Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nålbrunn  (läst 1935 gånger)

Jollen

  • Inlägg: 22
Nålbrunn
« skrivet: 19 sep-21 kl 17:29 »
Finns här någon med erfarenhet av att göra en nålbrunn/abessinsk brunn?

Jag tar tacksamt emot tips på var man kan köpa nålbrunn här i Sverige.

Tänker att jag vill göra en nålbrunn vid stugan.

Förutsättningarna lär vara goda. Det är mycket sandig mark, vilket gjort att det finns sand- och grustag i området. Vidare är det 200 m till ett vattenskyddsområde, så inga industrier eller jordbruk i närheten.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nålbrunn
« Svar #1 skrivet: 19 sep-21 kl 19:41 »
Den brunnstypen kallas vanligtvis spetsbrunn på svenska. Om du söker på det, så får du fler vettiga svenska träffar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Nålbrunn
« Svar #2 skrivet: 19 sep-21 kl 22:21 »
Intressant att Rinkaby rör hade spetsar.

Jollen

  • Inlägg: 22
SV: Nålbrunn
« Svar #3 skrivet: 27 sep-21 kl 10:32 »
Tack för tips!

Jollen

  • Inlägg: 22
SV: Nålbrunn
« Svar #4 skrivet: 21 nov-21 kl 12:44 »
Spetsbrunn

Jag håller på nu med att borra med jordborr, 12 Ø, för hand. Är nu ca 4,5 m ned och det börjar bli besvärligt.

Från finpackad sand till vattenmättad finkornig sand/lite grövre än lera.

Det är förvisso bra, jag ser att det samlas vatten i botten, men jag märker också att väggarna rasar en del. Botten fylls på med sand så jag tappar i djup.

Någon med erfarenhet att borra hål och som vet om detta problem är övergående bara man kommer en bit till, eller?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Nålbrunn
« Svar #5 skrivet: 21 nov-21 kl 13:44 »
Du måste driva med ett foderrör när du borrar, annars slår hålet igen när det blir blött som du märker.

Nålbrunn borrar man ju inte utan driver ner. Gärna med en Pionjär, men en stolpvibrator eller i värsta fall slägga går ju också.

Jollen

  • Inlägg: 22
SV: Nålbrunn
« Svar #6 skrivet: 21 nov-21 kl 17:30 »
Du måste driva med ett foderrör när du borrar, annars slår hålet igen när det blir blött som du märker.

Nålbrunn borrar man ju inte utan driver ner. Gärna med en Pionjär, men en stolpvibrator eller i värsta fall slägga går ju också.

Tack för svar!

Jag hade förberett mig med foderrör, så efter ditt inlägg belsutade jag mig för att trycka ned det. Jag har kommit 520 cm under markytan men skulle vilja komma ned ca. 130 cm till, dvs. till 650 cm. Tanken är att köpa en borr med smalare diameter och tömma röret på sand och fortsätta borra ned och gräva ur underifrån vilket gör att jag kan mata efter med röret allteftersom jag får bort sand under.

Jag har inte perforerat pvc-röret längst ned, vilket jag sett att andra gjort. Eftersom jag vill kunna dricka vattnet är min plan att vattnet ska få stiga upp underifrån. Jag ska lägga grus, i botten av röret, först finare och sedan grövre. Ca. 50 cm ska fyllas med grus.

Sedan ska jag föra ned spetsbrunn, jag vet att det är tänkt att man ska banka ned den, men dels för att kunna flytta på den om jag vill (vilket är näst intill omöjligt om man bankat ned den), dels att det enkelt ska gå att plocka upp den och rengöra nålen ifall det skulle slamma igen (vilket jag förvisso försöker att bygga bort med detta tillvägagångssätt).

Spetsen kommer att vila mot en bädd av grus. Förhoppningen är vattnet ska vara rent och klart. Givetvis ska jag låta testa det om det är tjänligt, men det borde vara det med tanke på att min stuga är precis på gränsen av ett vattenskyddsområde samt att marken består av fin sand som filterar riktigt bra.

Återigen, tack för din återkoppling. Den fick mig att komma ur en sisyfosloop.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Nålbrunn
« Svar #7 skrivet: 21 nov-21 kl 21:36 »
När du gör som du gör med foderrör och sand så behöver du ingen spetsbrunn, du har ju gjort en riktig fastän väldigt smal. Synd att du inte borrade en massa småhål den nedersta metern, för det skulle gett mycket bättre tillrinning. Hoppas du hittar sand under lersanden. Helt rätt att borra och dra upp genom röret.

En spetsbrunn kan man dra upp med till exempel en trefot och en spaklyft, men om den sätter igen så kan man backspola den med en högtryckstvätt.


Kul projekt.

Jollen

  • Inlägg: 22
SV: Nålbrunn
« Svar #8 skrivet: 22 nov-21 kl 05:49 »
Jag kan förstå poängen med bättre tillrinning via perforering, men jag vill undvika att sand och lera kommer in. Jag tar hellre en långsammare vattenpåfyllnad.

Saken är den att spetsbrunnen är inomhus i en jordkällare och jag har varken vatten eller tillräckligt med ström för att kunna köra högtryckstvätt.

Det är lite overkill att ha spetsbrunn i befintigt borrad brunn. Jag skulle bara kunna köra slang och pumpa direkt. Men jag monterar dit spetsbrunnen för att ha redundans, dvs. en möjlig brunn varhelst och närhelst det behövs. Jag plockar bara upp den och kan driva ned den "på riktigt" om jag skulle behöva det någon gång.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Nålbrunn
« Svar #9 skrivet: 22 nov-21 kl 15:22 »
Om du skulle behöva backspola en spetsbrunn och saknar el så räcker det med en 25 liters dunk och en bensindriven högtryckstvätt (eller elverk och vanlig). Man kan backspola med en dykartub eller liknande också om man är försiktig.

Udda att fixa brunn i jordkällare, nästan som ett långsiktigt skyddsrum.


Här är berggrunden ständigt närvarande, så jag kan tyvärr inte fixa vatten på det sättet.

Jollen

  • Inlägg: 22
SV: Nålbrunn
« Svar #10 skrivet: 27 nov-21 kl 13:32 »
Det skulle bli ett dåligt skyddsrum  :), är bara 1 m2.
Jag valde jordkällaren för att undvika göra hål i golvet genom isolering mm och för att det placeringsmässigt blir bäst. Handpump kommer vara nära vedspis. På så sätt tinar den snabbt om jag kommer dit på vintern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser