Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ugnsplåt Husqvarna No 26 Vedspis  (läst 1921 gånger)

Baksätet

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Ugnsplåt Husqvarna No 26 Vedspis
« skrivet: 16 nov-20 kl 14:50 »
Hej gott folk,   Jag vill få tag i en eller helst 2 Ungsplåtar till min Spis och (325x450)  har letat runt endel både nytt och beg men utan större framgång änsålänge.

Jag har tillgång till en del maskiner bla Bockmaskin så tankarna går till att bocka egna plåtar typ 1,5 mm med 2 eller 4 bockade kanter,

Nån som vet hur dom såg ut från början till gammla Spisar hur tjocka var dom/bör dom vara  för att hålla formen och duger vanlig sk svartplåt ?

.Kenny.

/ändrade ett stavfel i rubriken, för bättre sökbarhet :) /LimJans
« Senast ändrad: 17 nov-20 kl 20:34 av LimJans »

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Ungsplåt Husqvarna No 26 Vedspis
« Svar #1 skrivet: 16 nov-20 kl 17:00 »
Originalplåtarna till min Husqvarna 3027 är 0,75 mm tjocka, och det verkar vara vanlig svartplåt.
Plåten är dubbelvikt på ungefär 8-10 mm bredd längs alla kanter (omvikningen nedåt), kortsidorna (längst in och längst ut alltså) är uppbockade ungefär 60 grader på kanske 15 mm bredd.  Plåtarna är ca 5 mm smalare än ugnens bredd.

Som jämförelse verkar en plåt till en modern lågpris-elspis vara 0,8-0,85 mm tjock, men den är emaljerad och emaljen bygger kanske den sista tiondelen.

Baksätet

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Ungsplåt Husqvarna No 26 Vedspis
« Svar #2 skrivet: 16 nov-20 kl 18:31 »
Originalplåtarna till min Husqvarna 3027 är 0,75 mm tjocka, och det verkar vara vanlig svartplåt.
Plåten är dubbelvikt på ungefär 8-10 mm bredd längs alla kanter (omvikningen nedåt), kortsidorna (längst in och längst ut alltså) är uppbockade ungefär 60 grader på kanske 15 mm bredd.  Plåtarna är ca 5 mm smalare än ugnens bredd.

Ahha ok, Ja tackar för ett utmärkt svar  :laugh:
Det låter ju fullt hörbart att bocka till en sån själv och få det bra.

Som jämförelse verkar en plåt till en modern lågpris-elspis vara 0,8-0,85 mm tjock, men den är emaljerad och emaljen bygger kanske den sista tiondelen.

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Ungsplåt Husqvarna No 26 Vedspis
« Svar #3 skrivet: 16 nov-20 kl 20:44 »
Det är annan typ av plåt, jag klippte i den en gång, klippte gamla plåtar för att passa i annan spis. Den är hårdare.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, alternaiv, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser