Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Clivus Multrum?  (läst 7811 gånger)

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #20 skrivet: 05 feb-21 kl 09:38 »
En fråga till. Måste ett multrum stå varmt året runt?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #21 skrivet: 05 feb-21 kl 15:42 »
Tror inte det. Förmultningen är inte beroende av värme men jag tror inte det händer så mycket när det är - grader. Vår står i källaren under badrummet (såklart :)). vår källare pendlar mellan +7 och + 15 skulle jag tro. Används det när det är minus kanske det ska gå sönder om urinet fryser i urintanken.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #22 skrivet: 06 feb-21 kl 14:00 »
Vätska avdunstar inte ur ett fruset multrum.
Det funkar säkert med en sportlovsvecka i ett enklare fritidshus, men naturligtvis inte en hel vinter.
Mitt multrum står i en liten trång murad källare (byggd bara för ändamålet under grunden), burken är inklädd med isolering och värms genom att badrummens ventilation drar igenom systemet.

silas

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #23 skrivet: 22 aug-21 kl 15:23 »
Hej! Jag är också intresserad av Clivus multrum och vill gärna höra fler erfarenheter! Har en separett villa idag och är trött på 1) att tömma behållaren (ungefär en gång i månaden, med en person i hushållet), 2) ljudet från fläkten (som behöver vara igång på högsta för att det inte ska lukta ...). Har tittat på både clivus och Compostera, men blir inte riktigt klok på hur de ska installeras och vad som krävs. Jag har noll byggkunskaper - skulle jag ändå klara av att installera nån av dem? Och kräver de någon tillsyn efter installation, nåt som brukar gå sönder eller så? Toaletten står i ett fritidshus på plintar, med ungefär en och en halv meters luft under golvet. Visst borde man kunna få in ett multurm där? Den kommer att användas enstaka veckor under vintern, men inte på heltid.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #24 skrivet: 23 aug-21 kl 08:58 »
Hej! Jag är också intresserad av Clivus multrum och vill gärna höra fler erfarenheter! Har en separett villa idag och är trött på 1) att tömma behållaren (ungefär en gång i månaden, med en person i hushållet), 2) ljudet från fläkten (som behöver vara igång på högsta för att det inte ska lukta ...). Har tittat på både clivus och Compostera, men blir inte riktigt klok på hur de ska installeras och vad som krävs. Jag har noll byggkunskaper - skulle jag ändå klara av att installera nån av dem? Och kräver de någon tillsyn efter installation, nåt som brukar gå sönder eller så? Toaletten står i ett fritidshus på plintar, med ungefär en och en halv meters luft under golvet. Visst borde man kunna få in ett multurm där? Den kommer att användas enstaka veckor under vintern, men inte på heltid.

Jag har gått över till tanken på att köpa en förbränningstoalett som drivs på gasol istället så slipper man allt bök.

silas

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #25 skrivet: 31 aug-21 kl 08:11 »
Jag vill gärna ta del av näringen från "gödslet". Tycker också att det verkar lite meckigt med förbränningstoalett. Alltså, så länge den funkar verkar det ju väldigt praktiskt. Men sannolikheten att den förr eller senare behöver repareras avskräcker mig. När något går sönder i en förbränningstoalett så är den ju rätt värdelös. Om nåt går sönder i en mulltoa däremot går den ju fortfarande att skita i ;)

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #26 skrivet: 31 aug-21 kl 08:37 »
Den andra nackdelen med gasoldrivna förbränningstoa är att man är så himla bunden att ha rätt mängd gasol hemma, dvs på vintern får man ha en hel del gasol inomhus. Det tycker jag är en helt onödig risk att ta tanke på eventuella läckage eller vid eventuella brand, dessutom spricker hela iden om självhushållning när man måste behöva släpa hem gasol. Men i slutändan är det ändå en individuell ensak.       

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #27 skrivet: 31 aug-21 kl 11:07 »
Den andra nackdelen med gasoldrivna förbränningstoa är att man är så himla bunden att ha rätt mängd gasol hemma, dvs på vintern får man ha en hel del gasol inomhus. Det tycker jag är en helt onödig risk att ta tanke på eventuella läckage eller vid eventuella brand, dessutom spricker hela iden om självhushållning när man måste behöva släpa hem gasol. Men i slutändan är det ändå en individuell ensak.       

Gasoltuber klar väl sig utomhus ner till väldigt många minusgrader så länge dom står under tak och har något form av vind/snöskydd runt om?

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #28 skrivet: 31 aug-21 kl 12:40 »
Gasoltuber klar väl sig utomhus ner till väldigt många minusgrader så länge dom står under tak och har något form av vind/snöskydd runt om?
Gasen skall förångas. Fenomenet är temperaturberoende.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #29 skrivet: 31 aug-21 kl 14:19 »
Gasolens ångtryck vid en viss temperatur beror på vilken blandning av propan och butan det är i den tub man har.  Ren butan fungerar praktiskt ner till ca +5 °C , ren propan ner till -20 °C , för blandningar hamnar gränsen någonstans däremellan.  Man får kolla produktdatabladet från den gasolleverantör man tänker anlita, för att avgöra saken.

För att återgå till den lite tidigare frågan i tråden om förmultnings- kontra förbränningstoaletter, så är mitt intryck att förmultningstoaletter av olika slag alltid kräver en intresserad och kunnig användare för att fungera bra.  Förbränningstoaletter är mer idiotsäkra, men å andra sidan är risken större för krångel som snarare beror på undermålig konstruktion. Och så får man inte glömma bort att de alltid medför en viss brandfara och att rökgaserna kan lukta illa på långt håll, de kan vara mindre bra för grannsämjan.

silas

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #30 skrivet: 31 aug-21 kl 15:24 »
När du säger "idiotsäkra", menar du då även på sikt? Min oro är att jag ska behöva ta in en reparatör vart femte år för att nåt som jag inte förstår mig på har gått sönder. Mulltoa kräver lite jobb, men å andra sidan ganska simpelt jobb - dvs sånt som inte kräver tekniska färdigheter (något som jag - tyvärr! - saknar helt).

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #31 skrivet: 31 aug-21 kl 15:35 »
När du säger "idiotsäkra", menar du då även på sikt? Min oro är att jag ska behöva ta in en reparatör vart femte år för att nåt som jag inte förstår mig på har gått sönder. Mulltoa kräver lite jobb, men å andra sidan ganska simpelt jobb - dvs sånt som inte kräver tekniska färdigheter (något som jag - tyvärr! - saknar helt).

Jag menar att när en förbränningstoa krånglar så beror det inte på den eller dem som använder dem, utan då är det antingen frågan om att saker går sönder, eller att det är en undermålig konstruktion som aldrig hade några förutsättningar att bli krångelfri.

Jag instämmer i att mulltoan inte kräver några större tekniska färdigheter, men den kräver lite mer av långsiktigt tänkande, kunnande kring biologiska processer och inte minst drifterfarenheter. Man får nog räkna med att det tar några år innan man har lärt sig att komma överens med en mulltoa och kan sköta den optimalt med tanke på lukt, undvika onödigt besvär med skötseln, få bra kvalitet på det komposterade material man får ur den osv.

silas

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #32 skrivet: 31 aug-21 kl 15:38 »
Tack för svar, då är jag med! Och då stämmer det med mitt intryck. För min del är det nog bättre att experimentera (inklusive misslyckas) med en mulltoa än att ha en förbränningstoa som funkar krångelfritt 9 gånger av 10, men sedan kräver en reparatör den 10e ...

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #33 skrivet: 01 sep-21 kl 17:24 »
Gasen skall förångas. Fenomenet är temperaturberoende.

Man kan förvara gasolen ute och ta in en ny flaska när det är dax så har man löst problemet med att gasolen inte förångas men själva tuberna kan förvaras utomhus ner till långt under -20 utan problem.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #34 skrivet: 02 sep-21 kl 09:09 »
Man kan förvara gasolen ute och ta in en ny flaska när det är dax så har man löst problemet med att gasolen inte förångas men själva tuberna kan förvaras utomhus ner till långt under -20 utan problem.
Sedvanliga blandningen är oftast ca 30 70, då skulle den klara av ner till ca minus 8-10 och om den fortfarande duger då beror på var i landet man använder toan. Men som Torbjörn har nämnt går säkert att begära en viss typ av blandning som klarar av lägre temperaturer än så, men som nämnt beror det då på leverantören. Saken är att man är först beroende av gasol och sedan är man beroende av en viss typ av leverantör. Återigen spricker hela konceptet om självhushållning rejält men det är ändå en personlig sak.

PS Så fort när tuben tas in går den inte att använda utan en mellan lagring behövs, det är då man måste ha mer än en flaska inne. Man måste ta hänsyn till att man använder gasol för att man inte har el, när man inte har el värmer man upp rummet med ved eldning och den uppvärmningen är inte att jämföras med en el uppvärmd plats utan är det mycket ojämn värme fördelning på platsen, och just då det behövs att ha tuben inne ett tag. Nu är jag endast baserad på de engångs flaskor på biltema som jag har använt på min camping kök vid extra snabb kaffe kokning på lönejobb morgnarna men antar att proceduren blir det samma eller ännu värre med större tuber.           
« Senast ändrad: 02 sep-21 kl 09:36 av Vasa »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #35 skrivet: 02 sep-21 kl 09:53 »
Lite OT men förbränningstoaletter är en konstig företeelse som blivit godkänd och accepterad. Om du har en bra vedpanna och kastar skiten i den så blir du ansedd som en miljöbov, och myndigheterna godkänner det endast efter speciell ansökan, men eldar du upp skiten i en sämre "panna" driven av el eller gasol, då är det OK.

Gasol har förresten en rätt irriterande effekt när man använder den i kyla. Kan fungera bra i början, men efter ett tag när förgasningen av gasolen sänkt temperaturen ytterligare i flaskan och i ventilerna så kan lågan minska eller slockna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #36 skrivet: 02 sep-21 kl 09:54 »
Ni som har förmultningstoa, använder ni t ex Italienska kompostmaskar eller någon annan art som jobbar bra?

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #37 skrivet: 03 sep-21 kl 13:29 »
Sedvanliga blandningen är oftast ca 30 70, då skulle den klara av ner till ca minus 8-10 och om den fortfarande duger då beror på var i landet man använder toan. Men som Torbjörn har nämnt går säkert att begära en viss typ av blandning som klarar av lägre temperaturer än så, men som nämnt beror det då på leverantören. Saken är att man är först beroende av gasol och sedan är man beroende av en viss typ av leverantör. Återigen spricker hela konceptet om självhushållning rejält men det är ändå en personlig sak.

PS Så fort när tuben tas in går den inte att använda utan en mellan lagring behövs, det är då man måste ha mer än en flaska inne. Man måste ta hänsyn till att man använder gasol för att man inte har el, när man inte har el värmer man upp rummet med ved eldning och den uppvärmningen är inte att jämföras med en el uppvärmd plats utan är det mycket ojämn värme fördelning på platsen, och just då det behövs att ha tuben inne ett tag. Nu är jag endast baserad på de engångs flaskor på biltema som jag har använt på min camping kök vid extra snabb kaffe kokning på lönejobb morgnarna men antar att proceduren blir det samma eller ännu värre med större tuber.         

Självklart väntar man ju inte tills hela gasoltuben är slut utan man tar in en tub när den är halvtom så kommer man aldrig få några problem.
Man kan omöjligt jämföra dom extremt tunna engångsbehållarna med riktiga gasoltuber då det inte änns är samma gas i och behållarna inte alls är samma och inte en i närheten av varandra.
En gasoltub är extremt många gånger mer tålig än en engångsbeållare.
« Senast ändrad: 03 sep-21 kl 14:34 av Pateras »

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #38 skrivet: 03 sep-21 kl 15:33 »
Självklart väntar man ju inte tills hela gasoltuben är slut utan man tar in en tub när den är halvtom så kommer man aldrig få några problem.
Man kan omöjligt jämföra dom extremt tunna engångsbehållarna med riktiga gasoltuber då det inte änns är samma gas i och behållarna inte alls är samma och inte en i närheten av varandra.
En gasoltub är extremt många gånger mer tålig än en engångsbeållare.
Ok låt oss ta det steg för steg; Du har toan på nån lämplig plats lite längre ut från där du sover och vistas för det mesta där du också har din eldstad. Sedan när du ser att tuben på toan håller på att ta slut går du till din gasol lagringsplatsen ute på gården och släpar in en därifrån till ditt uppvärmd inomhus området (alltså där du har din eldstad). Och sedan när gasolen tar slut på toan släpar du nu "redo för att tända" tuben från uppvärmd området till toan. Ja det är ju inte på varje dag så visst går det och allting går om det är så man själv vill ha det, Grattis till att du har kunnat utfärda (edit avfärda) successivt alla mot argument från oss andra användare angående gasoldrivna förbränningstoaletter nu återstår för dig bara att leva i den verkligheten.             
« Senast ändrad: 03 sep-21 kl 23:29 av Vasa »

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #39 skrivet: 03 sep-21 kl 17:51 »
Ni som har förmultningstoa, använder ni t ex Italienska kompostmaskar eller någon annan art som jobbar bra?
nej


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser