Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få frö att gro  (läst 1699 gånger)

skogsox

  • Inlägg: 2
    • Värmland
Få frö att gro
« skrivet: 24 okt-18 kl 22:09 »
Hur ska man praktiskt gå tillväga för att få fröer att gro? Jag har på mina resor i Sverige kommit över lite olika fröer som jag vill få att gro, det rör sig om olika träd, lind,gullregn,weymouthtall,lärk,ek och bok.


Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Få frö att gro
« Svar #1 skrivet: 25 okt-18 kl 06:11 »
Rent generellt måste man simulera en vinter, fröna vill ju vara säkra på att gro på våren så de inte råkar gro redan på hösten och fryser ihjäl på en gång. Så man lägger fröna i fuktig och kall jord i 2-3 månader. Inte frusen, någon enstaka plusgrad är perfekt.
Men vissa frön är speciella. Eken kan gro på en gång, man ser ofta hur grodden börjar komma redan på hösten. Dessutom viktigt att ekollonen inte får torka ut för då dör dom. Guldregnets frön kan du lägga i ett glas varmt vatten över natten, på morgonen kommer de flesta frön att ha svällt och då kan du stoppa dom i jord och de gror inom någon vecka eller två. 

skogsox

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Få frö att gro
« Svar #2 skrivet: 25 okt-18 kl 10:44 »
Jag har en jordkällare som jag tänkte ställa dom i tills det blir vår. Tror du att det räcker eller måste det vara kallare?

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Få frö att gro
« Svar #3 skrivet: 25 okt-18 kl 16:26 »
0-5 grader brukar man säga. Tanken är ju att fröna skall ligga bland löven under snön där det ofta är runt nollan, åtminstone i de delar av landet där bok och ek växer. Men jag tror inte det är jättekänsligt, utgångspunkten är ju att de gärna vill gro och vintrar kan se olika ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 10 användare (3 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser