Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får-hunger  (läst 1885 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Får-hunger
« skrivet: 19 nov-20 kl 17:51 »
Ni som har får - skaffa fler! Marknaden för fårkött tycks vara enorm?

Talade med en kompis nyss som köpte ett par gulliga lamm till ungarna för några år sedan. I år har skaran vuxit till 8 får, och familjen tröttnade på både får och alla flugor. Sagt och gjort - han la ut en annons på blocket för att kolla om någon ville köpa alla 8 fåren levande.

Gissa hur många som svarade på annonsen?  ;D Efter över 100 telefonsamtal med förslag på diverse halal-slaktningar, till och med förslag om slakt på säljarens egen äng, så dök en (1) köpare upp som köpte alla fåren levande.  ;D ??? :o
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Får-hunger
« Svar #1 skrivet: 19 nov-20 kl 17:58 »
Dom flesta med SE-nr bedriver ju haramslakt...

Men vänta du till nån inser att man kan göra Chapulines av dina drönare....
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Får-hunger
« Svar #2 skrivet: 19 nov-20 kl 19:51 »
Men vänta du till nån inser att man kan göra Chapulines av dina drönare....

 ;D ;D ;D Ajdå, menar du att jag ska behöva betala in ännu mera skatt i framtiden?

Fast om jag köper öronmärken till alla drönarna så ökar jag ju mina utgifter/sänker skatten igen.  ???
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Får-hunger
« Svar #3 skrivet: 19 nov-20 kl 22:21 »
;D ;D ;D Ajdå, menar du att jag ska behöva betala in ännu mera skatt i framtiden?

Fast om jag köper öronmärken till alla drönarna så ökar jag ju mina utgifter/sänker skatten igen.  ???
Biodlare älskar ju att skatta...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Får-hunger
« Svar #4 skrivet: 20 nov-20 kl 06:29 »
Biodlare älskar ju att skatta...

 ;D Jag känner i denna stund behov av att sk(r)atta.

Så gjorde även den forne fårägaren...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Får-hunger
« Svar #5 skrivet: 20 nov-20 kl 13:40 »
;D Jag känner i denna stund behov av att sk(r)atta.

Så gjorde även den forne fårägaren...
Ja det är en märklig marknad.

Inte länge sedan det stals getter i en liten by, polisen hittade dom i en bil med några män...oklart vem som körde.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Får-hunger
« Svar #6 skrivet: 20 nov-20 kl 16:35 »
...oklart vem som körde.

Var de lika varann - getterna och männen?  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Får-hunger
« Svar #7 skrivet: 23 nov-20 kl 09:16 »
Ni som har får - skaffa fler! Marknaden för fårkött tycks vara enorm?

Nja, vi säljer lammkött i en REKO-ring. Ingen strykande åtgång precis.  :-\

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Får-hunger
« Svar #8 skrivet: 23 nov-20 kl 10:53 »
Nä, men skulle du sätta ut annons i blocket med "får säljes" så skulle du få kompisar. REKO är nog både för dyrt och inte den väg de vill gå.

Det värsta är att de som man har minst lust att prata med är de som ringer först. Jag sålde får för länge sedan till några Libaneser, slaktat och klart, men det var genom kontakt så det var en vanlig familj, inte några hetsiga typer som skulle göra sig en hacka. 7-sitsiga bilar och får skall man inte skylta med på blocket.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Får-hunger
« Svar #9 skrivet: 23 nov-20 kl 17:30 »
7-sitsiga bilar och får skall man inte skylta med på blocket.

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Färsk kakhonung på blocket är bra om man vill få några hundra nya "vänner" också....  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser