Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)  (läst 19911 gånger)

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« skrivet: 31 mar-14 kl 21:23 »
Har byggt en ställning som ska hålla 2 st IBC-tankar på höjden, för att samla regnvatten.

Försöker hitta kopplingar mellan utlopp (5cm/2") på översta till topplock (15 cm) på den undre.

Är det någon som gjort detta förut? Vart hittar man kopplingar/lock?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #1 skrivet: 31 mar-14 kl 21:39 »
Tror inte det är en så smart ide. Tankarna är inte gjorda för det trycket, så den undre kan mycket väl spricka.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #2 skrivet: 31 mar-14 kl 21:53 »
Tror inte det är en så smart ide. Tankarna är inte gjorda för det trycket, så den undre kan mycket väl spricka.

Tror gör man i kyrkan  ;D. Det kommer knappast bli några problem med sprickor blir ju väldigt liten tryckskillnad.

Om du  har lock till toppen kvar kan du  köpa  rör med utvändig gänga(helgängat). Borra i locket, stick ned röret, dra på mutter från varje sida med gängtejp och sätt någon  tätningsmassa mellan lockets undersida och mutter eller klipp ut  en tätning  från ex en cykelslang.Mvh


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #3 skrivet: 31 mar-14 kl 22:05 »

Tror gör man i kyrkan  ;D. Det kommer knappast bli några problem med sprickor blir ju väldigt liten tryckskillnad.

Väldigt liten? Skall inte den ena stå ovanpå den andra? Då blir ju trycket det dubbla, vilket är en stor tryckskillnad.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #4 skrivet: 31 mar-14 kl 22:25 »
Det enklaste och minst risk för problem är att ha tankarna vid sidan om varandra.
Låter du ett rör gå mellan bottenventilerna så fyller du båda, med en T-koppling så har du avtappningen klar där.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #5 skrivet: 01 apr-14 kl 06:05 »
Väldigt liten? Skall inte den ena stå ovanpå den andra? Då blir ju trycket det dubbla, vilket är en stor tryckskillnad.
Är så små tryck så det inte spelar någon roll, är skillnad att dubbla ex 25 bar.
Är det stor skillnad på 1 och 2 millimeter snö? :-) :-)

Hitta en adapter  till bottenventilen.
http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/annons.php?aid=107191&inriktning=&typ=

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #6 skrivet: 01 apr-14 kl 09:23 »
Nu tänker du galet. Är det skillnad på 50 eller 100 cm snö på ett tak? Inte på mitt tak, men väl på vissa som inte är dimensionerade för det. En IBC-tank är inte dimensionerad för mer tryck än vad innehållet ger, men har givetvis säkerhetsmarginaler.

Nej, gör som Skogsvilde föreslår så slipper du bli av med vattnet om säkerhetsmarginalerna inte räcker. Eller så gör du en breddning från den övre tanken till en öppen fyllning av den undre, då har du två tankar att ta ifrån och kan utnyttja fallhöjden i den övre.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #7 skrivet: 01 apr-14 kl 12:54 »
Bräddavlopp från den övre var ju smart. Då blir det alltid fallhöjd på vattnet och så blir den nedre tanken buffert.

*skriver på att-göra-listan*

*Reflektion: Annat att skriva på den listan är att tömma vattentunnor m.m. INNAN vintern, inte efter...*  ::)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #8 skrivet: 02 apr-14 kl 09:04 »
Nu tänker du galet. Är det skillnad på 50 eller 100 cm snö på ett tak? Inte på mitt tak, men väl på vissa som inte är dimensionerade för det. En IBC-tank är inte dimensionerad för mer tryck än vad innehållet ger, men har givetvis säkerhetsmarginaler.
Jag är bara realistisk :)

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #9 skrivet: 12 jun-14 kl 14:59 »
Har äntligen hittat en lösning, tror jag:

http://www.pk-produkter.se/Lock-till-IBC-med-2-oeppning

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #10 skrivet: 12 jun-14 kl 15:36 »
Ser med spänning fram mot rapporten när du har båda fyllda, blir den undre bara rund eller spricker den...

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #11 skrivet: 12 jun-14 kl 15:38 »
Ser med spänning fram mot rapporten när du har båda fyllda, blir den undre bara rund eller spricker den...

Om den börjar bli för rund så har jag en kran på den övre som jag kan stänga av, som en liten säkerhetsdetalj :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #12 skrivet: 12 jun-14 kl 15:47 »
Jo, det gäller bara att inte glömma den öppen när det regnar ;D

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #13 skrivet: 12 jun-14 kl 16:14 »
Jag har köpt kopplingar till IBC på ebay. Sök t.ex. på ibc adaptor. Jag har två tankar paralellkopplade, det fungerar bra.
Riskerar du inte få en luftkudde i den nedre tanken om du har ett tätt lock?

Varför vill du egentligen ha dem på höjden?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #14 skrivet: 12 jun-14 kl 16:20 »
Luftkudden slipper man om man hänger i en smalare slang i den grövre. Men inte trycket ;D

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #15 skrivet: 12 jun-14 kl 22:34 »
Riskerar du inte få en luftkudde i den nedre tanken om du har ett tätt lock?

Ehm, pass? :)

Varför vill du egentligen ha dem på höjden?

När den övre börjar fyllas så får jag ett högre tryck, vilket borde göra att jag slipper ha en pump från detta system till landet.

Tänkte också att det var enklare om den översta nästan når hela vägen upp till hängrännorna.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #16 skrivet: 12 jun-14 kl 22:36 »
Kan du inte lyfta upp båda tankarna i så fall? Då har du ju tillgång till mer trycksatt vatten.

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #17 skrivet: 12 jun-14 kl 23:25 »
Jag är bara realistisk :)

Jaså? En liksidig tank på en m3 har en invändig yta på 60000 cm2. En tryckökning på en bar kommer att pressa mot insidan med 60 ton.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #18 skrivet: 13 jun-14 kl 00:02 »
Jaså? En liksidig tank på en m3 har en invändig yta på 60000 cm2. En tryckökning på en bar kommer att pressa mot insidan med 60 ton.

Tiden och trycket får utvisa!

*jag tror det håller bra*

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Seriekoppla IBC-tankar (regnvatten)
« Svar #19 skrivet: 13 jun-14 kl 01:03 »
Med en slarvig huvudräkning kommer jag fram till att en IBC-tank på 1000 liter tål ett maxtryck av 0,25 bar, alltså 2,5 meter vattenpelare. Jag skulle inte chansa om jag ville ha tanken hel, eftersom det kan bli 2,1-2,2 m Vp om man ställer den ena på den andra. För liten marginal, dessutom har jag räknat med data för 23 grader så står tankarna i solen så kan det bli varmare.

Men provtryckning är kul ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser