Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hydrofortank som vattenmagasin i villa med kommunalt vatten.  (läst 1539 gånger)

vilde

  • Inlägg: 140
    • Skåne
Många år sedan jag var här..........

Just nu bor jag långt ifrån självförsörjande, villa med kommunalt vatten/avlopp, ingen egen brunn.

Funderar på att använda en typ hydrofortank, en "gammaldags" 300 liters galvad tank som korttids-beredskaps-vattenmagasin.

Tänkte att om man kopplade in tanken på inkommande vatten någonstans utan luft i så att den i princip bara blir en del av rörsystemet, vatten in uppe, ut där nere, (eller tvärtom? varför?) en avtappningskran i nedre anslutning, lite avstängningsventiler här och där,  kanske en förbikoppling om man vill gardera sig osv. 

Närmare bestämt skulle man kunna koppla den på inkommande vatten till varmvattenberedaren. Då blir vattnet utbytt efter hand och blir inte gammalt. Om man blir av man vattnet utifrån vid problem med vattenförsörjningen har man då alltid nästan 300 liter hyfsat färskt vatten i reserv, mycket mer än några 20 liters dunkar från Biltema.

Om någon undrar varför jag tänkte sätta den på inkommande till varmvattenberedaren så är det för att vattnet i den kommer att bli lite uppvärmt efterhand  i källaren, det vattnet vill jag inte ha som kallvatten/dricksvatten i normala fall, man utnyttjar också den värme som värmt vattnet till mindre energiåtgång i varmvattenberedaren.

Hydrofortankarna brukar vara märkt med ett arbetstryck på 6 bar, det kan nog vara lite högre i kommunalt vatten ibland, eller?

Behöver man ha en rostfri tank eller går det med en galvad?

Skulle det fungera?

Nackdelar?

Något man behöver tänka på?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hydrofortank som vattenmagasin i villa med kommunalt vatten.
« Svar #1 skrivet: 24 jul-20 kl 23:30 »
Tänker mig att en rostfri är att föredra.
Det jag tänker mig är att koppla den direkt på inkommande mer ingången i toppen och tappning i botten.
Mot det kommunala så har man en backventil.
Uppe på tanken krävs en luftning som man öppnar när man kör bypas systemet.
nästa del är jag osäker på men...
Sedan en tryckstyrd pump som alltid är inkopplad men inte strömsatt.
Då sköljer man hela tiden säkerhetssystemet, eventuellt kam man ha en tryckkännare före backventilen som sköter öppnande/ stängning av luftningen och tillslag av nödpumpen.

Detta är grejer som man kan göra hur komplicerade som helst eller hålla på en superenkel nivå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hydrofortank som vattenmagasin i villa med kommunalt vatten.
« Svar #2 skrivet: 25 jul-20 kl 11:06 »
Det är sällan kommunalt vatten har högre tryck än 4-5 bar. Visserligen ska alla VVS-prylar fungera upp till 8-10 bar, men över 5 bar brukar det bli problem med termostatblandare som beter sig konstigt, smällar i ledningarna när t ex en WC stänger vatteninloppet efter att ha fyllt tanken osv.

Oavsett rostfritt eller annat material i tanken, så se till att den inte är galvaniskt förbunden med resten av systemet via metallrör, stålomspunna slangar eller liknande. Isolera med några dm PEX-rör i varje förbindelse, så minskar risken för konstiga galvaniska fenomen.
Jag tror för min del att en galvad tank i gott skick duger bra om inte vattenkemin är ovanligt aggressiv (lågt pH, hög ledningsförmåga etc).

vilde

  • Inlägg: 140
    • Skåne
SV: Hydrofortank som vattenmagasin i villa med kommunalt vatten.
« Svar #3 skrivet: 25 jul-20 kl 14:07 »
Tack för svaren.

Angående backventil mot det kommunala vattennätet har jag funderat på det. Men det kan bli problem tänker jag, då skapar jag en stängd vattenmängd mellan det kommunala nätet och alla stängda kranar i huset. Om då vattnet så sakteliga värms upp skulle det kunna skapa ett övertryck i husets vattenledningar.Jag tänker mig hellre att jag vid ev tryckfall från kommunens vattennät, dvs när/om jag får avbrott i vattenleveransen, hellre har en manuell avstängning mot detsamma.

@ Skogsvilde, Jag vet inte riktigt vad du menar med pumparna. Jag har inte behov av att pumpa upp vattnet från tanken, jag tänkte mig bara en avtappningskran så att jag kan hämta vatten vid tanken. Och jag vidhåller idén om att låta tanken vara genomströmmad av vattnet till varmvattenberedaren för att på så sätt få in nytt vatten regelbundet., det är ju det som är själva finessen. Att bara ha en tank med vatten i reserv är ju inte så konstigt. Men jag kanske förstod dig fel.

Att försöka undvika galvaniska fenomen låter bra, tack.

Vattnet här har alldeles för mycket kalk men det talas om vatten från Bolmen så småningom.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hydrofortank som vattenmagasin i villa med kommunalt vatten.
« Svar #4 skrivet: 25 jul-20 kl 14:36 »
Jag tror inte det är ett problem att ha en backventil ut till det kommunala.
Fördelen är att det inte kan rinna baklänges.

Visst man behöver inte ha en pump att slå igång när det inte finns kommunalt vatten men det är rätt bekvämt att kunna spola på dass, och skölja disken utan några konstigheter.
Och en avtappning är inget konstigt heller.


Och när jag tänker efter så drar jag mig till minnes att jag har en bekant som har ett precis likadant system som jag beskriver.
Detta då han fick kommunalt vatten men ville ha möjligheten att köra från sin gamla brunn.
Detta är inte helt ok överallt så han måste hänga dit lite slangar, T-kopplingar och ett gäng kranar så han kan spola ut gammalt vatten från brunnen när han behöver koppla in det.
Vad jag vet så har han aldrig behövt använda sitt nödsystem.
Men han hade kul när han byggde det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hydrofortank som vattenmagasin i villa med kommunalt vatten.
« Svar #5 skrivet: 25 jul-20 kl 15:40 »
Tack för svaren.

Angående backventil mot det kommunala vattennätet har jag funderat på det. Men det kan bli problem tänker jag, då skapar jag en stängd vattenmängd mellan det kommunala nätet och alla stängda kranar i huset. Om då vattnet så sakteliga värms upp skulle det kunna skapa ett övertryck i husets vattenledningar.Jag tänker mig hellre att jag vid ev tryckfall från kommunens vattennät, dvs när/om jag får avbrott i vattenleveransen, hellre har en manuell avstängning mot detsamma.

@ Skogsvilde, Jag vet inte riktigt vad du menar med pumparna. Jag har inte behov av att pumpa upp vattnet från tanken, jag tänkte mig bara en avtappningskran så att jag kan hämta vatten vid tanken. Och jag vidhåller idén om att låta tanken vara genomströmmad av vattnet till varmvattenberedaren för att på så sätt få in nytt vatten regelbundet., det är ju det som är själva finessen. Att bara ha en tank med vatten i reserv är ju inte så konstigt. Men jag kanske förstod dig fel.

Att försöka undvika galvaniska fenomen låter bra, tack.

Vattnet här har alldeles för mycket kalk men det talas om vatten från Bolmen så småningom.

Backventil,
men du får ju samma "problem" oavsett om du har en backventil eller inte. Du kommer ju inte få sådan temperaturförändring att du trycker vatten ut i kommunala eller hur tänkte du?

Du har ju ändå "samma" vatten som går in i vvb som går ut i kallvattenkranen?
Eller ska du ha en backventil så du inte kan få ut kallvatten i kallvattenkranen?
I en normal-ren hydrofor kan vattnet stå i en vecka utan att det blir otjänligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser