Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta?  (läst 768 gånger)

Linnea Persson

  • Inlägg: 3
Vad är detta?
« skrivet: 23 maj-21 kl 15:01 »
Jag är relativt ny på biodling och i födelsedagspresent fick jag av min man ett utrustnings-kit med lite olika saker i. Med i paketet var ett verktyg jag förut inte stött på. Kan någon snäll själ tala uom uför mig vad det är och vad jag ska göra med den?

Tack på förhand! ☺️

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Vad är detta?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-21 kl 15:54 »
Jag är relativt ny på biodling och i födelsedagspresent fick jag av min man ett utrustnings-kit med lite olika saker i. Med i paketet var ett verktyg jag förut inte stött på. Kan någon snäll själ tala uom uför mig vad det är och vad jag ska göra med den?

Tack på förhand! ☺️

Har vissa gissningar, men med en bild från vänster också, så blir det lättare att se exakt!

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vad är detta?
« Svar #2 skrivet: 23 maj-21 kl 16:19 »
Man rullar den på vaxet ner mot ramens tråd, så sitter vaxet fast.

Om man bara ska göra några få ramar kanske den är vettig, men ska man göra många borde det gå mycket snabbare att smälta ner vaxet med transformator istället.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad är detta?
« Svar #3 skrivet: 23 maj-21 kl 20:46 »
Jag är relativt ny på biodling och i födelsedagspresent fick jag av min man ett utrustnings-kit med lite olika saker i. Med i paketet var ett verktyg jag förut inte stött på. Kan någon snäll själ tala uom uför mig vad det är och vad jag ska göra med den?

Tack på förhand! ☺️

Bilden visar en kaksporre. Man använde en kaksporre för att fixera vaxmellanväggar vid ramarnas kaktråd innan elektriciteten kom.

Kaksporren värms över en ljuslåga så att den blir riktigt varm. En träskiva med halva ramens tjocklek läggs underst. Därpå lägger man en vaxmellanvägg, och överst en trådad ram. Man rullar snabbt med kaksporren över varje tråd varpå den smälter fast i vaxet. I och med att Kaksporren har en skåra i hjulet så följs trådarna.

Farfars far och farfar använde en sån med rasande fart, men jag är med elaggregatet snabbare på att vaxa 1 000 ramar.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Linnea Persson

  • Inlägg: 3
SV: Vad är detta?
« Svar #4 skrivet: 24 maj-21 kl 08:40 »
Tack alla för svar! Ok, häftig pryl men jag tror tyvärr inte den kommer bli så mycket använd här hemma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser