Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någe skit i blandarn?  (läst 1938 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Någe skit i blandarn?
« skrivet: 13 feb-21 kl 23:01 »
Har problem med att det blir så dåligt tryck när man ska duscha eller fylla badkaret. Bra tryck i alla andra karanar, både varmt och kallt vatten. När man bara kör på kallt vatten i duschen så är det jättebra tryck. När man drar på varmvattnet så sjunker trycket markant.

Någon som har en idé?

Funderar på att gå ned i krypgrunden och stänga av huvudkranen (lite läskigt då den är sjukt gammal och känns som den kan gå sönder om man vrider på den) och skruva av blandaren. Men vet inte vad jag ska titta efter om det är lönt att försöka hitta problemet :)

Vi eldar med ved för varmvatten och vattnet kan ju vara 80. Har en sån där som ska hindra att för varmt vatten går ut i kranar, men det funkar lite sisådär tycker jag.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-21 kl 08:58 »
Är det inte flödet som blir dåligt, snarare än trycket?

Ofta sitter det ju silar vid inloppet till termostatblandare, som kan gro igen emellanåt. Ta gärna en bild på blandaren och lägg upp här!

Har du eget eller kommunalt vatten? Om eget vatten, så går det ju att bara stänga av pumpen och tappa ur vatten tills hydrofor/hydropress är tom, om du inte vågar röra huvudkranen.
Om du har kommunalt vatten, bör det sitta avstängningar före och efter vattenmätaren, som går att använda om huvudkranen verkar opålitlig. Dessutom finns det vanligtvis också en avstängning för servisledningen som bör sitta vid tomtgränsen.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #2 skrivet: 14 feb-21 kl 09:29 »
Jag skulle nöja mej med att rensa silarna på blandarna i dag, går att lägga dem i ättika om det är beläggningar.
Huvudkran är bättre att ta på måndagmorgon, om nått skulle gå sönder är det lättare att få tag i grejer och betydligt billigare än att ta ut en rörmokare på jour om du inte fixar det själv.

När du stängt av vattnet är det enkelt att skruva isär och göra rent termostat blandaren.
Rinkaby rör har det mesta du behöver till ett acceptabelt pris för oss privatpersoner utan rabatt hos vvs grossen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #3 skrivet: 14 feb-21 kl 11:12 »
Förmodligen har blandaren kalkat igen. När trycket (eller egentligen flödet, men i folkmun säger man ju trycket) är dåligt på varmvattnet så är det inte lika troligt med partiklar i filtret som när det gäller kallvattnet. Varmvattenberedaren sitter ju som en sedimenteringsbassäng på varmvattnet.

Jag har haft problem med att få liv i sådana blandare, och faktiskt köpt nytt även om det är att gå emot sina principer.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #4 skrivet: 14 feb-21 kl 15:45 »
De enda termostatblandare jag har fått ge upp med, har dels varit märkeslösa lågprisblandare som inte var bra ens när de var nya, och dels sådana som har frusit sönder.
Ett riktigt besvärligt och igengrott exemplar tog dock tid att få rent - det  blev en fosforsyrabaserad häxbrygd (Hessa Kalkbort + hetvatten) i ultraljudstvätt, och såklart att plocka isär blandaren och tvätta alla smådelar var för sig. Den hade utsatts för hårt och järn- och manganhaltigt vatten i ungefär 30 år.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #5 skrivet: 14 feb-21 kl 16:12 »
När jag jobbade som fastighetsskötare var dålig fart i kranarna vanligt problem. Vanligaste orsak  var silen/ luftblandaren längst ut på pipen. På termostatblandare var det som sagt silen vid infästningen. Men där var det också termostatmekanismen som inte öppnade helt. I en del en vaxpatron i andra i bimetall, dom var svåra att få bukt med så vi bytte blandare.
kretslopp

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #6 skrivet: 15 feb-21 kl 10:53 »
kanske helt frånkopplat ditt problem men eftersom jag har mycket kalk i vattnet så brukar jag börja felsökningen med att hälla lite citronsyra i röret inna problempunkten inna jag fortsätter.

senast var det diskmaskinen som läckte in vatten..
Efter lite citronsyra så var problemet löst

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #7 skrivet: 15 feb-21 kl 11:06 »
Har inte problem med kalk i vattnet.

Borde kanske ha skrivit det men jag har kollat de yttersta filtren som man inte behöver stänga av vattnet för. Alltså de som sitter längst ut på kran och där duschen går på.

Vi har en slinga som går i första acc-tanken för varmvatten.

Ska prova att så av pumpen och släppa på trycket, sen skruva :)

Återkommer när det är gjort.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #8 skrivet: 15 feb-21 kl 11:39 »
Har inte problem med kalk i vattnet.


Vi har en slinga som går i första acc-tanken för varmvatten.


Med slinga så kan du få lika mycket partiklar i varmvattnet som i kallvattnet.

Kalk kommer i olika mängder, förr eller senare slår det till för de som har brunnsvatten.


Vi hade rejält med partiklar i morse. PEM-slangen med kallvatten till köket var nära att frysa (-21 och glömde låta det rinna i går kväll). Då släpper partiklarna som fastnat på insidan av slangen och kommer vidare. Svart i diskhon... Tur jag inte körde diskmaskin.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #9 skrivet: 15 feb-21 kl 11:58 »
:) Ja vi har ju egen brunn, djupborran dock. Tror det är lite bättre än grävd när det gäller particklar, fick upp sand från förra brunnen så va tvungen att sätta in björnfilter .
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #10 skrivet: 15 feb-21 kl 13:07 »
Ja, fast det finns mycket löst i bergvattnet som kan falla ut när vattnet syresätts. Järn, mangan, kalk...

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #11 skrivet: 12 mar-21 kl 21:07 »
Hur har det gått?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #12 skrivet: 12 mar-21 kl 22:13 »
Har problem med att det blir så dåligt tryck när man ska duscha eller fylla badkaret. Bra tryck i alla andra karanar, både varmt och kallt vatten. När man bara kör på kallt vatten i duschen så är det jättebra tryck. När man drar på varmvattnet så sjunker trycket markant.

Någon som har en idé?

Funderar på att gå ned i krypgrunden och stänga av huvudkranen (lite läskigt då den är sjukt gammal och känns som den kan gå sönder om man vrider på den) och skruva av blandaren. Men vet inte vad jag ska titta efter om det är lönt att försöka hitta problemet :)

Vi eldar med ved för varmvatten och vattnet kan ju vara 80. Har en sån där som ska hindra att för varmt vatten går ut i kranar, men det funkar lite sisådär tycker jag.

låter precis som det problem min blandare har/hade. Fullt tryck på kallt men strular på varmt. Löses hos mig genom att göra rent silen som sitter på blandaren. På min sitter två,en för kallt o en för varmt. Har blivit mycket bättre sedan jag bytte tanken på pumpen då den börjat rosta invändigt och rostflagor satte igen silen. FM matsson  blandare som nu snart fyller 40 och funkat oklanderligt förutom just då silarna. Men de sitter ju där av en anledning. Utan dem hade troligen allt inne i bekat igen.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #13 skrivet: 13 mar-21 kl 15:28 »
Det är nästa grej på att laga listan. "Lagade" ju klyven nyss :). Så det är på gång! Återkommer när jag gjort det :D
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #14 skrivet: 20 mar-21 kl 11:43 »
Nu kan man blästra av sig smuttsen!!! Yess Yess Yess

Idag är jag ensam hemma och precis blivit frisk efter en (jävla) förkylning som höll i sig i två veckor. Då är man ju redo för stordåd! Jag brukar bli rastlös efter att varit sjuk i en dag så då kan ni fatta.

Stängde av pumpen och lät kranarna spola. Skruvade loss blandaren och när jag såg hur filtren såg ut så så fattade jag att det var detta det berodde på. In till varmvattnet var det en massa smågrus och jox och kallvattnet var det samma fast lite bättre. Gjorde rent dem. Satte tillbaka. På med duschen å herre min låda vilket tryck!

Tack för input! Nu måste jag ju komma på något mer som behöver fixas som jag inte vet hur jag ska göra.

Har bara sådant som jag kan på att göra listan. Byta ut fjädrar i dörrar som är slut och sätta in ventilation på glasverandan :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #15 skrivet: 20 mar-21 kl 20:39 »
Tack för input! Nu måste jag ju komma på något mer som behöver fixas som jag inte vet hur jag ska göra.

Har bara sådant som jag kan på att göra listan.
Förslag: rengör djupborran, byt kamrem på personbilen och täta murstockens kanaler invändigt.
Iaf jag växer lite när jag klarar av sådant själv.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Någe skit i blandarn?
« Svar #16 skrivet: 21 apr-21 kl 17:04 »
Där är jag inte än :) Bytte dock drivhjulet på motorsågen själv. Mäkta stolt :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser