Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fullt avlopp?  (läst 1602 gånger)

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
Fullt avlopp?
« skrivet: 05 okt-20 kl 18:02 »
Har en trekammarbrunnen som är ca 10 år gammal med infiltrationsbädd (tror jag)
Den ska vara tömd i början av året (har iaf betalt för det).
Nu när vi spolar på toaletten så höjs vattnet i toaletten före det rinner ut.
Om man går ut och tar av locket på röret en halv  meter-meter bakom toan så ser man att vattnet rinner undan. Nu fylls inte toan lika mycket som när locket sitter på, dvs luften smiter väl ut i röret antar jag.

Om man kollar I trekammarbrunnen så går ett rör in och ner i mitten. I detta fack är det en ganska kompakt kaka av bajs. I mitten av facket så är det ett rör rakt upp, där är det inte kompakt. Runt Mitten facket finns två fack. Det ena har vatten med bajs i och det tredje, där utloppet finns så är det bara vatten.

Ska det vara en tjock kaka i mittenfacket? Kakan höjer sig lite över kanten som är runt Mitten facket.

Är det dags att tömma igen?

När vi byggde avloppet så tappade kommunen bort oss, så vi fick ringa o begära tömning efter kanske fem år. Sen glömde de oss igen så vi fick ringa och begära akut tömning igen efter några år.
Nu i vintras var nog första (eller möjligtvis andra) ordinarie tömning då vi inte behövt ringa efter akut tömning.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fullt avlopp?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-20 kl 19:22 »
Jag tror att infiltrationsbädden behöver högtrycksspolas. Om du hör med din slamtömmare eller kommunen så kan dom fixa det. Det ingår nog inte i slamtömmningen utan tillkommer som extra kostnad.
Jag har behövt få spolat två gånger, vår anläggning är 15 år.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Fullt avlopp?
« Svar #2 skrivet: 05 okt-20 kl 20:03 »
Tror inte det är problemet i Lenas fall. Lena, titta för säkerhets skull om vattennivån är för hög i det sista facket, alltså om du ser något rör som går ut till bädden. Är nivån över röret så kan kretslopps lösning fungera, annars inte.

Är det cementrör in i trekammarbrunnen, alltså det rör som du ser sticka upp inne i brunnen? Det är ett T-rör.

Jag tror att ni har lite för mycket flytslam i brunnen, det kan täppa till inloppet, speciellt om man har cementrör. Kan bero på att ni använder för segt papper, har många barn som använder mycket papper eller att slamtömmaren inte sög bort flytslammet vid sista tömningen (det kan vara segt värre).

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Fullt avlopp?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-20 kl 20:26 »
Själva trekammarbrunnen är cement. Rören är i plast. Man ser utloppet från brunnen och den är helt över vattennivån.
En annan sak är att  utloppet från toaletten till brunnen har väldigt svag lutning pga att det är väldigt bergit på tomten, så det var precis att det gick utan att ta bort berg.
Vi har tre barn o använder lambi eller Ica toapapper.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Fullt avlopp?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-20 kl 21:10 »
Ok, då behöver du inte vara rädd för att bädden behöver högtryckspolas.

Det är flytslammet som ställer till det ihop med den dåliga lutningen innan, givetvis i kombination med att det faktiskt blir rätt mycket papper. Jag skulle beställa en extra tömning och gärna vara med så att slamtömmaren tar hela flytkokan. Det finns en hel del barnfamiljer som behöver beställa extratömning, så ni är inte först.

Är det bara någon månad till ordinarie tömning kan man med en pinne peta undan i T-röret. Kan vara bra att lära barnen att vika toapapper och att inte lägga 2 meter plumspapper också. Och att aldrig kasta hushållspapper eller annat som är starkare än toapapper i toaletten.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fullt avlopp?
« Svar #5 skrivet: 06 okt-20 kl 17:09 »
Det brukar finnas en fördelarbrunn vid infiltrationen. Är det en hög nivå i den? Är det självfall från trekammarbrunnen till infiltrationsbrunnen. Eller har du en pump?
kretslopp

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Fullt avlopp?
« Svar #6 skrivet: 06 okt-20 kl 21:04 »
Det är nog drygt två månader kvar till nästa tömning.
Ska kolla om jag får loss nåt i t-röret, det har jag gjort en annan gång.

Jag har inte kolla på hur det är efter trekammarbrunnen, men det är ingen pump iaf. Det finns ett rör som går upp direkt efter brunnen, sen får jag kolla om det finns nåt annat längre bort.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Fullt avlopp?
« Svar #7 skrivet: 06 okt-20 kl 21:25 »
Hur det ser ut efter trekammarbrunnen kan ju vara bra att veta generellt, men det påverkar inte i det här fallet.

Surt när det är så nära till tömningen, men det positiva är ju att ni inte behöver snåla in mer än 10-15% på papperet för att klara er på en tömning per år utan krångel. Det finns en del husmorsknep som folk sysslar med för att få slambildningen bättre, men jag har inte koll på vad som fungerar och hur pass. Jäst är ett i alla fall. Få bara inte för dig att köra med kemtoa-medel, för då kan infiltrationsbädden drabbas.




kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fullt avlopp?
« Svar #8 skrivet: 07 okt-20 kl 20:14 »
Om du har fortsatta problem, kontakta då din rörfirma. Dom kan ombesörja att dina problem blir åtgärdade.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 6 användare
MagdaMaggan, xaelanar, Banelinjen, Valpen001, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser