Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pump utan el för vatten i tinyhouse  (läst 4093 gånger)

hallonrabarber

  • Inlägg: 3
    • -
Pump utan el för vatten i tinyhouse
« skrivet: 15 aug-20 kl 21:13 »
Bygger tinyhouse på hjul och funderar över lösning kring vatten.
Kommer ej vara indraget vatten utan planerar bära vatten från annat hus.
Letar efter alternativ att pumpa upp vatten från en vattentank som tillexempel står under diskhon eller ute under sommartid, och göra det UTAN EL.
Alltså typ fotpump eller handpump. De jag prövat som går på el bullrar och har sig och jag vill helst ha det tyst. Men smidigt :)  ???

Finns det?!

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #1 skrivet: 15 aug-20 kl 21:37 »
Det finns pedalpump, Biltema har haft vet jag.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #2 skrivet: 15 aug-20 kl 22:08 »
en annan smidig lösning är att trycksätta tanken.  du har en sluten vattentank,kan vara av typ 10 liters plastdunk. du kopplar slang till en kran och i tankens/dunkens luftventil kopplar du en ventil från ett cykeldäck. luften fylls på med en handpump/cykelpump/madrasspump. Du får då trycksatt vatten som kommer när du öppnar kranen. Har den lösningen i min verkstad frånsett att tanken är 25 liter och luften fylls på med kompressor. Har du tillgång till 12 volt kan ju en sådan luftpump funka men å andra sidan finns det också 12 volts vattenpumpar. Kolla båt och husvagnsfirmorna.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #3 skrivet: 16 aug-20 kl 09:37 »
En sådan här: https://www.clasohlson.com/se/Campingdusch-Epoca-Freshower/p/Pr311785000

Bara att ta bort munstycket och koppla in på en utkastare av husvagnsmodell. Sen sätta tillbaka när du ska ta en dusch.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #4 skrivet: 16 aug-20 kl 12:31 »
snacka om överpris. Det är ju en vanlig trädgårdsspruta  med skillnad att man ersatt det vanliga munstycket med ett duschhandtag. 499:-.  Jag köper trädgårdssprutor för runt 100-lappen. Har i jobbet när jag tvättar hus.  ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #5 skrivet: 16 aug-20 kl 13:25 »
Den bsolut tystaste modellen är att ha ett fack ovanför diskbänken som dunken passar in i.

Vi har ett bord speciellt byggt för att lägga dunkar på. Perfekt höjd att lyfta upp dunken på och man slipper bocka sig sig så förbannat ofta för att få vatten till kaffet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #6 skrivet: 16 aug-20 kl 14:18 »
men det förutsätter en plats. Kanske inte så lätt i en husvagn/tiny house.

Viljestyrka

  • Inlägg: 1
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #7 skrivet: 16 aug-20 kl 16:06 »
Sådana fotpumpar har vi i rastvagnarna på jobbet och fungerar väldigt bra och bieffekten blir en liten pulshöjning och vardagsmotion är bra😋

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #8 skrivet: 17 aug-20 kl 09:44 »
Den bsolut tystaste modellen är att ha ett fack ovanför diskbänken som dunken passar in i.

Vi har ett bord speciellt byggt för att lägga dunkar på. Perfekt höjd att lyfta upp dunken på och man slipper bocka sig sig så förbannat ofta för att få vatten till kaffet.
Smart idé sen använder man Dunken Donje som har bästa avtappningskranen jämfört med tex B-temas vridkranar.

hallonrabarber

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #9 skrivet: 18 aug-20 kl 18:40 »
Ja, planen är att det ska ta så lite plats som möjligt, så helst inte behållare med tappkran ovanför diskbänken. Annars är det smidig o enkel lösning..
 :)

hallonrabarber

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #10 skrivet: 18 aug-20 kl 18:50 »
Vet av två sådana här äldre fotpumpar i bra kvalitet, om du är intresserad?


Kan vara intressant, fungerar den som att vattnet kommer precis när man pumpar på pedalen och inte annars? Behöver det vara sån kran av husvagnsmodell eller fungerar vanlig blandare med handtag att stänga av och på?
Låter intressant som malarmaster var inne att skapa tryck..
 


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #11 skrivet: 18 aug-20 kl 21:26 »
Det vanliga är att man kopplar fotpumpen direkt till en vattenutloppspip och alltså inte har någon kran alls.  Men det är naturligtvis inget som hindrar att man sätter upp en hydropress som man kan pumpa in vatten i i förväg med fotpumpen, och sedan ha vatten under tryck till hands som man släpper ut genom en kran vid behov.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Pump utan el för vatten i tinyhouse
« Svar #12 skrivet: 18 aug-20 kl 22:10 »
Det låter som en bra lösning. Jag har några av de där dunkarna i stugan, fast en modell äldre. Tyvärr har gummit torkat i kranen, så den håller inte tätt. Vad har du, Palle 500 för erfarenhet? Finns det någon möjlighet att täta kranarna (köpa nytt gummi någonstans?) eller måste man köpa nya dunkar? Den nyare modellen kanske är bättre? Fast i vardagslag, de få veckor jag är i stugan använder jag mest öppna hinkar. De är lättare att rengöra (brunnsvatten!), men det är klart, om man glömmer täcka över dem, så kan det ramla i en eller annan fluga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser