Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)  (läst 19912 gånger)

Rubensgården

  • Gäst
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #20 skrivet: 13 jun-14 kl 05:42 »
Ställer man tankarna på varandra så att den enas botten håller emot toppen på den undre håller det kanske. Då blir trycket 0,22kg/cm2 i botten på den undre tanken. Ett inte helt oansenligt tryck. Tilloppet måste vara i undre tankens ovankant så att luften kan komma ut. Kopplar du undre tankens lock till övre tankens avtappning måste det arrangemanget tåla ett tryck på ca 0,11kg/cm2. Dessutom ska det vara helt tätt. Arrangemanget bygger också höjd. Man skulle kanske kunna sätta reglar tätt mellan övre och undre tank och sedan fixera ytterkorgarna i höjd och sidled. Vi hittade en tank på Vänerns strand som hade trasig botten. Vände den uppochner och det locket är inte tätt. Så kolla om locket har tätning.
På vår blogg finns bilder på vårt upplägg. 110mm avloppsrör är kanske overkill men när det kommer en störtskur på hela ladutaket blir det en del vatten. På sikt ska våra tankar agera catch/ pumptankar till en större vattensamling i samma höjd. Vår ställning ska också tåla drygt tre ton. Finns tabeller för att räkna på sådant på nätet.

Om man istället har ett överflöde från övre tanken och har ett rör i rör vid den undre som någon skrev får man ingen tryckökning i undre tanken. Man skulle även kunna ha en Y- förgrening i höjd med undre tanken. Sen kan det vattnet ledas till något bra dike eller liknande. Viktigt att det är öppet uppåt så att man inte tömmer tanken genom hävertverkan.
/Jan
« Senast ändrad: 13 jun-14 kl 07:12 av Rubensgården »

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #21 skrivet: 13 jun-14 kl 10:16 »
Hm, jag ska nog stänga av den övre när den undre är full.

Att det ska vara så mycket man behöver tänka på ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #22 skrivet: 13 jun-14 kl 10:23 »
det finns en ganska simpel lösning så du slipper hålla koll.

Om du monterar en vattenklosettsflottör i den nedre tanken så stänger den när det är fullt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #23 skrivet: 04 aug-14 kl 09:28 »
Vad ni gick ut hårt om staplingen av tankar! trådskaparen skrev han byggt en ställning - skulle lika gärna kunnat varit så att undre tanken inte bar den övre (men nu visade sig det vara så).

Nåväl, ämnet. Jag tänkte parallellkoppla 4 IBC-tankar jag har. Har inte färdats in till bebyggelsen ännu, har vanliga VVS-firmor vad man behöver för det (inkl adapter till vad för plast (PVC?)-rör som används? De ska stå bredvid varandra och och T-koppling på de mittersta plus en annan T-koppling för en vattenpump. Ska också försöka ha något filter på inloppet från stuprännan.
Syftet är inte att hushålla med vattnet, det kommer det nog med från kommunens pumpstation (trotts att det är ute på landet), snarare att det svämmar över neråt ladan (ev. trasig dräneringsledning). Så vill fånga upp det, sen kan det bli trädgårdsbevattning av det vattnet lika gärna.
Håller på att sätta upp hängrännor nu.



På vår blogg finns bilder på vårt upplägg. 110mm avloppsrör är kanske overkill men när det kommer en störtskur på hela ladutaket blir det en del vatten. På sikt ska våra tankar agera catch/ pumptankar till en större vattensamling i samma höjd. Vår ställning ska också tåla drygt tre ton.

Till andra: http://rubensgarden.blogg.se/2014/may/vattnet-bargat-en-lada-ar-aldrig-rak.html
Använde google-söken för er blogg med alla möjliga sökord tycker jag, klickademig igenom hela bloggen ("senaste inlägg") och läst rubrikerna. Till slut hittade jag inlägget.

Edit:
Även detta inlägg:
http://rubensgarden.blogg.se/2013/december/jul-och-nyarspyssel-pa-garden-regnvattentankar.html
« Senast ändrad: 04 aug-14 kl 09:37 av Aqualize »

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #24 skrivet: 04 aug-14 kl 09:36 »
Nåväl, ämnet. Jag tänkte parallellkoppla 4 IBC-tankar jag har. Har inte färdats in till bebyggelsen ännu, har vanliga VVS-firmor vad man behöver för det (inkl adapter till vad för plast (PVC?)-rör som används?


Vad jag förstått så har de inte det. Jag beställde saker från Accon: http://www.accon.se/Produkter/IBC-Container/Tillbehoer/Adapter

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #25 skrivet: 04 aug-14 kl 10:27 »
Aqualize, det var det hydrauliska trycket vi diskuterade, inte den övre tankens tyngd på den undre.

Jag brukar använda bordgenomföringar, finns bl a på biltema, när jag kopplar ihop PE-tankar. Men som Rubensgården skrev, så kan det komma mycket vatten på kort tid från ett tak.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #26 skrivet: 04 aug-14 kl 11:32 »
Ahh då förstår jag, förstår texten helt annorlunda nu.

Taket jag sätter hängrännor på nu är ~80 kvm. Är det inte för mycket slagregn kan man tänka sig att flödet blir jämt mellan dem, och de två yttre tankarna matas uppifrån stora hålet i dem. Meningen är att det ska hinna rinna över till de andra som inte har något skydd så luft kommer ut (i stor mängd) men inte skräp åker ner i öppet hål.

Synd att jag inte var klar med allt detta till förra söndagen - det damp ner 47 mm regn på några timmar. Lite avdrag för att taget låg i lä mot högre del av byggnaden (som inte blir med i systemet nu) så kanske det skulle blivit 3,5 kbm vatten. Hade varit ett fint eldprov på om saker fungerat.

Bullen

  • Inlägg: 10
    • Övriga världen
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #27 skrivet: 15 okt-16 kl 09:51 »
Hur har det gått.....?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #28 skrivet: 14 maj-19 kl 07:35 »
Väcker liv i en gammal tråd.
Har 2 tankar serie kopplade med en slang nu och slangklämmor. Vilket inte håller tätt så bra.
Vill helst använda rör. Men finner information lite svår tolkat.
Har 2 olika märken på tankarna.

Är det denna jag ska köpa för att få ihop dom?
https://www.tankprodukter.se/store/p/60*6-till-utv-g%C3%A4nga-264059/ibc-adapter-60*6-2-650987

Tanken är att jag tar med adaptrarna till min lokala butik så får dom hitta resten för att få ihop tankarna med ett fast rör system.
Men det är så krångligt tycker jag med alla gängstorlekar och veta sen vilka rör man ska använda sig av.
En tanke var dom vita avloppsrören som har i badrummet under tvättbänken ungefär. då kan jag bygga ihop med en 90 graders och en t-koppling så jag på hösten lätt kan tömma hela systemet lätt.



Och ja, provade maila  en ibc adapter firma för svar och råd. Fick en länk till alla adaptrarna som svar ::)
Därför länkar jag till den andra firman nu. Dom har jag ej mailat.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #29 skrivet: 14 maj-19 kl 09:00 »
Det enklaste och minst risk för problem är att ha tankarna vid sidan om varandra.
Låter du ett rör gå mellan bottenventilerna så fyller du båda, med en T-koppling så har du avtappningen klar där.

Hoppas jag inte trampar någon på tårna (har inte läst alla era inlägg)....
Är det inte bättre att seriekoppla högt uppe, istället för nere vid tappstället. Då blir de fyllda en i taget och när det första är full så rinner det över till nr 2.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #30 skrivet: 14 maj-19 kl 10:39 »
Hoppas jag inte trampar någon på tårna (har inte läst alla era inlägg)....
Är det inte bättre att seriekoppla högt uppe, istället för nere vid tappstället. Då blir de fyllda en i taget och när det första är full så rinner det över till nr 2.

För mig som har en trädgårdspump i ena tanken och regnvattnet ner i den andra så måste jag fylla bägge samtidigt och tömma bägge samtidigt.
Annars så måste jag bygga om.

Sen har du ett problem till. Då kan du bara bruka en i tagen och får flytta pumpen då och då. För den ena blir det ju bara vatten i sålänge den andra är full. Nu blir det vatten i bägge samtidigt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #31 skrivet: 14 maj-19 kl 14:37 »
Hoppas jag inte trampar någon på tårna (har inte läst alla era inlägg)....
Är det inte bättre att seriekoppla högt uppe, istället för nere vid tappstället. Då blir de fyllda en i taget och när det första är full så rinner det över till nr 2.

Det beror lite på hur man bygger upp sin anläggning.
Ditt förslag funkar perfekt om man tex har en självtrycksbevattning som är behovsstyrd typ blümat.
Då har man garanterat att man alltid har vatten i den tanken.
« Senast ändrad: 14 maj-19 kl 21:06 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #32 skrivet: 14 maj-19 kl 20:24 »
Beträffande krångel med beteckningar och storlekar på rörgängor så finns inga genvägar utan det enklaste är att se till att lära sig systemet utantill.
En bra början är https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/ , men den är inte heltäckande. Tumdimensionerna som Rinkaby kallar för "Tidigare benämnt" är officiellt giltiga beteckningar enligt alla normala standarder, benämningarna som kallas "Dimension" är ett påfund som ENDAST används i VVS-installationer i Sverige och är helt okänt i resten av världen fastän samma rörgängor används internationellt.  Rörgängorna benämns i gängstandardiseringssammmanhang R eller G beroende på om de är cylindriska eller koniska.

I USA förekommer helt andra sorters rörgängor där vissa av dem - men långt i från alla - händelsevis råkar vara så lika en del av de normala att de faktiskt går att koppla ihop. De amerikanska gängorna har beteckningar som t ex NPT, NPS, NPTF, NPSL m fl.

Sen finns det också fall där man använder gängor som egentligen inte är tänkta som rörgängor utan t ex metriska fingängor eller UNF-gängor i rörsammanhang. T ex på muttrar till klämringskopplingar, radiatorkopplingar, kopplingar för hydraulik eller kylmedium mm.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #33 skrivet: 17 maj-19 kl 23:44 »
Kan denna länk vara till nytta för att hitta rätt bland gängdjungeln bland ibc-tankar?! :D https://rainharvestproducts.nz/thread-identification-for-ibc-1000-litre-caged-tanks/

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dan Magnusson

  • Inlägg: 1
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #34 skrivet: 03 aug-21 kl 19:42 »
Hej
Blev inbjuden till tråden av min syster och kände att jag måste lägga till några synpunkter angående att ställa tankarna ovanpå varandra.
Det är inte nödvändigt att koppla övre tanken till den undre tankens ovansida. MEN det måste finnas en avluftning från den undre tanken som går ovanför den övre tanken, se teori om kommunicerande kärl.
Viktigt och som nämnts är att alla anslutningar till undre tanken klarar trycket som uppstår av vätskevolymen ovanför.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #35 skrivet: 03 aug-21 kl 20:08 »
Kanske har nämnts tidigare men kan man inte bara använda sig av hävert effekten. Funkar ju så länge tankarna står på samma nivå och inte blir allt för tomma.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #36 skrivet: 04 aug-21 kl 08:39 »
Ursäkta mitt "snedsteg" i ämnet.
Vi har eternittak och frågan är om det är dumt att samla regnvatten från det taket.
Skulle vara bra att ha till grönsakerna men är det hälsofarligt?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #37 skrivet: 04 aug-21 kl 09:25 »
Det kan ju följa med asbestfibrer i vattnet från eternittak. Och de är farliga att andas in, men inte farliga att äta eller dricka. En parallell till det är ju att det finns gott om asbestcementrör i många kommunala vattenledningsnät, och man har inte kunnat påvisa någon hälsofara från dem.

Jag skulle nog vilja säga att eventuella hälsorisker med att samla regnvatten från ett eternittak, är försumbara jämfört med att bara vistas i närheten av samma tak i torrt väder då det dammar om eterniten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #38 skrivet: 04 aug-21 kl 10:21 »
Ursäkta mitt "snedsteg" i ämnet.
Vi har eternittak och frågan är om det är dumt att samla regnvatten från det taket.
Skulle vara bra att ha till grönsakerna men är det hälsofarligt?
Det finns ju en del fall av cancer i magsäcken bland fyrvaktare i Norge som fick sitt dricksvatten ute på öarna från regnvattensamling från eternittak. Det var i och för sig på den tiden då taken var nylagda, idag är nog de flesta lösa fibrer borta sedan länge och bara ett fåtal vittrar lös allt eftersom. Och grönsakerna stoppar nog fibrerna, de som eventuellt följer med fastnar förmodligen i rötterna. Tror inte det är värre än asbestfibrer som blåser av taket och hamnar på grönsakerna.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #39 skrivet: 05 aug-21 kl 08:29 »
Det finns ju en del fall av cancer i magsäcken bland fyrvaktare i Norge som fick sitt dricksvatten ute på öarna från regnvattensamling från eternittak. Det var i och för sig på den tiden då taken var nylagda, idag är nog de flesta lösa fibrer borta sedan länge och bara ett fåtal vittrar lös allt eftersom. Och grönsakerna stoppar nog fibrerna, de som eventuellt följer med fastnar förmodligen i rötterna. Tror inte det är värre än asbestfibrer som blåser av taket och hamnar på grönsakerna.

Tack för det svaret, det tar jag med glädje till mig. Det är nämligen ett stort stalltak som kan generera mänger med regnvatten (om det nu skulle regna nån gång).  :P Yess :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 4 användare
xaelanar, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser