Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PH mätare för ystning  (läst 9926 gånger)

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #40 skrivet: 02 jun-13 kl 15:21 »
Yes termometer har jag. Plus en massa andra grunkor.

Jag menar att jag vill mäta PH:t på syrakulturen, för att se var det ligger innan jag använder kulturen i ystningen. Då verkar PH-mätaren vara det jag ska använda, eftersom PH-stickorna inte mäter det exakta värdet. Och när man mäter syrakultur är det ju viktigt att värdet verkligen är det rätta.

Men om jag har förstått det rätt så borde elektroden hålla lång tid, bara man rengör den och tvättar den m.m. (?)

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #41 skrivet: 02 jun-13 kl 19:10 »
Rätt tänkt... ;)

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #42 skrivet: 12 jun-13 kl 00:15 »
Den efterlängtade PH-mätaren (212 för jord, från Conrads) har anlänt.

Nu undrar jag följande:

Ska den lilla stickan (elektroden) stickas in en bra bit in i osten, 24 timmar efter ystningen, eller kommer detta att skada elektroden? Är det kanske bättre att köra in en liten del av stickan i osten istället? Eller ska hela stickas in, för att kunna mäta PH-värdet, i den pressade ostmassan?

Det står, i instruktionsboken, att det är viktigt att man tvättar av elektroden med destillerat vatten efter ystning, så jag undrar hur ömtålig elektroden egentligen är? Ska jag verkligen trycka in stickan(en bra bit?) i den pressade osten?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #43 skrivet: 12 jun-13 kl 16:28 »
För att elektroden skall kunna mäta måste det finnas lite vätska runt den. Alltså måste den in en bit. Jag skulle tälja till en plaststicka eller ta en glasstav eller liknande som har samma form som pH-elektroden och göra ett hål med den. Sedan stoppar du in elektroden och trycker lite så det vätskar runt spetsen.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #44 skrivet: 13 jun-13 kl 15:14 »
Så.. Nu har jag testat att ysta med PH-mätaren. Den funkade finfint och en ost står nu på pressning.

Jag undrar dock över en sak. Jag tog till att börja med ut elektroden ur lösningen som den förvaras i och sedan mätte jag PH i mjölken. Sedan tog det ett tag för mjölken att löpa, och nästa gång jag mätte PH var under rörningsprocessen. Under tiden, mellan de två mätningarna, stod elektroden i ett glas med destillerat vatten, pekandes neråt(som en sked, ja ni fattar).

Frågan är om elektroden är så pass känslig att den borde förvaras i lösningen från den första mätningen till den andra mätningen? Jag lät den stå ute på bordet nu, i detillerat vatten, eftersom det skulle vara bökigt att torka av och sätta tillbaka den i lösningen efter varje mätning.

Klarar elektroden att stå ute på det här sättet i ett glas med destillerat vatten? Och klarar spetsen av att peka neråt på detta sätt under några timmar, utan att ta skada?

(Anledningen till att elektroden får stå i destillerat vatten är på grund av att rekommendationen, i instruktionsboken, är att tvätta av elektroden med destillerat vatten, vid varje mätning)


Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #45 skrivet: 13 jun-13 kl 15:23 »
På den tiden jag jobbade i labb, hade vi elektroderna i dest. vatten. De höll i flera månader. Däremot stod den inte ner som en sked utan vi hade ett stativ, så att elektrodytan inte tog i kärlet. Den har ett väldigt tunt glasmembran, som är ömtåligt.

Vi kalibrerade varje dag mot buffertlösning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #46 skrivet: 13 jun-13 kl 17:54 »
Som Edgar skrev, var rädd om spetsen. Visst kan du använda destvatten, eller vanligt kranvatten, under kortare tider.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #47 skrivet: 14 jun-13 kl 13:57 »
För att elektroden skall kunna mäta måste det finnas lite vätska runt den. Alltså måste den in en bit. Jag skulle tälja till en plaststicka eller ta en glasstav eller liknande som har samma form som pH-elektroden och göra ett hål med den. Sedan stoppar du in elektroden och trycker lite så det vätskar runt spetsen.
Fast då är osten alldeles för dåligt pressad, om det går att trycka vassle ur den med hjälp av en pinne eller så. Då är det dessutom överskottsvasslen som en mäter pH på, och inte själva osten.
Har en pressat osten tillräckligt bra ska den vara alldeles för hård för att elektroden ska må bra av att bli intryckt i osten, med eller utan förberett mätningshål. Som sagt är elektroden känslig!
Vad gäller förvaring av elektroden vid kortvariga pauser mellan mättillfällena, har jag på den pH-mätare jag använder i yrket, fått med en liten plasthatt att fylla med dest.vatten och sätta på elektroden under såna pauser. Huvudsaken är att den inte torkar ut.

Förvara, byt på, tvätta, smöra, salta och vänd osten som din ystningsexperttant eller gårdsmejerimentor lärt dig, så blir det nog gott även utan pH-mätning under lagringens gång, Lasse-Christian  :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #48 skrivet: 14 jun-13 kl 14:42 »
Vill bara mest på peka det som skrivits tidigare. Akta spetsen. Den ska aldrig vila mot eller slå i någon hård yta av glas plast etc. Den ska absolut inte tryckas in i någon ost heller för den delen. Förvara alltid i destilerat vatten, låt aldrig torka och om du vill använda dina avläsningsvärden ska den kalibreras över det förväntade mätintervallet varje gång innan användning.

Sen är det, rent kemiskt, högst diskutabelt vad pH över huvudtaget är för något i en hård ost.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #49 skrivet: 14 jun-13 kl 14:56 »
Som sagt, jag är inte ostexpert ;) Men vill du mäta pH i en så hård ost att det inte finns någon vätska, så gör ett hål med en plast eller glaspinne av samma form som elektroden och droppa i ett par droppar destvatten innan du stoppar i elektroden. Då får du något att mäta på.

Korttidsförvaring i destvatten är OK, annars i jonstarkare lösning typ 2-3 molar KCl.

 

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #50 skrivet: 14 jun-13 kl 16:15 »
Ok. Tack för många bra svar.

Undrar om det bara är den yttersta spetsen på mätaren, där det är lite blåaktigt, som känner av PH-värdet?

Betyder det att jag enbart behöver sticka in den yttersta spetsen, på mätaren, för att mäta PH:t? Jag behöver alltså inte sticka in hela "pennan" i osten?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #51 skrivet: 14 jun-13 kl 18:24 »
Det är spetsen, men också ett litet "hål" strax över spetsen som måste vara i samma vätska.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #52 skrivet: 13 jul-21 kl 15:52 »
Vill bara mest på peka det som skrivits tidigare. Akta spetsen. Den ska aldrig vila mot eller slå i någon hård yta av glas plast etc. Den ska absolut inte tryckas in i någon ost heller för den delen. Förvara alltid i destilerat vatten, låt aldrig torka och om du vill använda dina avläsningsvärden ska den kalibreras över det förväntade mätintervallet varje gång innan användning.

Sen är det, rent kemiskt, högst diskutabelt vad pH över huvudtaget är för något i en hård ost.Vad gör du om det är fel PH värde i osten

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #53 skrivet: 31 aug-22 kl 08:30 »
Angående livslängd. På en högskola användes samma pH-elektroder i 10 års tid i undervisningen.

Lidl säljer en billig pH-mätare med glaselektrod. Har någon testat denna ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #54 skrivet: 31 aug-22 kl 09:42 »
Förvarar man den rätt och är rädd om den tunna glas-spetsen kan den hålla länge, men förvaras den i vanligt vatten eller destvatten så rör det sig nog om ett år eller två.

Har inte testat Lidls elektrod, men skulle gissa att den är ok om man inte skall mäta jonsvaga vatten typ rena sjöar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare
tuslus, Mahok, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser