Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dålig vatten stråle i källarduschen  (läst 830 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
dålig vatten stråle i källarduschen
« skrivet: 20 dec-20 kl 20:31 »
Vi bytte kallvatten rör efter en läcka och det var rostigt,en kompis sa att varmvattenröret inte kan vara  så rostigt men eftersom varmvattenröret är lika dåligt tryck i som kallvatten röret var för några år sedan så börjar jag tro att det röret kan vara lika rostigt inuti som kallvattenröret .Jag fattar inte vad det annars skulle vara.
Kan det vara så att varmvattenröret nästan är helt igenrostat ??
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: dålig vatten stråle i källarduschen
« Svar #1 skrivet: 20 dec-20 kl 21:17 »
 Om vattenströmmen begränsas av ett igensatt rör så är det flödet, inte trycket, som blir dåligt.
Beroende på vattenkvaliteten och materialet i rören kan det bli många olika slags igensättningar. Inte nödvändigtvis bara rost utan det kan lika väl bli frågan om t ex kalk eller andra utfällda salter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: dålig vatten stråle i källarduschen
« Svar #2 skrivet: 20 dec-20 kl 22:08 »
Både varmvatten och kallvattenrören var så igensatta i förra kåken vi renoverade att det inte gick in en blyertspenna i något av dem. PEM-slangen, 32mm,  som ledde till kåken, gick det precis att få in en 15 mm spets i som jag hade till högtryckstvätten. Kalk, järn, mangan i en blandning som såg ut som rost. Så det var inte bara i järnrören inne i kåken, där man skulle kunna tro att det var rost från själva rören. PEM-slang rostar ju inte...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser