Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fruset vatten.  (läst 1292 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Fruset vatten.
« skrivet: 11 feb-21 kl 07:52 »
Ja ja ja jag vet att jag borde tänkt på det. Jag har en 50m lång pem-slang som ligger i ett uthus. Den brukar inte frysa, fast det är kallt i uthuset.

Min enda fråga nu är:
Hur isolerar jag denna billigast?
Självklart när den tinat.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fruset vatten.
« Svar #1 skrivet: 11 feb-21 kl 08:25 »
Rör/slangisolering är ett bra tips.
Det finns lite olika varianter från gullfiber till Ollikainen slags skumvarianter.
Prismässigt så brukar dom ligga ganska nära varandra i pris så det det gäller att hålla ögonen öppna och vara på hugget med att försöka få bästa priset.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Fruset vatten.
« Svar #2 skrivet: 11 feb-21 kl 08:52 »
Antar att det är den del som är ovan jord du menar. Det går ju att ta halm och sno runt med tidningar eller gamla trasor om man vill ha det gratis. Jag har isolerat med överblivet packmaterial en gång, fungerar det med.

Tänk bara på att isolering bara fördröjer kylan, finns det ingen värme inuti så fryser det förr eller senare. Och då blir det svårare att komma åt att tina. Ett sätt att säkra sig mot det är att tejpa på en värmekabel innan du isolerar, men den kostar en slant (och den jag har på mitt varmvattenrör till köket har delvis gått sönder i tysthet med fruset rör som resultat). Man kan också tejpa på en slang som man kan blåsa varmluft genom om det fryser. Det blir ju billigare, och du kommer kanske aldrig att behöva göra det.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Fruset vatten.
« Svar #3 skrivet: 11 feb-21 kl 09:38 »
Vet inte vad en PEM slang är men...
kan du inte stänga av vattnet till uthuset ?
Vi hänger upp värmelampa till kranarna i stallet men det hjälper ju inte på 50 m.
Tänk bara på att om du lindar runt halm så kan råttor och möss ge problem.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Fruset vatten.
« Svar #4 skrivet: 11 feb-21 kl 09:47 »
Måste du kunna ta av den  så är nergrävning effektivast.
Enklast är värmekabel.
Billigast är att sätta en tryckluftventil så du kan tömma den vid minus

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fruset vatten.
« Svar #5 skrivet: 11 feb-21 kl 10:18 »
Biltema har rörisolering, mössen kan dock få för sig att äta upp den. Så länge vattnet strömmar igenom värmer det, men blir det riktigt kallt så skall man ju helst ha värmekabel. Den är som sagt ganska dyr.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rortillbehor/rorisolering-2000023027

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fruset vatten.
« Svar #6 skrivet: 11 feb-21 kl 15:28 »
Presis som svart får skriver, låt vattnet rinna så fryser det inte så lätt. Även om du isolerar röret behöver vattnet rinna.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fruset vatten.
« Svar #7 skrivet: 11 feb-21 kl 16:10 »
Om det är först nu det fryser så behövs det kanske inte ens någon isolering eller värmekabel, det kanske räcker att låta vattnet röra lite på sig nästa gång det blir så här kallt. Uppenbarligen är det ju nästan ett frostfritt utrymme. Å andra sidan är det skönt att vara riktigt säker på att vattnet kommer funka varje gång det blir kallt i framtiden. För det kommer ske igen, oavsett vad Greta säger.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fruset vatten.
« Svar #8 skrivet: 11 feb-21 kl 19:36 »
Om det är först nu det fryser så behövs det kanske inte ens någon isolering eller värmekabel, det kanske räcker att låta vattnet röra lite på sig nästa gång det blir så här kallt. Uppenbarligen är det ju nästan ett frostfritt utrymme. Å andra sidan är det skönt att vara riktigt säker på att vattnet kommer funka varje gång det blir kallt i framtiden. För det kommer ske igen, oavsett vad Greta säger.


Nu beror detta vädret faktiskt till stor del faktiskt på hur klimatet är.
Det är varmt på nordpolen vilket innebär att kallluften flyttar på sig och parkerar sig över oss i år.
Nästa år kan vi ha värmebölja eller ännu kallare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 2 användare
xaelanar, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser