Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lagra urin under vintern?  (läst 4860 gånger)

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
Hur lagra urin under vintern?
« skrivet: 31 jul-19 kl 11:18 »
Håller på att fylla i min ansökan om egen latrinhantering och undrar hur ni gör med urinhanteringen ni som har åretruntboenden?

Enligt kommunens regler så får man ej sprida urin under perioden november-mars så det är alltså 5 månader urin som behöver samlas.

Vi kommer ha en separett 9000 hemma och jag undrar ifall man skulle kunna leda urinet från den ned i en mindre plastbehållare som man dagligen tömmer i 25L plastdunkar som förvaras utomhus. Säg att det tar två veckor att fylla en sådan, då är man ju där och öppnar och stänger den en gång om dagen under den perioden, kan man efter detta dra åt locket helt på dunken och låta den stå över vintern? Riskerar man att dunkarna spricker när det fryser på sig?

Helt enkelt; hur gör ni där ute?

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-19 kl 13:50 »
separett. Slang ut genom väggen ner i 25 l dunk. Har ett växthus där med frostfritt. givetvis fryser en dunk om den står ute och ja,den lär spricka.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #2 skrivet: 31 jul-19 kl 15:27 »
En ganska enkel lösning är att gräva ner en ibctank på 1000 L.
Den lär inte bli full över en vinter och även om det fryser, salterna i urinen gör att fryspunkten sjunker litegrann och gör issörjan ganska porös. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #3 skrivet: 31 jul-19 kl 16:15 »
En tanke som just slog mig.. Jag gör ju det här för att slippa använda min slutna tank som idag är kopplad till WC'n.

Skulle man kunna använda den slutna tanken som tank för sitt urin? De praktiska fördelarna är ju stora - jag har tanken redan nedgrävd och ett avloppsrör till den.

Det som får magen att vända sig lite är ju att den här tanken varit i drift ett tag och sett en hel del så att säga. Man kan väl be om att få sin tank+rör renspolade av de som tömmer den? (Jag är ny med såna här bestyr så jag frågar på). Det lär ju finnas skitrester kvar i tanken efter det, men om det får ligga i tanken i över ett år så kanske det har tagit kål på de bakterier man inte vill ska spridas ut över ens gräsmatta och dylikt?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #4 skrivet: 31 jul-19 kl 18:27 »
Låter som en bra ide. Och den tanken är väl så stor att du inte har något problem med efterspolning.

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #5 skrivet: 01 aug-19 kl 12:04 »
Låter som en bra ide. Och den tanken är väl så stor att du inte har något problem med efterspolning.

Nej precis, säg att vi kissar 500L under vintern (ganska högt räknat tror jag) så kan man ju ha ett litet vattenlås och slänga i några deciliter vatten varje gång man varit på toaletten och inte komma i närheten av 3 kubik.

Har nån däremot nåt tips för vilken sorts vattenpump jag behöver för att slanga upp urinet sen när våren kommer? Nåt som kan kopplas till ett vanligt eluttag utan att vara överdimensionerat (läs dyrt). Den behöver ju bara kunna fylla en trädgårdskanna på nån minut så är jag nöjd.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #6 skrivet: 01 aug-19 kl 12:16 »
Varför inte en handdriven gårdspump?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #7 skrivet: 01 aug-19 kl 14:34 »
Eller så använder du en vanlig dränkpump från Biltema. Knappa 300 kr och 250 W, pumpar fort. Jag använder sådan till skitigt poolvatten mm. Om du viker en trädgårdsslang till uppgiften så kan du ju ge en rejäl giva någon dag när det passar vid ett lagom antal gånger under växtsäsongen. Så gör jag med uppsamlat fisk och poolvatten.

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #8 skrivet: 01 aug-19 kl 16:59 »
Eller så använder du en vanlig dränkpump från Biltema. Knappa 300 kr och 250 W, pumpar fort. Jag använder sådan till skitigt poolvatten mm. Om du viker en trädgårdsslang till uppgiften så kan du ju ge en rejäl giva någon dag när det passar vid ett lagom antal gånger under växtsäsongen. Så gör jag med uppsamlat fisk och poolvatten.

Men då måste hela pumpen ned i röret på septiktanken va? Det handlar ju trots allt om ett hål på tja, 10 cm?

Varför inte en handdriven gårdspump?

Det skulle kännas lite makabert med en så fin gårdsutsmyckning att den skulle stå och ovanpå en stinkande tank med lagrat urin men det kanske bara är jag  ;D


Den enda rädslan jag har med att göra den här ansökan till kommunen är att de ska komma och inspektera och säga till mig att skaffa en trekammarbrunn då jag idag har en stenkista för BDT-vatten (vilket jag gärna hade fortsatt haft, jag bor ju i princip mitt i skogen med enda grannen ett par hundra meter bort). Är det här normal praxis eller brukar de se mellan fingrarna med sånt här? Hur gick det till för er? Jag förstår att det skiljer sig mellan kommuner förstås.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #9 skrivet: 01 aug-19 kl 19:00 »
Men då måste hela pumpen ned i röret på septiktanken va? Det handlar ju trots allt om ett hål på tja, 10 cm?


Jo, och den pumpen jag tänker på behöver nog 20 cm för att komma ned. Men det finns 12 V pumpar som går ned i ett 10 cm hål.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #10 skrivet: 01 aug-19 kl 19:11 »
Du kan ju i och för sig sätta dit en liten pumpautomat. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-801-2000038673 Då får du rejält tryck i slangen.

Eller så kör du med en handpumpad länspump till båt, men de brukar bara suga ett par meter.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #11 skrivet: 02 aug-19 kl 14:53 »
Eller en borrmaskinspump i metall. Brukar ha ialla fall ett sugdjup på 1-2m med bra volym.
Bara köra rent från en hink med något vattten efteråt.

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #12 skrivet: 02 aug-19 kl 17:21 »
Eller en borrmaskinspump i metall. Brukar ha ialla fall ett sugdjup på 1-2m med bra volym.
Bara köra rent från en hink med något vattten efteråt.

Det var ett intressant alternativ, tack för det tipset. Onödigt med en stor pump som sagt när det handlar om så lite användning per år.

Nu ska jag skicka in anmälan i helgen så är det bara att hålla tummarna för ett godkännande!

Och tack till alla som har tagit sig tid att svara i tråden! Jag skriver nån liten kråka här sen om vad kommunen säger.

siberia

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #13 skrivet: 07 dec-19 kl 18:31 »
Det var ett intressant alternativ, tack för det tipset. Onödigt med en stor pump som sagt när det handlar om så lite användning per år.

Nu ska jag skicka in anmälan i helgen så är det bara att hålla tummarna för ett godkännande!

Och tack till alla som har tagit sig tid att svara i tråden! Jag skriver nån liten kråka här sen om vad kommunen säger.

Tack för att ni delar med er av funderingar kring detta! Står i begrepp att göra en liknande lösning, med en vända till kommunen för godkännande, förhoppningsvis.... Greger - hur gick det med din ansökan? Har du tips på nåt viktigt man kan tänka på i kommunikationen till kommunen?

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #14 skrivet: 30 dec-19 kl 19:42 »
Intressant!
Greger... hur gårdet?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #15 skrivet: 31 dec-19 kl 09:03 »
Har du el?
Då kan du köpa en eltoa så slipper du alla problem, det blir ju bara lite aska kvar som du kan använda som gödning!

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: urin som gödselmedel
« Svar #16 skrivet: 30 sep-20 kl 10:13 »
En sak att tänka på med urin som gödselmedel är att man bör salta maten med Seltin salt istället för vanligt salt. För mycket natrium i urinen gör det svårare för växterna att ta upp kalium.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: urin som gödselmedel
« Svar #17 skrivet: 30 sep-20 kl 20:45 »
En sak att tänka på med urin som gödselmedel är att man bör salta maten med Seltin salt istället för vanligt salt. För mycket natrium i urinen gör det svårare för växterna att ta upp kalium.
Intressant, vad mer innehåller natrium som en äter? Vet du mer?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur lagra urin under vintern?
« Svar #18 skrivet: 01 okt-20 kl 16:05 »
Om jag hade urinseparering skulle jag samla urinen i en större spann som jag skulle lägga spån eller träpellets i så urinen sögs upp. När spannen blev full skulle jag tömma den på komposten. Där det fick kompostera till det blir dags att gödsla odlingarna.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser