Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta kött eller inte  (läst 14717 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #80 skrivet: 09 sep-19 kl 10:55 »
Det man i första hand skall välja bort är ju utländskt kött, sedan är det nog främst kyckling och ägg följt av gris. Man kan helt enkelt titta på priset och se var man pressat produktionen mest.

Och tittar man på t ex får som jag haft (har) så är det skillnad på om det är lamm som slaktas efter betessässongen eller de som ger bättre pris vid påsk. Om man tänker efter så finns det ständigt nyslaktat i butiken, medan man själv slaktar på hösten och lägger i frysen.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Äta kött eller inte
« Svar #81 skrivet: 09 sep-19 kl 12:28 »






Ja, den moderna industriproduktionen av kött är en skam för mänskligheten.


Nu är vi där igen!

Skuldbeläggning och skammande av svensk köttproduktion, baserat på propaganda från djurrättsextremister!

Har du några belägg för svensk nöt- eller lammuppfödning som är "industrialiserad"?

Majoriteten av svenska lamm slaktas på hösten, efter att ha betat hela betessässongen, till förmån för den biologiska mångfalden. Därför får lammuppfödarna löjligt dåligt betalt.

Många, men inte alla, lamm som slaktas mellan jul och påsk är lamm som föddes på våren, alltså nästan ett år före slakt, var ute och betade hela sommaren, men växte dåligt, och fick några månader till att växa på sig under vintern.
En del av lammen som "slaktas till påsk" föddes under december och bodde sedan på stall fram till slakt.

Mycket av lammen/fåren betar naturbetesmarker.

Nästan alla nötdjur som föds upp för att bli kött, går ute på bete. Undantaget är i princip ett fåtal djur som slaktas som "kalv".

Köttdjuren, tillsammans med sinkor i mjölkproduktion, är den djurkategori i Sverige som faktiskt är viktigast för att upprätthålla naturbetesmarker i Sverige.
Naturbetesmarkerna är extremt viktiga för den biologiska mångfalden och som "producenter" av pollinerande insekter.

Utan pollinerande insekter, så kan de flesta av våra grödor (den vegetabilskt baserade maten) inte fungera. Och då betyder det "inte fungera alls".

Utan pollinerare, så svälter vi alla ihjäl, eftersom vår planet drivs av blommande växter (oavsett om dessa är träd eller örter).

I Sverige är det så att stora delar av kycklinguppfödningen (inkl. ägg) och grisuppfödningen, är det närmaste vi kommer någon form av industrialiserad "djurproduktion".

KRAV-godkänd produktion har ett antal tilläggsregler runt djurhållningen, som gör att grisar ska gå ute och böka, samt att höns ska gå ute och picka. i båda fallen ska de ha mer utrymme bl.a., än sina "konventionella" motsvarigheter.

Att skuldbelägga en hel näring, efter att ha tagit emot några värphöns i dåligt skick, som @Kreacon, gör, är ganska lågt, och dessutom ett anekdotiskt och rätt otrevligt sätt att föra en diskussion.
Alla djur mår inte alltid bra, om nu @Kreacon fick några höns, som inte mådde bra, och fick chansen att rehabilitera dessa, så var det antagligen av omsorg om dessa individer, som de gavs bort.

Och bara för att skriva samma sak, gång på gång, så repeterar jag:

Mycket av den från djurrättshåll baserade propagandan, handlar om att ta de globalt sämsta exemplen på usel djurhållning, för att hävda att detta även gäller i Sverige.

Sverige har (sannolikt) de hårdaste reglerna för djurvälfärd i världen, och dessutom följs reglerna upp. Sverige använder minst antibiotika i djuruppfödningen i hela världen, vi har den minsta (förtidiga) dödligheten inom de flesta sorternas djuruppfödning.

Vi har också i Sverige dragit ner på soja användningen inom djurfoder, och ersatt den med i huvudsak inhemskt producerade råvaror.
Idag går det inte att hitta foder från de stora foderproducenterna, avsedda för nöt eller lamm, som innehåller soja. Det är framförallt på grissidan, som sojan inte fasats ut fullständigt än.

Sluta med att generaqliserat skuldbelägga "köttätande" av svenskt kött, ur ett "djurvälfärdspespektiv", eller ur ett klimat/miljöperspektiv! Det finns många vinklingar som gör att hela vårt jordbruk behöver djuren, för att kunna fungera.

Det är inte så enkelt som det verkar, när "djurrättsextremisterna" tar i med sin propaganda.

Diskutera gärna de etiska frågorna, t.ex. om det är rätt att överhuvudtaget "döda djur" för att äta upp dem. Det måste ju vara den enskildes val, om man vill leva i enlighet med det som evolutionen skapat oss till, alltså omnivor, eller om man vill leva på annat sätt, utan att äta djur.



grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #82 skrivet: 09 sep-19 kl 15:17 »
Senaste månaden har jag skjutit 2 rådjur.. ett vildsvin och en hare... Skulle jag avstå från köttätandet och äta veganmat då istället för miljöns skull...Besprutad sallad, importerad avokado,soja baserade korvar, ris från andra sidan jorden... 

Det är bara att inse att vi kommer inte rädda jorden genom att äta mindre kött.. det handlar om att producera och äta rätt sorts kött..
Fjäderfän och kaniner

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Äta kött eller inte
« Svar #83 skrivet: 09 sep-19 kl 17:14 »

Att skuldbelägga en hel näring, efter att ha tagit emot några värphöns i dåligt skick, som @Kreacon, gör, är ganska lågt, och dessutom ett anekdotiskt och rätt otrevligt sätt att föra en diskussion.
Alla djur mår inte alltid bra, om nu @Kreacon fick några höns, som inte mådde bra, och fick chansen att rehabilitera dessa, så var det antagligen av omsorg om dessa individer, som de gavs bort.



Jag håller inte med om att det är lågt och otrevligt av mig att skriva så. Jag delar mina erfarenheter och är tydlig med att det är ringa. Men det är ju ändå vad jag själv upplevt.
Sen tycker jag att det är rätt märkligt att du sitter och ponerar ihop nån historia kring att dessa höns.

”så var det antagligen av omsorg om dessa individer, som de gavs bort”

Eftersom det var jag som hämtade dem så kan jag ju berätta för dig att det var för att hela besättningen skulle avlivas, då de kört sina 85 veckor med ett ägg om dagen och var således helt slut. Det var alltså inte av omtanke för hönsen som de gavs bort. Det vore ju fint annars.

De flesta har sedan dött här hos mig pga äggledarinflamation för att de pressats utöver vad en höna klarar av. Men så är ju äggindustrin idag.
Jag skuldbelägger inte industrin utan förstår att det måste vara så för att hålla ner kostnaderna så att äggen kan vara billiga ut till kund.

Vi tycker nog olika du och jag.
Du och äggproducenterna anser att hönsen mår bra. Tittar man på siffrorna som visar låg dödlighet mm så ser det bra ut.
Men när jag tittar på hönsen mot slutet av sina 85 veckor så tycker inte jag att de ser ut att må bra.

Jag anser mig inte ha rätt att bestämma vad som är den totala, faktiska och absoluta sanningen utan jag skriver hur jag upplever det. Det är helt ok att du inte håller med mig, så som jag inte håller med dig på alla punkter.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Äta kött eller inte
« Svar #84 skrivet: 09 sep-19 kl 18:04 »
Senaste månaden har jag skjutit 2 rådjur.. ett vildsvin och en hare... Skulle jag avstå från köttätandet och äta veganmat då istället för miljöns skull...Besprutad sallad, importerad avokado,soja baserade korvar, ris från andra sidan jorden... 
Det är bara att inse att vi kommer inte rädda jorden genom att äta mindre kött.. det handlar om att producera och äta rätt sorts kött..

Det är ju bra ur klimatsynpunkt!
Att ta det som finns i närheten.
Men hade det funkat att alla gjorde så?
Hade vi kunnat äta de mängder kött vi gör idag från enbart hållbar djurhållning och vilt?

Och så är det ju inte så snävt att antingen äta de djur man jagat eller besprutad sallad och importerad avokado mm.
Men visst får en vegetarian som inte har möjlighet att odla eller föda upp sitt protein själv tänka över hela transportdelen av sitt, ofta långt borta producerat protein. Likaväl som en köttätare som inte har möjlighet att jaga, köpa närprod eller föda upp sitt kött oxå får tänka kring sina fotavtryck.

Förstår inte varför det måste vara som en tävling där en sida ska ha rätt på alla punkter och den andra sidan fel. Varför inte en öppen diskussion där tankar, kunskap och erfarenhet kan delas på ett trevligt sätt? Vi vill väl alla åt ungefär samma håll?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #85 skrivet: 09 sep-19 kl 18:43 »
ingen tävling alls.. Vill bara poängtera att det handlar om vilket kött man väljer och vilka grönsaker..  Viltkött äter sånt vi inte klarar av att äta, likaså betesdjuren.. Jag äter gärna inälvsmat, hjärta och lever..  Jag ser även vissa köttråvaror som säsongsvaror, hösten är den tid man skördar av årets överskott.. det är lättast att göda djur på vår och sommar när det finns mat i överflöd...
I år har jag odlat massvis med grönt i trädgården för det är irriterande att det importeras grödor från hela världen som kan odlas här hemma.. och har man odlat kålväxter så inser man också hur besprutad vår mat i affären är....
Fjäderfän och kaniner

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #86 skrivet: 09 sep-19 kl 19:57 »
Min senaste fundering, vad vore Alvaret utan betesdjur. Vi har mycket natur att tacka den betande mulen för. Att äta av det överskott av djur som kommer är en hållbar resurs för klimat och natur.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #87 skrivet: 10 sep-19 kl 09:53 »
Ja, det är väl de enkelspåriga påhoppen man reagerar hårdast på, de dyker upp oavsett om man är köttätare, vegetarian, man eller kvinna.

Tycker att skogaliten fångade det rätt bra i en mening: "Mycket av den från djurrättshåll baserade propagandan, handlar om att ta de globalt sämsta exemplen på usel djurhållning, för att hävda att detta även gäller i Sverige."

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #88 skrivet: 31 jan-20 kl 08:57 »
Det går att ha bättre djurhållning i Sverige.. men vill folk betala 10kr per ägg? 30kr litern för mjölk? 300kr kilot för fläskkött... Det är ju det det handlar om.. lönsamheten i det hela. Folk köper ju hellre dansk fläskfile för halva priset mot svensk.. djurhållningen är sämre i danmark och antibiotika användningen högre.. Det är ju vi konsumenter som styr vad som säljs. Vill vi betala mer för bättre mat så kan ju också djurhållningen förändras.. Inte konstigt att hela hönsbesättningar slaktas och byts ut.. hur ska man försörja sig när det inte blir några ägg? hönsen äter ju oavsett...
Fjäderfän och kaniner

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #89 skrivet: 01 feb-20 kl 21:02 »
En sak till vi får se upp med, det är olika kostråd och behov under olika delar av livet. Uppväxt kräver mer proteiner och fetter. Havandeskap en annan. Stillasittande jobb eller fysiskt. Anlag för det ena eller det andra. Det är lite lurigt att blanda in etik, visst det är viktigt men kräver då kunskap. Ska vi äta lite energi krävs noggranna övervägande, använder vi mer energi kan vi äta mer och olika.
Ska vi sen räkna in matens påverkan på miljön blir det lite svårare till. Närodlat, korta transporter, lite processat. Ekosystemtjänster av landskapet som odlas på olika vis. Åkerbruk skogsbruk betesdrift som kan ge rent vatten, pollineringstjänst och vilda grödor.
Inte bara miljö hållbar utveckling har tre perspektiv, ekonomi och socialt också.
Tänk på vad för information vi ger unga individer som har svårt för större sammanhang och konsekvenstänk. De förmågorna är enligt forskning om hjärnas utveckling fullt utvecklade framåt 25 års åldern. Finns inga enkla beslut som leder till snabba positiva konsekvenser.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Äta kött eller inte
« Svar #90 skrivet: 01 feb-20 kl 21:23 »
vid matbrist och på vintrarna är det nog mer än ok.

lyx bör väl nästan alltid undvikas, även om det nog finns tider för sånt med. nån vis person har nog sagt att hungern är den bästa kryddan.

Ayako

  • Gäst
SV: Äta kött eller inte
« Svar #91 skrivet: 08 jan-21 kl 17:22 »
Hej Qråkan,

jag tycker du har ett väldigt sunt sätt att se detta på. Det är ju en väldigt komplex fråga som man bör se på mer än bara ytligt. Det handlar om både hållbarhet för natur, klimat och människans hälsa. Allt detta hänger ju ihop. Men när man ser på helheten, rent vetenskapligt samt med respekt för naturens lagar, så kan jag inte säga annat än att man bör äta kött om man kan.

Det uppstår en enorm problematik om man inte inkluderar djuren i jordbruket, eftersom de både binder koldioxid i marken genom betning, samt göder jorden med spillning och urin m.m. Detta naturliga gödsel är det inget som kan ersätta. Inget kan bidra med samma mikrober i jorden som just djurgödsel. Och för att skapa mångfald i jorden genom dessa mikrober, vilket i sin tur leder till en näringsrik och bördig jord som förmår att absorbera vatten och bidra med näringsrika grödor utan konstgödsel och giftiga pesticider, så är djuren en nödvändighet. Jorden behöver både växterna och djuren för att må som bäst.

Detta gäller även oss. Endast animalier kan bidra med lättupptagligt B12 och järn. (Det järn som finns i växter är svårtillgängligt för våra kroppar). Endast animalier kan bidra med DHA och EPA (omega-3 typer), förutom en del som finns i mikroalger som man utvinner detta från. Det B12 du finner i spirulina är heller inte lättillgängligt. Dessutom finner det inte kollagen i varken växter eller alger. Och de flesta får för lite trots att de äter kött... (Jag tar extra tillskott). Även kolesterol behöver vi faktiskt för att skapa immunceller, för hjärnan som består av ca. 40% kolesterol, för cellerna, myelin, hormonerna o.s.v. o.s.v. Även vitamin D3 finns huvudsakligen bara i animalier, förutom en del i svamp. Vi kan dock bilda D3 med hjälp av solens strålar, men det krävs även kolesterol i processen, vilket ju bara finns i animalier trots att våra kroppar kan producera lite på egen hand.

Tyvärr är det så att många barn har dött p.g.a. helt växtbaserade dieter. Helt enkelt av näringsbrist. Många läkare, psykologer, forskare och näringsexperter rekommenderar kött för hälsan. Vill du veta mer ang. allt detta så har jag skrivit en stor artikel med många vetenskapliga länkar som tar upp detta ämne både vad angår vår hälsa och naturens hälsa här: https://ayakomiki.wixsite.com/intuitiveliving/post/%C3%A4t-k%C3%B6tt-f%C3%B6r-b%C3%A4ttre-mental-kognitiv-h%C3%A4lsa

I övrigt kan jag rekommendera dokumentärerna 'Våran lilla bondgård' som finns på svt, samt 'Sacred Cow' (både näringsexperter och forskare med där). Och vill du ha hållbart, ekologiskt samt gräsuppfött kött så levererar t.ex. Gröna gårdar och Kött på riktigt, uteslutande detta.

Allt gott, Ayako

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #92 skrivet: 09 jan-21 kl 12:47 »
Håller med om mycket du skriver, men funderar över två grejer. Den ena är att vi (människorna) är en betydande del av jordens biomassa och vi producerar gödsel vi också. Lite krångligt med mediciner, virus, bakterier och samkörning med industriella- (och hushålls-) gifter, men vår dynga skulle väl kunna ersätta de andra ryggradsdjurens om vi skapade en vegansk värld?

Sedan funderar jag på om det finns någon plats på jorden som inte har ryggradsdjur och ändå fungerar. Har läst på alldeles för lite för att ha koll, men en gång i tiden saknades djur och världen fanns ändå.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Äta kött eller inte
« Svar #93 skrivet: 09 jan-21 kl 13:07 »
Håller med om mycket du skriver, men funderar över två grejer. Den ena är att vi (människorna) är en betydande del av jordens biomassa och vi producerar gödsel vi också. Lite krångligt med mediciner, virus, bakterier och samkörning med industriella- (och hushålls-) gifter, men vår dynga skulle väl kunna ersätta de andra ryggradsdjurens om vi skapade en vegansk värld?

Sedan funderar jag på om det finns någon plats på jorden som inte har ryggradsdjur och ändå fungerar. Har läst på alldeles för lite för att ha koll, men en gång i tiden saknades djur och världen fanns ändå.

Men varför, skulle det vara viktigt att "skapa en vagansk värld"???

För att de outbildade, okunniga och obildade ungdomarna, som är militanta djurrättsaktivister ska få bestämma?

För att det på ett genuint sätt skulle gynna vår omvärld?

För människor är konstruerade för att äta gräs?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Äta kött eller inte
« Svar #94 skrivet: 09 jan-21 kl 13:49 »
Nänä, om skrev jag. Alltså ett tankeexperiment för att se vart det leder. Evolutionen har ju lett fram till vad vi har idag, men det är inte enda vägen att gå.

Vi har olika miljöer som fungerar olika på jorden, vi har också folk som lever olika mycket på kött kontra vegetabilier. Vi kan i den rika delen av världen ta kosttillskott.


Jag är inte intresserad av att bli vegan eller att skapa en vegansk värld, jag lever med mina djur och äter upp en del av dem. En värld med husdjur är för mig en rikare värld än en utan, men jag vill gärna veta mer om världen utanför min lilla plätt.




Ayako

  • Gäst
SV: Äta kött eller inte
« Svar #95 skrivet: 09 jan-21 kl 15:41 »
Håller med om mycket du skriver, men funderar över två grejer. Den ena är att vi (människorna) är en betydande del av jordens biomassa och vi producerar gödsel vi också. Lite krångligt med mediciner, virus, bakterier och samkörning med industriella- (och hushålls-) gifter, men vår dynga skulle väl kunna ersätta de andra ryggradsdjurens om vi skapade en vegansk värld?

Sedan funderar jag på om det finns någon plats på jorden som inte har ryggradsdjur och ändå fungerar. Har läst på alldeles för lite för att ha koll, men en gång i tiden saknades djur och världen fanns ändå.

För att svara på detta. Det är väldigt fint att du vill vidga vyerna. Detta behöver förstås helt från grunden. Saken är den att veganism är en total separation av naturen; djuren och växterna. För det första är det inte möjligt i naturen. Vem kan säkerställa att en fågel inte har skitit på ett äpple? Vem kan säkerställa att en mus eller råtta inte har dött i sädesfälten eller mumsat på vetet? Man har faktiskt hittat rester av råttor i vetemjöl av naturliga orsaker... Och man kan ju inte direkt sätta upp elstängsel för råttor...  ;) Det ironiska är att i många fall är växtbaserade grödor en större orsak till att djur dör, än djuruppfödning, om man räknar smådjur såsom möss och ödlor m.m. Alla dessa pesticider som används i industriellt/icke-ekologiskt jordbruk är ju rena giftet för alla smådjur som lever i fälten... Dessutom skjuts rådjur och andra stora djur ofta för att skydda odlingar. Ja, för de tycker förstås det är smaskens, det som gror på åkrarna... Men det är inget som folk tänker på. Bara det att odla grönt betyder ju att man måste ha ihjäl en massa sniglar som kommer för att äta detta, om man själv vill få någon mat.

För det andra är veganism att gå emot allt det naturliga samt naturens och klimatets funktion, för naturen fungerar som en symbios där växter och djur samverkar i en enhet. Jag vet inget mer genialiskt än naturen. Tyvärr tror människan ofta att de kan hitta bättre lösningar än naturen och då uppstår stora problem, för att vi då rubbar naturens harmoni och sätter krokben för dess funktion som vi ju även är en del av. - Därmed drabbas människan också. (Talar om ekosystemet, fotosyntesen, samt växthuseffekten som ska säkerställa att det är tillräckligt varmt på jorden).

Över till de frågor du ställer. Det finns de som faktiskt använder sig av mänsklig avföring. Men, du nämner själv mediciner m.m. Detta påverkar ju även vår avföring. Och inte bara detta, men alla hudkrämer, tandkrämer, rengöringsmedel o.s.v. som är fulla av kemikalier som även det kommer in i vårt system. - Inget som naturen mår bra av. Djuren är i de flest fall renare än människan... Vi använder extremt mycket kemikalier utan att tänka på det. Utöver detta - som du även nämner - sjukdomar som kan spridas. Djuren går dessutom direkt på marken och släpper sin dynga. Precis som det ska vara (vi människor kan ju inte springa omkring på fälten och släppa dynga, så det kan bli något komplicerat). Och sedan kommer dyngbaggarna och drar ner näringen från dyngan i jorden. - Allt i sin geniala ordning. Flugor lägger larver i dyngan och dessa larver blir även till mat för fåglar o.s.v.

Sista frågan ang. funktion utan ryggradsdjur. Nu ÄR vi ju ryggradsdjur och då måste vi även förhålla oss till en miljö med ryggradsdjur - alltså bästa miljön för ryggradsdjur samt allt annat liv. Annat vore ju som att tala om en värld som inte inkluderar människan. Sedan är det stor skillnad på vad som 'fungerar' och vad som är 'optimalt'. Vi vill ju inte förflytta oss tillbaka till en tid då liv inte fanns på jorden, eller hur?  ;)

Hela poängen med ekosystemet är dessutom att den ene är den andres mat - något vi tyvärr måste leva med och något människan även är en del av vare sig vi tycker om det eller inte. Jag rekommenderar verkligen dokumentären 'Våran lilla bondgård' på svt. Den förklarar ekosystemet på ett helt fantastiskt sätt i bild, samtidigt som det är en enormt vacker dokumentär. Se den här: https://www.svtplay.se/video/25356591/varan-lilla-bondgard


« Senast ändrad: 09 jan-21 kl 16:36 av Ayako »

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Äta kött eller inte
« Svar #96 skrivet: 10 jan-21 kl 06:33 »
Jag rekommenderar verkligen dokumentären 'Våran lilla bondgård' på svt. Den förklarar ekosystemet på ett helt fantastiskt sätt i bild, samtidigt som det är en enormt vacker dokumentär. Se den här: https://www.svtplay.se/video/25356591/varan-lilla-bondgard
Mycket bra film.

HusSecurion

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Äta kött eller inte
« Svar #97 skrivet: 27 feb-21 kl 13:22 »
Jag köper djur kött tills det finns syntetiskt kött, och även efter det så kommer jag jaga och sannolikt äta vilda djur av etiska skäl; Jag vill ha levande skogar fulla av djur som inte svälter, dör i massdöd av sjukdomar, eller äts levande och plågas av rovdjur.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Äta kött eller inte
« Svar #98 skrivet: 05 mar-21 kl 20:06 »
Jag jag..ar frukt..kött på träden. Medans djuren dödar varandra i skogen.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Äta kött eller inte
« Svar #99 skrivet: 07 jul-21 kl 01:08 »
jag kör på en dubbel cheese, när jag är hungrig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser