Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hugokamin, manual och fläkt  (läst 4306 gånger)

goran@brickehill.se

  • Inlägg: 1
    • Närke
Hugokamin, manual och fläkt
« skrivet: 22 jun-19 kl 17:13 »
Hej jag har sett att ngn var tidigare intresserad av manual till Hugo-spisen. Jag kan ordna en omgång papper för spisen om det fortfarande finns ngt. intresse.
Dessutom är jag på jakt efter en fläkt till spisen. Är det ngn som vet var jag kan få tag i en sådan?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hugokamin, manual och fläkt
« Svar #1 skrivet: 22 jun-19 kl 18:29 »
Jag har några prylar liggande som uppenbarligen är tänkta som fläkt till en braskamin, men jag vet inte vilken kamintyp eller fabrikat de är avsedda för. Går det att ordna en bild på originalfläkten till Hugo?

Det rör sig om en fläkt av typ datorfläkt, tror storleken är 120 mm, som är påbyggd på en plåtlåda med stosar för två böjliga aluminiumslangar. En liten panel med en strömbrytare och ett par lysdioder, tror det finns ett par utgående kablar till en "klixon"-kontakt också. En större nätadapter för matning av det hela.

Mikael Melchior

  • Inlägg: 1
SV: Hugokamin, manual och fläkt
« Svar #2 skrivet: 16 maj-21 kl 11:48 »
Hej!

Är det möjligt att få en kopia på Hugo-manulen? Min far hade en, men minns inte vart han har lagt den.

Mvh Mikael

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hugokamin, manual och fläkt
« Svar #3 skrivet: 16 maj-21 kl 20:33 »
Det är nästan 2 år sedan trådstartaren sist var inloggad, prova att maila honom istället.

plberg

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Hugokamin, manual och fläkt
« Svar #4 skrivet: 11 dec-22 kl 16:22 »
Min fläkt gick sönder för några dagar sedan så jag tvingades demontera maskinen, dock har jag inte köpt någon ny elmotor ännu. Jag har INTE någon tryckt montageanvisning, dock så har jag fotat och filmat för den som vill ha kopior. Här följer nu en skriftlig demonteringsordning.

Demontering av front och fläkt.

1) Drag ut elkontakten till fläkten.
2) Hastighetsvredet på fronten har ett lock som kan plockas bort med hjälp av en kniv eller liknande, dvs bänd bort locket försiktigt.
3) Bakom hastighetsvredets lock (den med pilen på) sitter en skruv som tack vare mekanik håller fast en stång på baksidan. Skruva bort skruven och drag därefter hela vredet rakt ut. Var försiktig då baksidan på det svarta vredet innehåller en metalldel som spänner fast stången på baksidan.
4) Skruva loss 7 st skruvar på fronten, varvid själva skyddsplåten då kan tas bort.
5) Hela fläkten sitter på en stålställning som man drar rakt ut, det KAN behövas lite kraft ifall den har fastnat, men hela stålställningen kan dras ut.
6) Dammsug filtret ovanför fläkten, dvs under själva brännkammaren och allt annat som är smutsigt.
7) Elmotorn: 220V, 50Hz, 0.725A, 1250 RPM (varv per minut), Serie 1RF 10402R, Modell JA2P101K, Thermal protection (värmeskyddad)
Tillverkare: Universal Electric CO, Owosso, Michigan USA
Storlek: Diameter ca 8 cm, Höjd ca 7.5 cm

Jag hoppas detta hjälper någon annan,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser