Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duschproblem  (läst 25046 gånger)

Gew

  • Inlägg: 17
  • Intresserad av IKEA, bland annat.
    • -
SV: Duschproblem
« Svar #40 skrivet: 15 sep-21 kl 17:28 »
Kliver in här med samma issue. Golvbrunnen är ca ett halvt sekel gammal vattenlåset är gjutet och av järn, cirkus samma design som nämns. När man duschat längre än 3 min är tårna täckta av vatten, vilket i sig känns lite nasty då det implicerar direktkontakt mellan avlopp och mina fossingar. Sen sitter det nån slags fyrkantsmutter vid sidan, rostig nånting givetvis. Funderar på om jag skulle ta och ge mig på den med skiftnyckeln, eller om det är en dum idé, jag tänker att jag då bryter nån form av spärrlinje så att jag plötsligt inte bara står med ½ stopp utan även stank. Alla idéer är välkomna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Duschproblem
« Svar #41 skrivet: 15 sep-21 kl 17:33 »
Kliver in här med samma issue. Golvbrunnen är ca ett halvt sekel gammal vattenlåset är gjutet och av järn, cirkus samma design som nämns. När man duschat längre än 3 min är tårna täckta av vatten, vilket i sig känns lite nasty då det implicerar direktkontakt mellan avlopp och mina fossingar. Sen sitter det nån slags fyrkantsmutter vid sidan, rostig nånting givetvis. Funderar på om jag skulle ta och ge mig på den med skiftnyckeln, eller om det är en dum idé, jag tänker att jag då bryter nån form av spärrlinje så att jag plötsligt inte bara står med ½ stopp utan även stank. Alla idéer är välkomna.

Jepp..  du behöver en rensfjäder.
Och en lämplig nyckel, ta inte i för kung och fosterland utan rucka och rucka tills den släpper sedan är det bara att köra ner rensarwn och leta reda på pluggen.
Det är ett äckligt, illaluktande och många gånger riktigt besvärligt jobb.
Men när det är rent så...   Yess

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gew

  • Inlägg: 17
  • Intresserad av IKEA, bland annat.
    • -
SV: Duschproblem
« Svar #42 skrivet: 15 sep-21 kl 20:45 »
Jepp..  du behöver en rensfjäder.
Och en lämplig nyckel, ta inte i för kung och fosterland utan rucka och rucka tills den släpper sedan är det bara att köra ner rensarwn och leta reda på pluggen.
Det är ett äckligt, illaluktande och många gånger riktigt besvärligt jobb.
Men när det är rent så...   Yess
Tack för snabbt svar!

Så den där märkliga fyrkantshistorien ska alltså väck med all sannolikhet? Den är högerhängad, skruvas av motsols? Är det en mutter eller ett bulthuvud förresten? Lossnar hela innandömet när den är lös? Inga risker involverade i processen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Duschproblem
« Svar #43 skrivet: 15 sep-21 kl 21:09 »
Tack för snabbt svar!

Så den där märkliga fyrkantshistorien ska alltså väck med all sannolikhet? Den är högerhängad, skruvas av motsols? Är det en mutter eller ett bulthuvud förresten? Lossnar hela innandömet när den är lös? Inga risker involverade i processen?

Det är en bult som bara ger dig tillgång till rörsystemet efter vattenlåset.
Hålet är stort nog att kunna sticka in en rensfjäder eller en högtrycks rensslang.
Riskerna då.  Gjutjärn kan rosta precis som allt annat och kan ha blivit så sprött att när du försöker lossa på bulten så vrider du sönder hela konkarongen, innebär att man får bila upp delar av golvet för att ersätta den.

Tänkte på att det kan vara lönt att prova med mer subtila metoder först, som en sådan där avloppsrensare man sätter på och trycker så man får en stöt genom vattnet och kan med tur få blockeringen att släppa och flyta vidare.
Du kan använda avloppsbakterier som käkar upp allt organiskt, dessa fungerar dock dåligt om du har kalkrika vatten då kalket fäster runt hårstrån och blir rejält starka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Duschproblem
« Svar #44 skrivet: 15 sep-21 kl 21:12 »
Börja med att gräva ur den lort som går att komma åt i golvbrunnen.
Den gängade saken med fyrkantskalle är en plugg iskruvad i ett gängat hål, den håller inte fast något annat. Däremot kan den vara ordentligt fastrostad.  Om man inte rår på den med skiftnyckel utan risk att dra den rund, så är det bättre att skaffa en passande fyrkanthylsa till hylsnyckelsats.  Den risk som kan finnas är att om den sitter mycket hårt och golvbrunnen är mer eller mindre sönderrostad, så kan en bit gjutjärn spricka sönder runt hålet.  I så fall kan man såklart inte få tillbaks den gängade pluggen efteråt, man får ersätta den med en lämpligt tilltäljd träplugg.

Om du har en högtryckstvätt, så föreslår jag att du skaffar en avloppsrensslang (s k iller) till den, en sådan är mycket mer effektiv än ett rensband/rensfjäder.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Duschproblem
« Svar #45 skrivet: 16 sep-21 kl 15:08 »
Värm pluggen med gasol. Kan få rosten att lossna. Plugga med en plastplugg+skruv om den går sönder.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Duschproblem
« Svar #46 skrivet: 16 sep-21 kl 15:44 »
Gör rent och torrt, värm lite, 556, vänta en dag, slå lite lätt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser