Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Högre vattentryck med tryck-ackumulatortank  (läst 1377 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Högre vattentryck med tryck-ackumulatortank
« skrivet: 19 sep-21 kl 22:27 »
En fråga med risk för att dumförklara mig själv.
Har en vattentunna från vilken jag dragit en slang till diskhokranen (vill inte kalla det blandare då det bara är kallvatten?).
Tunnan står ca 1m högre än kranen så jag får självtryck.
Så min fråga. Går det att höja vattentrycket genom att installera en tryck-ackumulatortank på slangen? Något i stil med den lilla modellen som rekommenderas vid användning av elektriska pentrypumpar.
Min tanke är då att den långsamt skulle fyllas av vattentrycket från tunnan för att sen när kranen öppnas snabbt tömmas.
Men något säger mig att det inte fungerar, att den inte kan bygga upp ett högre tryck än det tryck som är i slangen?

Tänker mig effekten med en ballong man blåser upp sakta med lågt tryck men sen släpper så luften kommer ut snabbt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Högre vattentryck med tryck-ackumulatortank
« Svar #1 skrivet: 19 sep-21 kl 22:34 »
Du kan ju öka flödet kortvarigt på det sättet, men inte trycket. Kan du inte ställa tunnan högre upp så du får högre tryck?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Högre vattentryck med tryck-ackumulatortank
« Svar #2 skrivet: 19 sep-21 kl 22:59 »
Du behöver en pump eller högre fallhöjd för att få mer tryck

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Högre vattentryck med tryck-ackumulatortank
« Svar #3 skrivet: 19 sep-21 kl 23:11 »
En fråga med risk för att dumförklara mig själv.
Har en vattentunna från vilken jag dragit en slang till diskhokranen (vill inte kalla det blandare då det bara är kallvatten?).
Tunnan står ca 1m högre än kranen så jag får självtryck.
Så min fråga. Går det att höja vattentrycket genom att installera en tryck-ackumulatortank på slangen? Något i stil med den lilla modellen som rekommenderas vid användning av elektriska pentrypumpar.
Min tanke är då att den långsamt skulle fyllas av vattentrycket från tunnan för att sen när kranen öppnas snabbt tömmas.
Men något säger mig att det inte fungerar, att den inte kan bygga upp ett högre tryck än det tryck som är i slangen?

Tänker mig effekten med en ballong man blåser upp sakta med lågt tryck men sen släpper så luften kommer ut snabbt.
Det jag tror du behöver heter pumpautomat och finns i vanlig konsumenthandel typ jula och biltema för ca 1500kr
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Högre vattentryck med tryck-ackumulatortank
« Svar #4 skrivet: 19 sep-21 kl 23:30 »
Jag uppfattade det som att Jonas ville uppnå högre tryck med endast själva hydropress-tanken. Att han saknar el och därför har vatten in i köket med hjälp av självtryck.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Högre vattentryck med tryck-ackumulatortank
« Svar #5 skrivet: 20 sep-21 kl 00:36 »
Det behövs lite mer förutsättningar.

Anledningen till att ha den lösningen kan vara så att det inte finns ström.

En lösning på det problemet kan vara att ha en extra tank som är ansluten till den stora med en backventil.
När man vill/behöver ett högre tryck så pumpar man upp det med en effektiv fotpump, det finns riktigt effektiva för att pumpa bildäck med två kolvar.
Då kan du lätt få två bar i tanken.
Alternativt så ökar du diametern på slang och ventiler vilket medger högre rörelse på vattnet utan att öka fallhöjden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Högre vattentryck med tryck-ackumulatortank
« Svar #6 skrivet: 20 sep-21 kl 09:32 »
Sedan är ju inte 1 meter vattenhöjd så värst mycket tryck (0,1 bar), och skillnaden i flöde i kökskran märks direkt om du höjer tunnan 1 meter, för det blir ju dubbelt tryck. Som exempel har jag för mig att de flesta tvättmaskiner behöver 0,5 bar för att fungera, och det innebär att tunnan behöver stå 5 meter över tvättmaskinen.

De gånger vattnet tar slut här blir det ett väldigt gnäll eftersom duschen inte går bra när trycket går ner mot 1 bar. Men bor man i en sluttning och har källan 20 meter upp i slänten så har man bra tryck utan pump.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser