Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värt att ta hand om gammal grävd brunn?  (läst 7432 gånger)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Värt att ta hand om gammal grävd brunn?
« Svar #20 skrivet: 26 dec-20 kl 12:54 »
Eller så lade de brunnen i närheten av ladugården, som idag inte finns kvar. Gick ju åt mer vatten till djuren än till hushållet förr.

Allt är inte svart eller vitt när det gäller borrade brunnar kontra grävda, även om man knappast får det bättre än en borrad nära huset där man får bra med vatten på ett rimligt djup. Har man grus/sand och grävd brunn så får man förmodligen det bästa vattnet.

Här är berget tätt och de som bodde på den här gården förut har borrat minst tre hål, varav endast ett gav vatten, och det med svag tillrinning trots 100 meter. Närmaste grannen som borrade nyligen borrade för djupt, sprängde och fick vatten, men det är svavelhaltigt. Jag vågar därför inte ta ut vattensprängning, för jag har hellre lite vatten som är gott än mycket som luktar.

Att gräva ned slang till en bra brunn är inte någon stor apparat, brukar alltid finnas någon granne med grävare. Det är lite glesare med brunnsborrargrannar.

Jag råkar ha en granne som är brunnsborrare:) (fast det är bara ett märkligt sammanträffande)

Mina grannar (=närboende bekanta inom ca 7 km) med grävare, lever på sin entreprenadverksamhet.

De tar betalt för det jobb de gör, kanske med en liten symbolisk rabatt p.g.a. bekantskapen.

Jag tar också betalt av mina grannar, kanske med en liten symbolisk rabatt p.g.a. bekantskapen, när jag kör jordbrukskörning åt mina grannar.

Jag säljer också hö och ensilage till mina grannar som vill köpa, jag skänker inte bort det.

Alltså bara för att man har en granne med maskiner, så blir det inte gratis.

Att låta gräva med maskin, brukar kosta 800-1000 kr timmen. Med mindre maskin den lägre timkostnaden, med större maskin den högre.

Om man ska ha en större eller mindre maskin, beror på flera faktorer.

Vi kan väl dock vara eniga om, att gräva ner vattenledning till frostfritt djup, för hand, är något som man måste vara väldigt speciell för att göra (extremt hårt arbete, väldigt jobbigt), så ska man gräva så gäller maskin.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Värt att ta hand om gammal grävd brunn?
« Svar #21 skrivet: 26 dec-20 kl 13:56 »
Vi kan väl dock vara eniga om, att gräva ner vattenledning till frostfritt djup, för hand, är något som man måste vara väldigt speciell för att göra (extremt hårt arbete, väldigt jobbigt), så ska man gräva så gäller maskin.
Gissa hur min vattenslang kom ner i jorden... Fast jag är ju ganska speciell. Inte 100m men 60-70m. Folk är så lata nu för tiden och skall ha maskiner till allt, samtidigt som de går på gym för att få motion

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Värt att ta hand om gammal grävd brunn?
« Svar #22 skrivet: 26 dec-20 kl 14:58 »
Ja, det finns folk som tar ut grävare för ett par meter.

Det där med priser varierar stort med var man bor. Jag har en liten grävare och skulle inte ta mer än 300 i timmen av grannarna, och de som gör tjänster med sina traktorer tar nog inte mer de heller. Vissa grannar byter man tjänster med, och då byter ju pengarna inte ägare annat än om det blir för stor obalans. Det handlar ju om att ta ut skälig ersättning, inte gå med vinst när det gäller de som är nära. Gratis är det inte frågan om, för då blir det fel.

Men om jag skulle stå utan maskin och var tvungen att anlita någon som lever på just grävning, så finns det en inom traktoravstånd som har stor midjestyrd traktorgrävare. Han tar ju lite mer, men för en femhundring är han här och för en femhundring i timmen förändrar han snabbt omgivningen. Så genom att känna till vad som finns så behöver det inte bli Stockholmspriser så fort man skall göra något.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Värt att ta hand om gammal grävd brunn?
« Svar #23 skrivet: 26 dec-20 kl 16:35 »
Gissa hur min vattenslang kom ner i jorden... Fast jag är ju ganska speciell. Inte 100m men 60-70m. Folk är så lata nu för tiden och skall ha maskiner till allt, samtidigt som de går på gym för att få motion

Efter att ha slitit med kroppen i djurskötsel och (dumt nog) med elitidrott under 40-50 år, så finns inte fysiskt möjlighet längre att gräva ner till 60-80 cm djup för att gräva ner frostfri vattenslang vare sig tre meter eller 50-60-70 meter. Jag skulle få så ont i mina olika varianter på förslitningar och i mina gamla skador, så att jag inte skulle kunna driva min gård längre.

Det är det inte värt.

Jag går på gym, dock med ett coronarelaterat avbrott nu. Inte för att bli "vackrare" utan för att mina skador måste hållas i schack med anpassad träning.

Genom att träna, så har jag förlängt min aktiva tid som bonde. Utan träning, så skulle jag knappt ha någon rörlighet kvar, utan mest bara ha ont.

Raljerandet över träning, är inte speciellt klädsamt, utan rätt otrevligt och empatilöst.

Men visst gräv på du.
« Senast ändrad: 26 dec-20 kl 16:59 av skogaliten »

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Värt att ta hand om gammal grävd brunn?
« Svar #24 skrivet: 26 dec-20 kl 16:58 »
Ja, det finns folk som tar ut grävare för ett par meter.

Det där med priser varierar stort med var man bor. Jag har en liten grävare och skulle inte ta mer än 300 i timmen av grannarna, och de som gör tjänster med sina traktorer tar nog inte mer de heller. Vissa grannar byter man tjänster med, och då byter ju pengarna inte ägare annat än om det blir för stor obalans. Det handlar ju om att ta ut skälig ersättning, inte gå med vinst när det gäller de som är nära. Gratis är det inte frågan om, för då blir det fel.

Men om jag skulle stå utan maskin och var tvungen att anlita någon som lever på just grävning, så finns det en inom traktoravstånd som har stor midjestyrd traktorgrävare. Han tar ju lite mer, men för en femhundring är han här och för en femhundring i timmen förändrar han snabbt omgivningen. Så genom att känna till vad som finns så behöver det inte bli Stockholmspriser så fort man skall göra något.

Nu kommer vi en bit OT, ursäkta för det, men jag vill ha kostnadstäckning när jag kör ett maskinekipage.

Och maskinekipaget i sig har olika kostnader, beroende på grundkostnaden, om maskinen är avskriven eller ej med mera.

Jag värdera redan min timlön till närmare 300 kr, och så ska maskinkostnaderna inklusive drivmedel läggas på det.

Men från grannen strävar jag inte efter "vinst" utan efter att täcka kostnader, vilket ju inkluderar alternativ kostnaden för att "jobba åt mig själv" eller att jobba "åt någon annan".

Ponera att jag skulle harva åt en granne med en modern specialmultiharv (t.ex. en Carrier eller Camelion), eller pressa balar med en modern/ganska ny balpress med integrerad plastare, som i sig har kostat mig 400.000- 600.000 i inköp, och där jag tvingats ta ett avbetalningskontrakt för att köpa, samt att traktorn behöver vara relativt modern och ha tillräckligt med HK, då är det rätt svårt att köra åt grannen för så lite som 300-400 kr timmen.

Men tar jag fram en mindre traktor, och strängläggaren, eller betesputsen, så blir 300-400 kr timme mer realistiskt.

Men det kanske handlar lite grann om affärsmässigheten i jordbruket? Strävan är att för oss att gå med vinst snarare än förlust. Någon värst lön blir det sällan, men det är mer än hobby i varje fall.
Intressant nog, så föder intäkter, som återinvesteras i verksamheten, mera intäkter, och ofta lägre kostnader... Bättre maskiner, rationellare djurhus o.s.v.

Det vi "grannar" där jag bor gör, är snarare att vi avstår från att "dubblera maskinparken" vad avser dyra specialmaskiner, och prioritera att hjälpa varandra istället för att köra "längre bort". Istället för att vi skulle ha varsin Väderstad Rapid såmaskin, varsin modern högeffektiv rundbalspress, varsin en tvåstegs stallgödselspridare etc, så har någon den där toppenbra såmaskinen, någon annan har supermultiharven, och en tredje har en välfungerande gödselspridare...

Och så lejer vi varandra för att köra med de effektiva specialmaskinerna, i stället för att skava med gamla skruttredskap.

Med en liten grävare, så går det åt mera timmar för att nå ett visst resultat. Med en stor grävare så går det betydligt fortare.
Det kan även vara så, att det finns stenar i marken som blir svåra att rå på med t.ex. en 1,5 tonnare...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Värt att ta hand om gammal grävd brunn?
« Svar #25 skrivet: 26 dec-20 kl 17:54 »
Efter att ha slitit med kroppen i djurskötsel och (dumt nog) med elitidrott under 40-50 år, så finns inte fysiskt möjlighet längre att gräva ner till 60-80 cm djup för att gräva ner frostfri vattenslang vare sig tre meter eller 50-60-70 meter. Jag skulle få så ont i mina olika varianter på förslitningar och i mina gamla skador, så att jag inte skulle kunna driva min gård längre.

Det är det inte värt.

Jag går på gym, dock med ett coronarelaterat avbrott nu. Inte för att bli "vackrare" utan för att mina skador måste hållas i schack med anpassad träning.

Genom att träna, så har jag förlängt min aktiva tid som bonde. Utan träning, så skulle jag knappt ha någon rörlighet kvar, utan mest bara ha ont.

Raljerandet över träning, är inte speciellt klädsamt, utan rätt otrevligt och empatilöst.

Men visst gräv på du.
Det var ju du som tyckte att man måste vara "väldigt speciell" för att gräva för hand. Men för en person intresserad av självförsörjning är det ingen självklarhet att göra det med en dieseldriven grävmaskin. Att du sedan har gamla skador och förslitningar som hindrar dig från att gräva kunde inte jag veta, och det är ju ändå inte du som skall ha en vattenslang nedgrävd nu.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Värt att ta hand om gammal grävd brunn?
« Svar #26 skrivet: 26 dec-20 kl 18:27 »
Det var ju du som tyckte att man måste vara "väldigt speciell" för att gräva för hand. Men för en person intresserad av självförsörjning är det ingen självklarhet att göra det med en dieseldriven grävmaskin. Att du sedan har gamla skador och förslitningar som hindrar dig från att gräva kunde inte jag veta, och det är ju ändå inte du som skall ha en vattenslang nedgrävd nu.

Hur vet du att grävmaskinen drivs med diesel? Den kanske tankas med RME eller HVO.

Att gräva djupt och långa sträckor, är bara perifert knutet till självförsörjning.

Om extremt långt och djupt grävande krävs för självförsörjning, så är det nog få som kvalar in i definitionen.

För de flesta av oss, handlar väl självförsörjning om att odla, föda upp, plocka bär och svamp, kanske fiska och jaga, för att försörja sig sjäv med mat, och att för att kunna köpa sådant som inte går att producera själv på ett rimligt vis, sälja överskottet och jobba till en del för pengar eftersom man är tvungen att delta i samhället.

I den definitionen ingår med det jobba resurssnålt med planeten jordens resurser på mångahanda vis, och att jobba för en god förvaltning av biologisk mångfald, och en minimal miljöförstöring.

Om man tar kål på sig genom att gräva för mycket när man kan ta hjälp av maskiner, och därför inte förmår odla med mera enligt ovan, och eller om man  skador i bagaget, eller har uppnått den mognad och ålder, där man inte längre förmår gräva långt och djupt, så räknas det inte alltså?

Det är bra många som inte har den fysiken som krävs för att gräva mycket mer än enstaka planteringsgropar för nya träd och buskar, eller för att orka vända ett mindre trädgårdsland med grep.

Eller tycker du att man ska jobba helt manuellt med all odling, gödsla ur fähus för hand, och att ingen ska plöja en åker med vare sig maskin eller häst?

När jag var ung och frisk, så grävde jag åkerdiken för hand med spade/slungspade. Numera så lånar/hyr jag grävare istället, ibland med förare, ibland gräver jag själv.

Blir jag mindre självförsörjande om jag inte gräver diken manuellt, eller fäller träd i skogen med handsåg och yxa, eller om jag använder en tvåhjulstraktor i trädgårdsodingen, eller använder traktor?

Vi producerar ju en rejält stor andel av den maten vi äter, säljer eller byter bort sådant vi har överskott på, och producerar avsiktligt en hel del överskott för att dra in pengar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Värt att ta hand om gammal grävd brunn?
« Svar #27 skrivet: 26 dec-20 kl 19:34 »
Givetvis skall man sträva efter kostnadstäckning, men man behöver inte räkna så förbaskat högt. Ett kabeldike gräver man med vilken maskin som helst, och om man som TS inte verkar ha så blixtbråttom att få det gjort så behöver man inte ta det jobbet före ett fullbetalt. Det är ju lite så man får tänka om man behöver hjälp och inte har så mycket pengar, man kan inte kräva en akututryckning samtidigt som man betalar ett lågsäsongspris. Men med goda relationer till grannarna kan det hända att man får det i alla fall.

Min timpenning jag har ut mot industrikund ligger på en annan nivå, men då är det en annan bransch och en annan debiteringsgrad. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 2 användare
Hokuspokus, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser