Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticklingar från krusbär? Går det?  (läst 14958 gånger)

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Sticklingar från krusbär? Går det?
« Svar #20 skrivet: 27 jan-23 kl 13:09 »
Vi har lyckats bra med förökning av både krusbär och vinbär genom att helt enkelt gräva ner en pinne i marken, vattna och sen bara låta den växa där.

Det skadar ju inte om det är lite fuktigt där man sticker ner den, men annars kan man ju vattna lite i början.

Hallon har vi inte brytt oss om att försöka sticklingsföröka, de växer som ogräs här...

 

Stockholmen

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Sticklingar från krusbär? Går det?
« Svar #21 skrivet: 19 mar-23 kl 21:47 »
Vi har lyckats bra med förökning av både krusbär och vinbär genom att helt enkelt gräva ner en pinne i marken, vattna och sen bara låta den växa där.

Det skadar ju inte om det är lite fuktigt där man sticker ner den, men annars kan man ju vattna lite i början.

Hallon har vi inte brytt oss om att försöka sticklingsföröka, de växer som ogräs här...

Jag har planterat ett par sticklingar. Nu undrar jag vilken temperatur som är optimal för att sticklingarna ska rota sig. Kan jag ha dem inomhus i normal rumstemperatur eller ska de stå svalt?

korren

  • Inlägg: 230
SV: Sticklingar från krusbär? Går det?
« Svar #22 skrivet: 20 mar-23 kl 16:26 »
Om det inte är en specialsort som du vill föröka så skulle jag, som sagt, ha köpt krusbärsplantor på Lidl, kommer in nu på torsdag.

Annars vill en del sticklingar ha varmt om fötterna och svalt om huvudet, så att säga. Det finns ju folk som använder uppvärmda bäddar till sticklingar men har inte sett detta för krusbär som ju är lätta att föröka, ffa med avläggare. Inne eller ute/svalt spelar nog mindre roll så länge det inte är för varmt eller så de torkar ut. Sätter du dem ute slipper du "utflyttningschocken".

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Sticklingar från krusbär? Går det?
« Svar #23 skrivet: 28 jun-23 kl 23:13 »
Den här tråden är några år gammal nu och du kanske inte läser här så ofta.
Men om du ser det här, hur har det gått med dina krusbärssticklingar?

Jag har en stackars liten buske som stått några år utan att ge några bär.
Den tänkte jag ta sticklingar från och försöka få några buskar att växa på ett förhoppningsvis gynnsammare ställe.
Den här nämnda busken läser kanske här på Alternativ.nu och har förstått att jag inte är nöjd med den.
I år har den nämligen blommat och ser ut att kunna ge en del bär. Nu är det ändå möjligt att jag tar några sticklingar och planterar framåt sensommaren.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Sticklingar från krusbär? Går det?
« Svar #24 skrivet: 07 sep-23 kl 17:12 »
Den här busken låter jag helt enkelt vara som den är. Blir det bär i framtiden så blir det.
Ungefär tio röda krusbär blev det i år. I storlek som små röda vinbär.

I stället tänkte jag höra mig för på byn om det finns några som kan dela med sig av några sticklingar av några goda krusbär.
Det som redan växer i trakten vet man ju att de klarar klimatet här.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare
xaelanar, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser