biokemisk synpunkt. Du har fått dina chanser att presentera bevis för dina åsikter, och några bevis har inte kommit. Således är påståendena noll och intet värda.  Bevisbördan ligger kvar på din sida.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #51 skrivet: 28 okt-21 kl 15:30 »

se gärna mitt svar till bästa skogvilde skrivit idag kl. 14:46!
Bästa "torbjörn" skriver jo det samme stort hela tiden och du har all rätt i världen till att tolka ämnet som du vill!
Det är fortfarande möjligt att använde bikarbonat mot pelargonrost.
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #52 skrivet: 28 okt-21 kl 15:57 »
Du för verkligen ursäkta:
Bästa skogsvilde anser du inte att de länkar/svar som finns
är tillräckliga för att bekräfta att möjligheten finns till att använde bikarbonat mot geranium rost eller som förebyggande medel!
Hur du tolkar ämnet är jo upp till dig själv och om du fortfarande vill ha ytterligare information:  Ja då har jag redan skrivit att du kan ta kontakt med SLU
och delge gärna de svar du får här i tråden!
Information om bikarbonat på danska: https://www.mst.dk se under kemi-pesticider-alternative möjligheter

En fin länk Yess...   ::) till en framsida och så ska man leta...  ::)
Och nä...  jag tänker inte ta kontakt med SLU. Främst för att jag har friheten att tycka vad jag vill om ditt påstående tills du motbevisar mig.
Och att jag skulle söka informationen själv är befängt. Jag är som sagt misstänksam mot det du säger.

Så du har fortfarande inte vunnit något...  inte ens att jag skulle få för mig att använda bikarbonat till annat än de beprövade användnings områden som finns.
Och inte belasta miljön med en massa experiment som visar sig vara värdelösa.

Så fram med forskning!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #53 skrivet: 29 okt-21 kl 10:20 »
Ramlade  en sida som hävdar att bruket av bikarbonat är livsfarlig och direkt skadligt för djurlivet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #54 skrivet: 29 okt-21 kl 12:39 »
Jaha. Hur var det med källhänvisningen till den uppgiften då?

Att pelargonrost är en form av svamp är vi nog överens om.
Åtskilliga sidor anger att bikarbonat är verksamt mot svamp av olika sorter. Jag har hittills inte lagt ner någon energi på att försöka hitta uppgifter om detta från några forskningsrapporter.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #55 skrivet: 29 okt-21 kl 13:33 »
Jaha. Hur var det med källhänvisningen till den uppgiften då?

Att pelargonrost är en form av svamp är vi nog överens om.
Åtskilliga sidor anger att bikarbonat är verksamt mot svamp av olika sorter. Jag har hittills inte lagt ner någon energi på att försöka hitta uppgifter om detta från några forskningsrapporter.

Kollade genom historiken på datorn och hittade inte tillbaka till sidan så jag drömde nog.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #56 skrivet: 03 nov-21 kl 14:28 »
Som det verkar är det inget större intresse av att söka uppgifter om/hur en bikarbonatlösning verkligen fungerar mot t.ex pelargonrost.

Det var tydligen roligare att klaga på bristande källhänvisning.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #57 skrivet: 03 nov-21 kl 14:58 »
Som det verkar är det inget större intresse av att söka uppgifter om/hur en bikarbonatlösning verkligen fungerar mot t.ex pelargonrost.

Det var tydligen roligare att klaga på bristande källhänvisning.
Jag väntar på att det ska redovisas från den som kom med påståendet.
Finns ingen annan framkomlig väg då det inte finns något publication i ämnet som styrker påståendet.
Det som är tydligt är att bikarbonat inte är giftigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Hur Bekämpa pelargonrost?
« Svar #58 skrivet: 03 nov-21 kl 21:49 »

Att pelargonrost är en form av svamp är vi nog överens om.
Åtskilliga sidor anger att bikarbonat är verksamt mot svamp av olika sorter. Jag har hittills inte lagt ner någon energi på att försöka hitta uppgifter om detta från några forskningsrapporter.
Om inte man hakar upp sig på just pelargonrost kanske det går komma någonstans i den här frågan.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Senast ändrad: 08 nov-21 kl 10:58 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 3 användare
xaelanar, kickan1971, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser