Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trasig backventil i duschblandaren?  (läst 2826 gånger)

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
trasig backventil i duschblandaren?
« skrivet: 09 jan-21 kl 17:57 »
Det hamrar och slår i duschblandaren när jag spolar varmvatten i alla kranar utom i duschen. Nu har även ett surrande ljud, låter nästan som en motor uppkommit när jag stänger av kranarna? Är det backventilen? Blandaren i sig är väldigt gammal och igenkalkad så funderar på att byta hela blandaren, för det är väl i blandaren backventilen är och byter jag blandare sp fåe jag ny backventil på köpet i den nya blandaren va?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: trasig backventil i duschblandaren?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-21 kl 18:35 »
Snarare beror det på att tryckutjämningsmöjligheten i systemet är förhindrad att jobba som den ska.

Kolla att det finns luft i hydrofortank eller motsvarande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: trasig backventil i duschblandaren?
« Svar #2 skrivet: 09 jan-21 kl 18:53 »
Jag har aldrig sett någon backventil i en duschblandare, var skulle den sitta i så fall?

Däremot bör en backventil finnas vid varmvattenberedaren, för att inte varmvatten ska kunna gå bakvägen ut i kallvattenledningarna. Om det är en någotsånär modern installation (80-tal eller senare), så är den förmodligen hopbyggd med avstängningen för inkommande vatten till VVB, och sitter tillsammans med blandningsventilen.

Man brukar inte behöva byta en duschblandare bara för att den har kalkat igen. Det brukar gå bra att plocka isär den och blötlägga delarna i någon sur blandning som löser upp kalk, järnsalter mm som den har grott igen med.  Fosforsyrablandningar som t ex Hessa Kalkbort brukar fungera bra, i synnerhet om man dessutom har dem varma och i en ultraljudstvätt.

De anledningar jag har sett till att byta duschblandare har varit dels om de har frusit sönder (då på ett olämpligt ställe som inte går att hårdlöda), och dels om det är frågan om någon mystisk märkeslös lågprisblandare som inte har fungerat bra ens då den var ny.

Men jag instämmer i att det är en god idé att börja med att kolla lufttrycket (förladdningstrycket) i hydrofor/hydropress. Det finns beskrivet i flera tidigare trådar här på forumet hur det går till.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: trasig backventil i duschblandaren?
« Svar #3 skrivet: 09 jan-21 kl 20:35 »
Det dunkar alltså i duschen vid blandaren när jag spolar varmvatten i alla husets kranar, men inget ljud när jag använder duschen. Det var en vvs snubbe som sa att det trodligtvis är backventilen

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: trasig backventil i duschblandaren?
« Svar #4 skrivet: 10 jan-21 kl 06:19 »
Mycket vanligt med backventiler i duschblandare, undrar om det inte är ett krav?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: trasig backventil i duschblandaren?
« Svar #5 skrivet: 10 jan-21 kl 11:21 »
En del kommunala vattenverk har numera krav på en backventil vid inkommande servisledning till varje kund. Men några krav på backventiler i installationen i huset föreligger inte, åtminstone inte så länge det är enfamiljshus.  I flerfamiljshus kan det förekomma backventiler vid i synnerhet diskbänksblandare, för att man inte ska riskera att få varm- och kallvatten blandat i hela huset om någon kopplar in vattenmatningen till en tvätt- eller diskmaskin till blandarpipen.

Och i all synnerhet kan man vara rätt övertygad om att det inte finns några backventiler annat än vid inloppet till VVB, när det är frågan om ett enfamiljshus med egen brunn.

Misstänker man att det finns en backventil, så är det väl bara att plocka isär blandaren och se om det sitter en där.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: trasig backventil i duschblandaren?
« Svar #6 skrivet: 10 jan-21 kl 11:35 »
En del kommunala vattenverk har numera krav på en backventil vid inkommande servisledning till varje kund. Men några krav på backventiler i installationen i huset föreligger inte, åtminstone inte så länge det är enfamiljshus.  I flerfamiljshus kan det förekomma backventiler vid i synnerhet diskbänksblandare, för att man inte ska riskera att få varm- och kallvatten blandat i hela huset om någon kopplar in vattenmatningen till en tvätt- eller diskmaskin till blandarpipen.

Och i all synnerhet kan man vara rätt övertygad om att det inte finns några backventiler annat än vid inloppet till VVB, när det är frågan om ett enfamiljshus med egen brunn.

Misstänker man att det finns en backventil, så är det väl bara att plocka isär blandaren och se om det sitter en där.

Ungefär så... 
Man brukar inte märka upp bakventilers närvaro.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: trasig backventil i duschblandaren?
« Svar #7 skrivet: 10 sep-21 kl 12:40 »
Glömt att uppdatera här. Det är en baxkventil i duschblandaren som är trasig och gör att när man spolar varmvatten i alla kranar utom i duschen så uppstår ett dunkande ljud. En rörnokare sa testa och vrid på blandaren i duschen när ljider uppstår om dunkandet försvinner ja då har du felet där. Och ja. Om jag spolar varmvatten i köket tex dunkar det i duschblandaren men vrider jag då duschblandaren lite så blir det tyst :) får väl ta och byta blandaren här framöver.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 5 användare (1 dolda)
malarmaster, xaelanar, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser