Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stopp i avlopp på toa - pga tjäle?  (läst 2202 gånger)

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« skrivet: 05 jul-20 kl 19:35 »
Hej! Har varit å tittat på ett hus. På övetvåningen finns en enkem toalett. Enligt nuvarande ägare blir det stopp i avloppet på toan om man spolar ner papper eller bajs. Orsaken är enligt dem tjälen?
Jag förstår inte riktigt hur det kan bli stopp pga tjälen i avloppsrören och vad kan man göra för att åtgärda detta?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-20 kl 20:18 »
Beror stepp tjälen så får man helt enkelt gräva upp och byta rören.

Dock misstänker jag att istället att man har klena rör i ovanvåningen.
Det kan avhjälpas dels genom att rensa ur systemet med spiralrensare, består problemen så kan det lösa sig med att man monterar en kvarntoa.
Eller river ut och byter delar av systemet alternativt sätter in en en lösning som inte kräver vatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #2 skrivet: 05 jul-20 kl 20:59 »
Går avloppsröret utmed ytterväggen ?
kretslopp

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #3 skrivet: 05 jul-20 kl 21:24 »
Är det toalett på nedervåningen som fungerar? Går de på samma stam? Oavsett så skulle jag vilja prutat vad det kostar att åtgärda problemet om säljaren säger att tjälen orsakat stopp i avloppet

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #4 skrivet: 06 jul-20 kl 08:25 »
Vattenledning som vill frysa och troligen också frysande avlopp, kan du förebygga genom att ha vatten som rinner hela tiden. Enklast är att ställa upp en wc-stol så den rinner lite hela tiden när det är kallt.
kretslopp

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #5 skrivet: 06 jul-20 kl 08:31 »
Ja enligt ägaren ska stoppet bero på att tjälen kan ha rubbat avloppsbrunnen. Men då borde väl det bli stopp från fler håll. Även från toa på bottenvåning, kök, gäststuga mm. Eller? Jag har inte pratat personligen med ägaren utan via mäklaren.
Vem anlitar jag för att undersöka saken- rörmokare? Kommer de vara tvugna att gräva upp hela tomten för att åtgärda? Det är en så otroligt vacker gammal gård men självklart tänker jag pruta isåfall för man vill ju kunna använda toan på övervåningen intill sovrummen.


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #6 skrivet: 06 jul-20 kl 08:33 »
Vattenledning som vill frysa och troligen också frysande avlopp, kan du förebygga genom att ha vatten som rinner hela tiden. Enklast är att ställa upp en wc-stol så den rinner lite hela tiden när det är kallt.
Man kan ställa en hink på golvet om man har hål i taket också men det är bättre att laga hålet.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #7 skrivet: 06 jul-20 kl 08:39 »


Ja enligt ägaren ska stoppet bero på att tjälen kan ha rubbat avloppsbrunnen. Men då borde väl det bli stopp från fler håll. Även från toa på bottenvåning, kök, gäststuga mm. Eller? Jag har inte pratat personligen med ägaren utan via mäklaren.
Vem anlitar jag för att undersöka saken- rörmokare? Kommer de vara tvugna att gräva upp hela tomten för att åtgärda? Det är en så otroligt vacker gammal gård men självklart tänker jag pruta isåfall för man vill ju kunna använda toan på övervåningen intill sovrummen.


Ja, utan att veta hur avloppet ser ut. Det normala är ju att ett hus har en stam som avloppen i huset ansluter till och att stammen sedan går till en brunn av något slag.

Är du seriöst intresserad så prutar du vad det skulle kosta att gräva om avloppet + brunn då jag gissar att den inte är godkänd (om den påverkas av tjäle).

Du kan filma avloppet men jag tror inte resultatet ändrar åtgärden.

Sedan när du köpt huset tar du reda på vad som är felet. Är det betongrör så skulle inte jag ha lagat utan bytt ut till plast/pp. Träd som står i vägen måste bort men gräsmattan kan du skära upp och lägga tillbaka om det är viktigt för dig. Efter en sommar så ser du inte att du har grävt där om du är försiktig.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #8 skrivet: 06 jul-20 kl 08:49 »
De har en kamera de kan skicka ned i röret och se var stoppet sitter, så de behöver inte gräva upp mer än just där

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #9 skrivet: 06 jul-20 kl 09:52 »
Som det beskrivs så verkar ju problemet vara rören från övervåningen. Har varit med om när folk lyckat få tätningar att sitta som en snodd tvärs över röret vid skarv. Då hänger det sig lätt ;D

Vill man kolla själv så kan man ta en sådan här enkel kamera och koppla till en bärbar dator. https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/inspektionsverktyg/inspektionskamera-usb-2000034725?gclid=EAIaIQobChMIhLe8xI-46gIVuyB7Ch1cIQCDEAYYAyABEgJb0PD_BwE. Bara 5 meter sladd, men det kan räcka.

Ett felaktigt rör inne är ju tråkigt om man måste bryta upp en vägg, men inte dyrt. Det är värre om avloppsanläggningen är fel eller måste bytas för nya krav.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #10 skrivet: 06 jul-20 kl 18:18 »
Eftersom det är en gammal 1800-tals hus med stora träbrädor som vägg å golv å tak så ja vore trist att behöva bryta upp det. Då kanske det är enklare att installera en mulltoa eller annat alternativ på övervåningen- tips?

Pratade med en rörmokare som inte trodde att avloppsbrunnen satt sig i tjälen. För isåfall så skulle det vara stopp i flera avlopp.

Han sa att det skulle ev kunna lösas genom att bara ta dit en spolbil å spolade igenom rören ordentligt. För när man rensar själv är det intr säkert att man får med orsaken till stoppet å därför återkommer det.

En fundering som kom upp nu när jag skriver. Hur högt tryck är det när man spolar igenom rören? Om det är riktigt gamla rör kan det finnas risk då att rören går sönder av trycket å vattenskada som följd?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #11 skrivet: 06 jul-20 kl 20:26 »
Om ett avloppsrör är så dåligt att det tar skada av högtrycksspolning, så hade det nog ändå snart börjat läcka av sig självt och kanske ställt till en smygande vattenskada.

Rimligtvis måste det befintliga avloppet vara installerat i efterhand i huset, så golv och väggar torde ju ha varit uppbrutna en gång redan. I så fall bör man kunna se var och hur det är gjort, och utan större besvär lossa samma brädor en gång till.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #12 skrivet: 08 jul-20 kl 14:07 »
Vid rensning med spolslang på högtryckstvätt brukar det inte vara några problem med sönderspolning. Spolhuvudet på slangen har en stråle framåt och fyra bakåt. Vilket gör att slangen själv kryper in i avloppet. Den ska köras in på en låg punkt så spolvattnet kan rinna ut. Genom att hålla igen lite i slangen skickar bakåtstrålarna ut lossspolat slam. Du kan själv köpa sådan slang annars fixar rörmokarna lätt stopp åt dej, dom har grejer.
kretslopp

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #13 skrivet: 08 jul-20 kl 17:46 »
Hur mycket vatten spolas ner vid stopp? Finns det risk att brunnen fylls?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #14 skrivet: 08 jul-20 kl 17:49 »
Det beror på hur besvärligt stoppet är. Men det är ingen risk att fylla en avloppsbrunn. En högtryckstvätt brukar leverera kanske 8-10 liter per minut, och har man inte fått bort stoppet på en halvtimme så ger man nog upp och tar till andra metoder istället.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: stopp i avlopp på toa - pga tjäle?
« Svar #15 skrivet: 09 jul-20 kl 10:12 »
Det är alltså inte så stora problem, utan bjud du på huset, vill du ha det så ligg inte så lågt att det går dej ur händerna. Köp av hus betyder ju att en del måste repareras, annat underhållas, så på längre sikt kanske det där avloppet behöver ses över. Hoppas du får ditt hus.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser