Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva helt ny brunn - vattenåder funnen  (läst 2299 gånger)

FOFFE

  • Inlägg: 7
    • Hälsingland
Gräva helt ny brunn - vattenåder funnen
« skrivet: 12 sep-20 kl 18:43 »
Tjenare,
Brukar läsa här emellanåt och hitta lite goda idéer och tips, men aldrig skrivit själv.

Nu till mitt case.

Bakgrund:
Vi har idag en källa som försörjer vårt hus med vatten. Vi förbrukar nu mer vatten än vad den ger och tiden är nu mogen att bygga ny brunn. Idag är vi 2 vuxna och 4 barn så vi behöver lite mer trygghet i form av tillgång till mer vatten.

Vi bor i Gävleborg (Söderhamn) på en mark som består av sjukt mycket sand nedanför ett berg. Vatten finns enligt alla som varit med ett tag, flera gamla källor men inget nytt.

Planen:
Nu bygger jag något helt nytt -en grävd brunn. Det finns ingen risk för kontamination från avlopp eller annat.

Vi har haft en "gubbe" med slagruta som påstod sig finna 2 ådror med vatten som möttes på ett ställe väl tillgängligt på gräsmattan. Även jag provade med ruta och även koppartrådar och fick utslag. Det var märkligt men ja så var det.

Idag tog jag hit en Huddig grävare och vi "provgrävde" ett hål på ca 4 meter. Slagrutegubben bedömde vattenåder på djupet ca 3-4 meter. Nere på ca 4-4,20 så tog vi en liten paus. Pang så sprack det till något ovan botten och vatten rann in med bra flöde. Sjukt kul, nästan som att gräva av en underjordisk vattenledning. Inte en enda sten på hela grävningen, bara superfint med sand.

Hittills har det gått kanonbra, jag är själv överraskad. Har ju ingen erfarenhet av brunnar eller sånt.

Men notera följande, vi nådde aldrig grundvattennivån utan träffade en åder. Idag är grundvattennivån väldigt låg i vårt område och jag vet ej något djup.

Jag funderar att gräva ytterligare 2 meter under nivån för ådern, dvs dryga 6 meter för att verkligen göra det så driftsäkert som möjligt.

Men nu min egentliga frågeställning:

Hur sjutton blir det om jag lägger ner ringar ner i botten om grundvattnet inte tränger upp nerifrån utan ådern kommer i sidan av brunnen???

Kommer vattnet tränga in i brunnen ändå genom skarvar mellan ringar. Mig veterligen så tar vattnet enklaste vägen (bara sand runt om innebär kanske att brunnen blir större motstånd än sanden)..

Nu såg jag att det finns "perforerade" ringar, alltså med hål i. Kan detta vara en god idé, att ha 2-3 såna i botten?

Ska man använda sig av ring med botten längst ner? Borde ju samla vatten, men kanske inte släppa vatten underifrån?

Om jag har ringar med hål? Risk att sanden rinner in och på sikt fyller igen brunnens nedre del.

Jag tänker så här:

Brunn utan botten eller grus botten. Lägga någon eller några ringar med hål (perforerade) för bra genomsläpp. Sedan bygga på med vanliga ringar för att säkra att ytvatten inte rinner in. I botten närmast utanför de ringar med hål i så lägger man "kattskallar" stenar, sedan singel och sedan låter man sanden ansluta mot singel. Detta för att minska risken för att sanden rinner in.

Någon som kan sånt här, har gjort det förr???

Är jag helt ute och cyklar, eller vad?

Tacksam för intressanta svar, idéer och sunpunkter.

Ps: Vi provgrävde idag, hålet fylldes igen efter att vi fann vatten. Stor risk för olyckor om det lämnades öppet.




-

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gräva helt ny brunn - vattenåder funnen
« Svar #1 skrivet: 13 sep-20 kl 09:44 »
Men om du har sand borde väl vattnet söka sig neråt genom den, och inte rinna fram i en åder på ett visst ställe? Jag skulle oavsett fortsätta att gräva och sedan göra en konventionell brunn där vattnet kommer in från botten. Även om den där ådern skapat ett "rör" genom sanden, tätat med sediment, så är ju den förstörd nu när ni grävt igenom. Och vattnet kommer sjunka ner genom den nygrävda sanden och hamna vid botten på brunnen ändå.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gräva helt ny brunn - vattenåder funnen
« Svar #2 skrivet: 13 sep-20 kl 21:02 »
Det är bäst om du slutar gräva nu och sätter ringar. Du får inte tillgång till mer vatten för att du gräver djupare. Det är inte ofta det är problem med ytvatteninrinning i brunnar som har bra tillflöde. När du satt ringarna färdigt så sätt i en länspump som tömmer brunnen på vatten helt. Det vatten som nu letar sig fram spolar ur ådror och ökar framrinningen.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Gräva helt ny brunn - vattenåder funnen
« Svar #3 skrivet: 14 sep-20 kl 19:59 »
Inte minst bör man komma ihåg att kapilläregenskaper hos vissa jordarter kan få vattnet att stiga.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Gräva helt ny brunn - vattenåder funnen
« Svar #4 skrivet: 14 sep-20 kl 20:42 »
 (:)  Lagt över slagrutetjafs i en egen tråd. https://www.alternativ.nu/index.php?topic=197399 /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Gräva helt ny brunn - vattenåder funnen
« Svar #5 skrivet: 15 sep-20 kl 00:29 »
Livsmedelsverket har en skrift om anläggandet av egen brunn.

livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/broschyrer-foldrar/broschyr-att-anlagga-egen-brunn-

Bifogar en bild därifrån. Tycker att det är svårt att utläsa hur djup en brunn skall vara. Inte mer än att den enligt bilden skall hålla 3 200 liter vatten.


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Gräva helt ny brunn - vattenåder funnen
« Svar #6 skrivet: 15 sep-20 kl 07:27 »
Bilden betyder inte att brunnen SKA innehålla 3200 liter.

Djupet bestäms inte av några föreskrifter utan av hur grundvattennivån varierar på det ställe där brunnen grävs. Man kan få hjälp av statistik över grundvattennivåer i olika delar av landet som SGU har lagt ut på nätet, för att bedöma vad man kan vänta sig för variationer från den nivå du har just då brunnen grävs.

Om man har dålig tillrinning och ibland behöver ta ut stora vattenmängder momentant, så kan det vara bra att ha en rejäl reservvolym i brunnen, men för en brunn som används för vanligt hushållsbruk är det knappast särskilt nödvändigt.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gräva helt ny brunn - vattenåder funnen
« Svar #7 skrivet: 15 sep-20 kl 09:58 »
Har man kommit fram till en åder som ger vatten och fortsätter gräva kan man komma till mer genomsläppliga lager, som gör att vattentillgången rinner bort.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser