Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmabyggt minireningsverk  (läst 2603 gånger)

Skaggetse

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Hemmabyggt minireningsverk
« skrivet: 03 jul-20 kl 12:18 »
Jag kommer behöva byta avlopp nästa år. Helst förra året.
Har kikat på mängder av lösningar. Allt är dyrt. MÖS som är tillsynsman här i området ger en infiltration en livslängd om 15 år, sen ska en ny anläggas. Och infiltration är ju inte bra till att börja med, så det känns inte som en långsiktig lösning.

Jag vill ha ett reningsverk, men de är svindyra. Det billigaste jag hittat är billigtminireningsverk.se som kostar 45000kr.

Sen hittade jag den här videon på en australienare som byggt ett eget reningsverk av IBC-tankar och en luftpump;
https://youtu.be/eqg4evnkL_g

Och tittar man runt, så är det här exakt samma funktion som billigt-minireningsverk.se(har principskissen från det verket på mail), och som andra verk jag kikat på.

Helt enkelt; slamavakiljning + syresättning, så arbetar bakterier häremellan.

Gjorde en egen skiss och beskrivning som jag skickade till MÖS, som i sin tur hänvidare till havs- och vattenmyndigheten som rekommenderar tillsynsorganisationerna att begära testresultat eller referenser på liknande verk i användning:
https://www.havochvatten.se/hav/vagledning--lagar/vagledningar/sma-avlopp/provning-av-sma-avlopp/granskning.html#Text11

Så om ingen känner någon med ett hemmabyggt reningsverk, så behöver jag testa verket INNAN jag ansöker om godkännande på det.

Så nu funderar jag på att bygga en minoatyr av det som jag ställer i källaren av huset, och testar i mindre skala. T.ex. med såna blåa regnvattentunnor (typ 300l) som sedan i slutet leder tillbaka vattnet till mitt befintliga uttjänta avlopp, men som ändå kan vara en testplattform.

Men nu är det ju det här ekonomiska.
Det handlar fortfarande om några tusen för att testa om nåt får användas.
Är det någon fler som skulle ha nytta av det här projektet som vill vara med och bidra? Om du har tillgång till bra tunnor, eller en bra luftpump att låna ut? Eller rördelar? Eller annan kompetens som kan säga att det är dömt att misslyckas eller lyckas?

Eller som sagt, om någon annan har ett hemmabyggt minireningsverk att utgå ifrån istället!
« Senast ändrad: 03 jul-20 kl 14:46 av Skaggetse »

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hemmabyggt minireningsverk
« Svar #1 skrivet: 03 jul-20 kl 16:48 »
Ute dass och gråvatten är dock billigast i längden. Om du nu var ute efter att hålla nere kostnaderna.

Jag skulle dock ha tittat på växtreningsverk.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skaggetse

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Hemmabyggt minireningsverk
« Svar #2 skrivet: 03 jul-20 kl 23:20 »
Ute dass och gråvatten är dock billigast i längden. Om du nu var ute efter att hålla nere kostnaderna.

Jag skulle dock ha tittat på växtreningsverk.

Det har du helt rätt i, men lite svårt med ett hus som redan har vattentoalett.

Har du någon referens på vad du menar med växtreningsverk? Alnarp Clean Water-verket eller finns det nåt mer?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hemmabyggt minireningsverk
« Svar #3 skrivet: 04 jul-20 kl 05:11 »
Det var ett tag sen jag läste mig in i detta.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6070858

Slamavskiljningen kan du ju göra med IBC tankar som du planerat t.ex
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

emmamaria1

  • Inlägg: 12
    • Ångermanland
SV: Hemmabyggt minireningsverk
« Svar #4 skrivet: 21 sep-20 kl 11:50 »
Hej!

Vi ska också bygga avlopp, för enbart gråvatten (vi ska installera en separett och ha latrinkompostering), till vår fastighet som ligger nära en älv. Vi har sneglat på lösningar som Green rock och Biobox. Alnarps lösning funkar tyvärr inte för oss, vi är för långt norrut mfl problem.

Men vi har också funderat på att bygga något själva, tex så som australiensaren har byggt, nere i vår källare, och ta vattenprover på det och försöka få det godkänt. 

Hur har det gått för dig? Har du kommit vidare någonting?

Har du tänkt på hur du ska leda bort vattnet efter reningen? Har du tänkt att du ska ha någon efterrening?

Vet du något om hur en skickar in vattenprover? Vart skickas de? Hur mycket kostar det?

Med vänlig hälsning Emma

Skaggetse

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Hemmabyggt minireningsverk
« Svar #5 skrivet: 23 sep-20 kl 23:33 »
Hej! Kul att du är intresserad av min idé!

Jag har litegranna lämnat idén om att förverkliga det dock.
Jag bollade det lite med tillsynsorganisationen här i Skaraborg, https://www.miljoskaraborg.se

Till en början fick jag ett ganska hoppfullt svar om att de enligt lagtexten inte MÅSTE ha provresultat för att godkänna ett avlopp.
Jag skulle kunna visa en ritning och hänvisa till ett liknande reningsverk som är typgodkänt och använda som referens.

Så jag gjorde en ritning och funktionsbeskrivning som ligger bifogad, sedan hänvisade jag till beskrivningar av det godkända reningsverket Aquatec VFL AT 8 som säljförs av https://billigtminireningsverk.se/ (bifogat) och förklara hur mitt reningsverk gick igenom samma reningsprocess;

1. Anaerobiska bakterier & Slamavskiljning
2. Aerobiska bakterier & Syresättning
3. Klarningstank & Sedimentering
4. Buffert
5 & 6: Mitt verk saknar dessa funktioner av återcirkulation av slam, däremot är min slamavskiljare större, och det är enkelt att i klarningstanken själv tömma slammet ur botten, och återcirkulera tillbaka detta till början vid löpande service, tack vare IBC-tankarnas tappningskran.
7: Liknande luftningsmunstycke som i mitt verk, nämligen https://www.dammbutiken.se/luftdiffusor-med-gummimembran-100cm-ror
8: Jag har utformat min utloppsventil efter denna ventildesign.

Enligt installationsguiden för Aquatec VFL AT 8, pumpar luftpumpen 60l/min, medan jag har två luftningsmunstycken och en kraftfullare pump i mitt verk(https://www.dammbutiken.se/luftpump-eap-120-vaderskyddad-9000-l/h), som levererar 60l/min per luftningsmunstycke i vardera tank.

Därefter fick jag detta svar;

Citera
För att ta ställning om eventuellt tillstånd för installation av ert reningsverk behöver ni inkomma med en fullständig ansökan gällande installation av avloppsanläggning för Miljösamverkan östra Skaraborg att ta ställning till.

Och då var det massa blanketter och avgifter för att eventuellt få reda på att det inte är godkänt. Dessutom är det sjukt otydligt ifall avloppsreningen behöver efterpolering, här är svaret jag fick när jag frågade kring det;

Citera
Huruvida det krävs efterpolering efter reningsverket eller ej avgör av vilket reningsverk som det avser och var utsläppet planeras.

Vissa reningsverk kräver efterpolering för att komma upp till tillräcklig rening gällande näringsämnen. Ibland kan det krävas efterpolering för att utsläppet planeras till en plats där människor eller djur vistas.

Så på grund av alla osäkra faktorer, och att det varken skulle bli billigt eller smidigt för mig att testa att installera verket och se om jag skulle få det godkänt, så har jag lagt det åt sidan.
Tänker att jag köper verket från Billigtreningsverk eller liknande till slut. Det får jag bestämma mig för i vår.

Angående storlek på vattenpump så kikade jag på vad killen använde i den australiensiska filmen, och vad Aquatec specade i sin installationsbeskrivning(för stor för att bifoga här).

Men i och med att du bara ska rena gråvatten så finns det du chans att detta är enklare att få igenom.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser