Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?  (läst 3438 gånger)

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #20 skrivet: 04 aug-21 kl 15:08 »
För min del är det kanske fem minuter i månaden, men jag är ju ensam och pissar inte i förbränningstoaletten. Jag bara tar med askpottan ut och tömmer i skogen, inget som fastnar och inget som krånglar. Det enda dumma är att man måste hålla koll på asknivån själv, för när toaletten säger att det är dags att tömma är askpottan överfull.
Ja urinerar man inte i förbränningstoan tror jag mycket väl på de skötselbehovet du beskriver.
I gamla modeller av separett behövdes dessutom viss dammsugning i bakre delen av toan men det verkar vara minimalt i nya cindi family.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #21 skrivet: 04 aug-21 kl 15:11 »
Dammsugning behövs bara om man följer stolens order om att tömma askan, för då drar man av toppen på högen mot en kant när man tar ut pottan

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #22 skrivet: 05 aug-21 kl 12:59 »
Lite intressant att det är tillåtet med förbränningstoalett men inte att elda skit i vedpannan...

Här har vi kattbalja inne eftersom vi inte vill ha några ursäkter för katterna att ställa till det om de inte blir utsläppta. Vi använder vanlig bränslepellets som strö, och det går kanonbra att elda även i en kamin eller kakelugn. Men det gör vi förstås inte eftersom vi följer alla bestämmelser till punkt och pricka ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #23 skrivet: 05 aug-21 kl 13:02 »
Om man har förbränningstoalett, är det inte bra att slänga i en näve pellets eller annat lämpligt bränsle när man är klar för att få till en bra brasa? Eller är de för veka, så man får för varmt?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #24 skrivet: 05 aug-21 kl 14:42 »
Om man har förbränningstoalett, är det inte bra att slänga i en näve pellets eller annat lämpligt bränsle när man är klar för att få till en bra brasa? Eller är de för veka, så man får för varmt?
Jag vet inte, men det står i alla fall en varningstext om att man inte får slänga i något annat än det som skall vara där

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #25 skrivet: 05 aug-21 kl 15:16 »
Anpassar den energin till om man ätit julbord eller levt på nudlar? Såg en studie om hur mycket vi i snitt dumpar per dag, och Afrika toppade med 750 gram och England var sämst med 250 gram har jag för mig. Så en 150 kilos man på afrikansk diet borde leverera en helt annan mängd än en 50 kilos kvinna som äter på engelskt vis.

Den där skylten måste de nog ha, vissa människor kastar allt från kattungar till batterier i toaletten. Kattungar är väl inte så farligt för funktionen, om de är avlivade först. Men reningsverksgubbarna gillar det inte.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #26 skrivet: 06 aug-21 kl 21:29 »
Är det någon som vet om det krävs bygganmälan om man ska installera en förbränningstoalett då man måste sätta upp en skorsten eftersom det krävs bygganmälan när man sätter in tex en vedspis?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #27 skrivet: 06 aug-21 kl 21:35 »
Är det någon som vet om det krävs bygganmälan om man ska installera en förbränningstoalett då man måste sätta upp en skorsten eftersom det krävs bygganmälan när man sätter in tex en vedspis?
Det är inte jämförbart med skorstenen på en vedspis. Den blir ju jättevarm och skulle kunna sätta eld på trä som ligger emot den. Skorstensröret på en förbränningstoalett är av plast, det är ett vanligt avloppsrör, det blir inte varmt. Därför tror jag inte du behöver någon bygganmälan, jag sökte då inte någon i alla fall.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #28 skrivet: 06 aug-21 kl 21:54 »
Många kommuner vill säkert ha in anmälan och fakturera höga avgifter, jag har ingen egen fastighet med förbränningstoa och skulle sannolikt inte ha blandat i kommun om jag själv hadde skaffat förbränningstoa, i dag hadde det ju bara varit att ta fram kortet och godkänt 18000kr på Bauhaus så kunde jag blivit ägare till en ny cindi.
Att installera förbränningstoa har jag gjort ett par ggr och det är ju gjort på en lördagsförmiddag
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #29 skrivet: 06 aug-21 kl 22:10 »
Det är åtminstone tillräckligt mycket i gråzonen för att man skall kunna strunta i bygganmälan och hävda att man tog för givet att det inte skulle behövas om någon långnäst kontrollant trots allt skulle klaga

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #30 skrivet: 06 aug-21 kl 22:14 »
Just så, och se till att sprida askan på egen tomt/mark så inte någon annan har skäl att klaga.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #31 skrivet: 06 aug-21 kl 22:25 »
Är det någon som vet om det krävs bygganmälan om man ska installera en förbränningstoalett då man måste sätta upp en skorsten eftersom det krävs bygganmälan när man sätter in tex en vedspis?

Det bör stå i installationsanvisningarna för den.  En annan möjlighet att ta reda på saken är att studera tillverkardeklarationen för CE-märkning och se enligt vilka standarder den är testad. Om den är testad som en eldstad, dvs enligt samma standarder som kaminer mm, så finns det risk att kommunen anser att bygganmälan krävs.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #32 skrivet: 06 aug-21 kl 22:40 »
Eller så läser du helt enkelt på kommunens hemsida om du vill göra allt enligt reglerna
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #33 skrivet: 07 aug-21 kl 06:52 »
Det enda man inte kan göra är att fråga kommunen, för de kommer garanterat svara att det behövs bygganmälan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser