Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda konserveringsmedel eller inte  (läst 2130 gånger)

atombomb

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
Använda konserveringsmedel eller inte
« skrivet: 08 jul-21 kl 02:09 »
Står lite kluven just nu. Vill inte koka min sylt jag vill göra i vattenbad för att konservera och hittade ett otroligt enkelt recept där man blandar jordgubbarna med socker och citron låter dom stå en timme och sedan kokar tills den har rätt konsistens. Men vet inte om sockret blir nog att konservera den. Vet att sylt socker finns men behöver varken pektin eller citron utan använder hellre färsk. Hur använder man atamon i sylt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Använda konserveringsmedel eller inte
« Svar #1 skrivet: 08 jul-21 kl 07:34 »
Sockret räcker som konservator om man har i tillräckligt. Då blir det rejält sött.
Eller så får man ha sylten i små burkar.

Atamonnär fantastiskt bra. Och det är bara att följa råden på dess förpackning.
Överdosering är inget farligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Använda konserveringsmedel eller inte
« Svar #2 skrivet: 08 jul-21 kl 09:18 »
Eller också förpackar man sylten i småburkar som man fryser in, och tar sen inte fram mer än man gör av med på en vecka.

Ett gammalt konserveringsknep är att utnyttja benzoesyran som finns i lingon, genom att lägga ett lager lingonsylt överst i varje burk med känsligare sylt eller mos. Det går utmärkt med fjolårets lingonsylt.

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Använda konserveringsmedel eller inte
« Svar #3 skrivet: 08 jul-21 kl 18:55 »
En sak är också att lära sig. Våga prova olika sätt. Våga att misslyckas och lära sig av det. Misslyckad sylt och saft finns ingen tvekan över att man vill äta. Det luktar, ser dålig ut och eller något annat. Är du osäker prova att äta lite, behöver du gå på toaletten eller spyr, ja då är det inte bra.
En liten mögelplutt är ofarlig, har jag plockar bort många gånger på framförallt saft.
Tillexempel skogshallonsylt, socker och citronsyra(håller färgen värre effekten märks faktiskt redan under tillredning. Fyller på varma gamla små sillburkar med fina oskadade loch, knäpper när de svalnar, då är det tätt. De har alltid hållit länge. Går det mer än 9-12 månader börjar det tappa färgen men helt okej. Hoppade över atamonen ett år och märkte ingen skillnad. Så den använder jag hemskt sällan nu.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Använda konserveringsmedel eller inte
« Svar #4 skrivet: 21 jul-21 kl 09:47 »
Om jag gör utan konserveringsmedel så fryser jag sylten och tar bara fram då jag ska använda en burk. Eller så fryser jag bären hela och gör sylt endast vid behov, så gör jag med lingon och blåbär. Jordgubbar kokar jag, eftersom jag har diabetes kör jag med mindre socker än vanlig sylt och all sylt måste därför frysas.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Använda konserveringsmedel eller inte
« Svar #5 skrivet: 22 jul-21 kl 09:07 »
Ett sätt att hindra mögeltillväxt är att (efter att ha steriliserat burkar/flaskor i ugnen innan man fyller dem, även sätta in dem i ugnen igen när de är fyllda)......ställ burkarna upp och ner, vid förvaringen då kan det inte komma in något syre. Jag har sylt gjord för många år sedan som fortfarande är perfekt.
Förr lade man syltparaffin..
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 2 användare
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser