Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare med ruvande höna  (läst 1270 gånger)

Helena79

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
Nybörjare med ruvande höna
« skrivet: 08 jul-21 kl 10:58 »
En av mina hönor har lagt sig för att ruva, är dag 17 nu. Är relativt ny med höns, har haft dem i ett år men det är första gången någon ruvar. Hur ska jag göra när äggen kläcks, om de kläcks. Har inte möjlighet att ha dem instängda i någon bur, möjligtvis avskärma ett litet område åt dem. Vad behöver de? Värmen står väl hönan för? Flocken består av sex hönor och en tupp.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nybörjare med ruvande höna
« Svar #1 skrivet: 08 jul-21 kl 21:44 »
Ska du ha dem i hönshuset? Då kan du kanske göra en enkel bur med hjälp av kompostgaller. Jag tycker det är bäst att ha dem åtskilda eftersom de får annan mat. Jag brukar ge hackat kokt ägg de första veckorna och hackade havregryn och kycklingfoder.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Helena79

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Nybörjare med ruvande höna
« Svar #2 skrivet: 10 jul-21 kl 12:55 »
Tack för tipsen! Vi väntar med spänning på hur det ska gå, har så att jag kan fixa en liten hörna åt dem med hönsnätsväggar 😊

Hugo-

  • Gäst
SV: Nybörjare med ruvande höna
« Svar #3 skrivet: 16 aug-21 kl 10:48 »
Jag satte två odlingslådor (sådanna med gångjärn) på varann och spikade fast alla sidor utom en så man kan öppna ena kortsidan. Sen satte jag gjutnät och kompostgaller uppe på!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 5 användare (1 dolda)
Jaak, Jona d, Hans Hultén, prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser