Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med torkade äpplen ?  (läst 2367 gånger)

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Vad göra med torkade äpplen ?
« skrivet: 14 dec-20 kl 20:46 »
 En bekant har äpple. Han är mån om att ta tillvara det träden ger. Har mest gjort must med centrifug metod. Erbjöd mej att torka mot att jag får hälften av det torkade. Nu har jag så mycke på lager så han år det hela.
Själva torkandet har energi mässigt ingen kostnad. Men varje torkad sats (ca 4,5 kg äpplen) tar 75 min att bereda och ger 0,75 kg torkad vara.
 Det har blivit en hel del banan lådor äpplen som gott genom torken. Har mer än vad jag kan tugga i mej så nu behöver jag ideer om vad göra med de torkade äpplena ?
 Som jag gör nu för svinner en näve då o då rakt i munnen. När jag hittar större förpackningar jordnötter blandar jag dessa med torkade frukter, äpplen, päron, o plommon i bland även andra nötter.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad göra med torkade äpplen ?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-20 kl 21:00 »
Ha i havregrynsgröten.
Äpplegele till efterrätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad göra med torkade äpplen ?
« Svar #2 skrivet: 14 dec-20 kl 21:03 »
Använd dem till fruktkräm eller -soppa.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad göra med torkade äpplen ?
« Svar #3 skrivet: 15 dec-20 kl 19:27 »
Lägg i kallt vatten över natten så får du en god måltidsdricka. Smula sönder och ta med i degen när du bakar. Om du ska förvara länge, lägg i mörk eller tiningsklädd glasburk, varva i med pärlsocker så håller dom sej torra utan att unkna eller mögla.
kretslopp

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Vad göra med torkade äpplen ?
« Svar #4 skrivet: 16 dec-20 kl 18:43 »
Om du brukar brygga vanligt köpt te, kan du kanske göra det lite svagare än vanligt, och släppa ner några äppelbitar?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad göra med torkade äpplen ?
« Svar #5 skrivet: 16 dec-20 kl 20:34 »
 Tack för era tips.
Är ingen gröt, kompott eller kräm människa. så där föredrar jag dem som de är. Nu när jag fyllde torken igen tog jag en bit av det otorkade äpplet o åt och fyllde munnen sedan med torkad vara.
Så sött det blir efter torkning. Torkade päron blir som russin. De måste dock vara fasta annars tar det lång tid för dem att torka och kletar sej fast i ollorna.
 Baket verkar intressant för mej. Måsta man då blötlägga dem som man gör med russin?
 Det kan ju bli gott fruktbröd
Det där med förvaring i glasburk greppar jag inte riktigt. Här står de i papperspåsar, bara ihopvikna.
Tror att om de är inneslutna måste de nog som du skriver saltas eller sötas för att inte mögla.
 Kan verkligen rekommendera denna metod att bevara frukten.
Torka mera!
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad göra med torkade äpplen ?
« Svar #6 skrivet: 17 dec-20 kl 14:10 »
Om du ska förvara ett år eller så är glasburk bäst, tycker jag. För det har hänt mej att jag fått ovälkommet besök i påsarna. Det har varit små hål i påsen och spinn och sönderätet.  Vid torkade  äpplen i bröd; Jo blötlägg först har inte provat att lägga i torra. Jag har tagit med torkade äpplen när jag stekt potatis eller kokat soppa. När jag stekte kött eller kyckling eller något annat i ugnen blev det gott att ta med torkat äpple. Ibland mixat till pulver. Också i sås.
 Sura äpplen blir goda torkade, speciellt om jag ska ha dom i matlagningen.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser