Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?  (läst 3439 gånger)

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« skrivet: 02 aug-21 kl 21:24 »
Är det äns realistiskt med en 12V till 220V omvandlare?
How pass många batterier bör man ha i såna fall för kunna klara sig en vecka på 4 personer?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-21 kl 21:56 »
Den drar upp till 2,2kW, det vill säga ganska mycket ström. Grovt räknat bortåt 200 ampere inklusive förluster om du skall köra den på batteri. 1,55kWh ser jag att en "spolning" tar, om ett vanligt bilbatteri klarar 60Ah till exempel, motsvarar det omkring två fulladdade batterier för en "spolning". Och det kräver att batterierna inte blir för tomma mot slutet för att omvandlaren skall sluta fungera. Räkna själv hur många batterier det blir för fyra personer på en vecka... Så nej, inte realistiskt. Köp en som går på gas istället.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #2 skrivet: 02 aug-21 kl 21:57 »
Nej, det är orealistiskt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #3 skrivet: 02 aug-21 kl 21:59 »
Jag kan tillägga att jag själv har en "Cindi" som är en motsvarande av annat fabrikat. Jag planerar när jag startar förbränningen för att inte behöva starta något annat strömkrävande samtidigt som förbränningen pågår, som kan var runt två timmar. Det går förmodligen inte att köra tex. en spis på samma fas om man har 16A huvudsäkring. Sedan skall ju helst vinden blåsa åt rätt håll när man förbränner, annars luktar det sur rök.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #4 skrivet: 02 aug-21 kl 22:59 »
Den drar upp till 2,2kW, det vill säga ganska mycket ström. Grovt räknat bortåt 200 ampere inklusive förluster om du skall köra den på batteri. 1,55kWh ser jag att en "spolning" tar, om ett vanligt bilbatteri klarar 60Ah till exempel, motsvarar det omkring två fulladdade batterier för en "spolning". Och det kräver att batterierna inte blir för tomma mot slutet för att omvandlaren skall sluta fungera. Räkna själv hur många batterier det blir för fyra personer på en vecka... Så nej, inte realistiskt. Köp en som går på gas istället.

Då släpper jag den tanken.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #5 skrivet: 03 aug-21 kl 09:50 »
Nu hittade jag Cinderella Gas Förbränningstoalett som verkar vara mycket smidigare om man trilskas med att ej dra in el.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #6 skrivet: 03 aug-21 kl 20:10 »
Men varför en förbränningstoalett? OT, ja vet. Du behöver inte svara :)

Finns ju så många fina komposttoaletter som drar noll energi.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #7 skrivet: 03 aug-21 kl 21:35 »
Men varför en förbränningstoalett? OT, ja vet. Du behöver inte svara :)

Finns ju så många fina komposttoaletter som drar noll energi.

Ingen fara tänker bara på hur det blir på vintern om komposten fryser? Kommer vara i fritidshuset även på vintern och använda toaletten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #8 skrivet: 03 aug-21 kl 22:46 »
Det som är bra med förbränningstoaletter är att det bara är aska att hantera, och den är inte ett dugg äcklig. Jag är inte jättekänslig men jag minns hur tråkigt det var att tömma utedasset förut. Och bor man i vattenskyddsområde finns det ju många regler att följa för den som vill kompostera, det är inte garanterat att byggnadsnämnden godkänner komposttoalett.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #9 skrivet: 03 aug-21 kl 23:02 »
Det som är bra med förbränningstoaletter är att det bara är aska att hantera, och den är inte ett dugg äcklig.
Tycker du missar att med många som urinerar inomhus och >50%kvinnor i befolkningen är det rätt sannolikt att förbränningstoan även kommer att användas till urin och då måste man även rengöra från urinsalterna som tar fast i byttan vid förbränningen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #10 skrivet: 04 aug-21 kl 00:10 »
Det som är bra med förbränningstoaletter är att det bara är aska att hantera, och den är inte ett dugg äcklig. Jag är inte jättekänslig men jag minns hur tråkigt det var att tömma utedasset förut. Och bor man i vattenskyddsområde finns det ju många regler att följa för den som vill kompostera, det är inte garanterat att byggnadsnämnden godkänner komposttoalett.
Toaletter som har urin separering ger tillfälle att välja mellan kompostering och förbränning, alltså behöver det inte vara en förbränningstoa som kräver energi utan man kan göra det manuellt. Separett villa hade en paket lösning med förbränning anordningar för några år sedan, vet inte om de fortfarande har sådant paket i marknaden.       

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #11 skrivet: 04 aug-21 kl 00:26 »
I Norge har även förbränningstoaletterna marknadsförs med en separat toa att kissa i. Tror jag såg det på hyttetorget 2019.
Urinova ciny som är gjord att stå jämte en vanlig cinderella, tydligen annorlunda regler i broderlandet om man kan få ha urinoar utan förbränning.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #12 skrivet: 04 aug-21 kl 12:21 »
Tycker du missar att med många som urinerar inomhus och >50%kvinnor i befolkningen är det rätt sannolikt att förbränningstoan även kommer att användas till urin och då måste man även rengöra från urinsalterna som tar fast i byttan vid förbränningen.

Men lägger man inte i en sån där papperspåse som ej läcker innan man uträttar behoven oavsett urin eller avföring? Dom toaletterna från Cinderella som har separat toa att kissa i har väl bara det för att förbränningtoaletten inte ska behöva jobba i onödan eller har jag förstått det fel?

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #13 skrivet: 04 aug-21 kl 13:47 »
Absolut behöver du påse/filter/insats i förbränningstoan, vad jag vill få fram är att byttan där allt hamnar måste rengöras från saltbeläggningar om man väljer att urinera i förbränningstoan, det är inte bara att töma aska.
Tror du förstått det hela rätt, tillsatstoan är för att inte behöva ödsla elenergi och påse/filter/insats
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #14 skrivet: 04 aug-21 kl 14:10 »
Absolut behöver du påse/filter/insats i förbränningstoan, vad jag vill få fram är att byttan där allt hamnar måste rengöras från saltbeläggningar om man väljer att urinera i förbränningstoan, det är inte bara att töma aska.
Tror du förstått det hela rätt, tillsatstoan är för att inte behöva ödsla elenergi och påse/filter/insats

var fastnar det saltbeläggningar? Lär ju inte vara några mängder?

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #15 skrivet: 04 aug-21 kl 14:36 »
Det fastnar saltbeläggningar i den runda byttan i botten på separett cindi.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #16 skrivet: 04 aug-21 kl 14:45 »
Det fastnar saltbeläggningar i den runda byttan i botten på separett cindi.

Du menar den som askan hamnar i? I såna fall är man ju sjukt lat om man inte kan ta sig 5min per månad och rengöra den?

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #17 skrivet: 04 aug-21 kl 14:56 »
Det handlar snarare om 10 min i veckan.

Hur sjuk och lat du är får du själv hantera, jag påpekar bara att det inte är skötselfritt med förbränningstoa.

Jag klarar av att sköta och i förekommande fall hantera såväl utedass, kommunalt avlopp, trekammarbrunn, förbränningstoa och en gammal mulltoa så jag tar inte åt mig av dina grundlösa insinuationer.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #18 skrivet: 04 aug-21 kl 15:01 »
För min del är det kanske fem minuter i månaden, men jag är ju ensam och pissar inte i förbränningstoaletten. Jag bara tar med askpottan ut och tömmer i skogen, inget som fastnar och inget som krånglar. Det enda dumma är att man måste hålla koll på asknivån själv, för när toaletten säger att det är dags att tömma är askpottan överfull.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: El-Dorado förbränningstoalett + 12V batterier?
« Svar #19 skrivet: 04 aug-21 kl 15:05 »
Det handlar snarare om 10 min i veckan.

Hur sjuk och lat du är får du själv hantera, jag påpekar bara att det inte är skötselfritt med förbränningstoa.

Jag klarar av att sköta och i förekommande fall hantera såväl utedass, kommunalt avlopp, trekammarbrunn, förbränningstoa och en gammal mulltoa så jag tar inte åt mig av dina grundlösa insinuationer.

Ursäkta men vart har jag skrivit att du är lat? Jag vet ju inte vem du är eller vad du gör? Tråkigt att du tar åt dig av något som inte är riktat mot dig av någon som du inte heller vet vem det är online.
Jag skrev att om man inte orkar rengöra så är man lat.
« Senast ändrad: 04 aug-21 kl 15:10 av Pateras »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser