Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duschproblem  (läst 25047 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Duschproblem
« Svar #20 skrivet: 09 dec-06 kl 08:38 »
Jodå, jag stod inte i skithustanken (den placeringen lockade inte) utan bredvid. Så fort kåken började gurgla satte jag av med älgkliv med fast grepp om veven och "fjädern" flygande som en svans efter mig.

A Kodak moment.

flugufrelsarinn

  • Inlägg: 20
    • Södermanland
Re:Duschproblem
« Svar #21 skrivet: 14 feb-07 kl 00:52 »
kan du inte få upp vattenlåset alltså? är det också fastcementerat?
för att om du väl lyckas få upp vattenlåset så går det ju att öppna och rengöra.. (använd städhandskar, och ha ner skiten i en hink med skurmedel och titta bort medans du skrubbar.. jobbade med flyttstäd förut, golvbrunnar var nog det värsta.. såg ut som att man drog ur en död kattunge ibland.. bläää!!!)

wch

  • Inlägg: 18
    • -
Re:Duschproblem
« Svar #22 skrivet: 16 feb-07 kl 13:13 »
Jag vill bara påpeka risken med att använda kaustiksoda och så kallade propplösare. Om man inte sköljer noggrant efteråt så får man ett större problem då risken finns att propplösningen härdar i rören och då får man jätteproblem. Dessutom är det frätande så när rörmokaren eller fastighetsskötaren kommer så får han på sig så, säg alltid till att ni har haft kaustiksoda i så rörmokaren vet om det.

Fred var inne på lösningen. Jag använder alltid en K-50 (det är eldriven, dyr tingest) när jag i arbetet rensar avlopp. Men det finns handjagare precis som Fred skrev (en lång fjäder som man snurrar). Det finns även nu fjädrar som man sätter på borrmaskinen. Köpte en själv för 99 kronor på ahlsell (förvisso via jobbet) men det fungerade så där. Inte för proffesionellt bruk men funkar säkert för att få bort ett stopp långt nere i stammen. Finns någon variant på handjagare på clas ohlson oxå http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251105&_path=251882;251170;251530;251332;251105
(Längre ner på sidan artikelnummer 30-8666)
« Senast ändrad: 16 feb-07 kl 13:15 av workingclasshero »

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #23 skrivet: 16 feb-07 kl 23:41 »
Det är ett luftningsproblem, det är fem oberoende källor ense om, men eftersom jag inte har något luftningsrör så ....tja inte vet jag. Det funkar väl på nåt annat sätt. Har gett upp på att försöka fixa det själv. Ska så fort jag får tummarna loss ta hit proffs som får högtrycksspola avloppet. Dyrt men vad f-n gör man. För tillfället fortsätter jag att skruva bort renspluggen när jag duschar eller så duschar jag på jobb. Det måste fixas jag vet men men. Att göra som Fred övergår min förmåga, fast jag hade väldigt gärna velat stå bredvid och sett både älgkliv och ormdans.  :D
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
Re:Duschproblem
« Svar #24 skrivet: 24 feb-07 kl 14:47 »
men eftersom jag inte har något luftningsrör så ...
Är inte avloppsrören synliga någonstans i huset? Om dom är det, så sätt helt enkelt dit en avluftning som mynnar ut uppe på taket. Kapa gjutjärnsrör är ett tröttsamt företag men det funkar. Jag kapade själv av stammen från övervåningen för att få in en toa i källaren. Det finns klammor som man klämmer utanpå rören för att skarva med och det funkar finfint. Jag har dock skarvarna i samma rum som toan så en eventuell läcka som inte kommit ännu syns med en gång.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Stallbacka gård

  • Inlägg: 121
Re:Duschproblem
« Svar #25 skrivet: 24 feb-07 kl 21:01 »
Om avloppet är  30år gammalt  så är det  väl en gjutjärnsbrunn.  Och har  ni då ett  rätt  nyrenoverat  badrum och har  kvar  den  gammla  brunnen. Då  har du ett ej  godkänt utfört badrum. Skulle du få en försäkringskada så kan försäkringbolaget avsäga sig skadan. Alla  brunnar som  är innan år 91 är ej godkända. Och skall bytas  vid nyrenovering. Jag  jobbar med att åtgärda försäkring skador. Så jag  har fått se många skador där det inte  e rätt utfört, därav har man fått informera kunden att  de ej får någon ersättning, vilket  inte e så kul. Så tänk på  det om  ni  ska renovera era badrum. Bara  en liten parantes.
 
« Senast ändrad: 24 feb-07 kl 21:09 av mtias »

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #26 skrivet: 25 feb-07 kl 18:08 »
Jodå gjutjärnsbrunn med minst (MINST) 35 år på nacken liksom avloppsrören ( också de i gjutjärn ). Trekammarbrunnen är också från tidigt 70-tal så på det här stället finns det inte en försäkring som gäller för någonting, men det kalkylerar jag med hela tiden.  8)
Arbetena är dock gjorda av min far som är en neurotisk perfektionist så.... peppar, peppar.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Stallbacka gård

  • Inlägg: 121
Re:Duschproblem
« Svar #27 skrivet: 25 feb-07 kl 18:16 »
Om du i framtiden skulle få stopp i rören se då till att inte använda popp lösare, de fräter på  de gammla gjutjärns rör även nya. Då varar de längre :)
« Senast ändrad: 25 feb-07 kl 19:06 av mtias »

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Duschproblem
« Svar #28 skrivet: 25 feb-07 kl 20:17 »
Om du i framtiden skulle få stopp i rören se då till att inte använda popp lösare, de fräter på  de gammla gjutjärns rör även nya. Då varar de längre :)

vad ska man använda istället då?? ???
propplösare funkar bra tycker jag..
och om propplösare skulle kunna fräta sönder ett rör,så skulle det väl inte säljas?

Stallbacka gård

  • Inlägg: 121
Re:Duschproblem
« Svar #29 skrivet: 25 feb-07 kl 20:34 »
Jo men propp lösare är frätande. Fräter på rören med. Men har du plaströr så e det ok, för det fräter det inte på. Istället ska du spola rören, eller använda en rensfjäder finns olika sorter. Har du ett stopp i en vask så spola upp eller koka upp hett vatten häll i, spruta i massor av diskmedel och kör med en plunscher, en sugpropp på en pinne. Ofta är det fett påbyggnader i rörern. Och det kan ofta ett bra fettlösande diskmedel lösa upp. Sen ska man ju rensa vattelåsen då och då. Det e mina tips. Fråga en vvs butik vad de säger om propplösare i gammla gjutjärns rör. mvh mattias

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Duschproblem
« Svar #30 skrivet: 25 feb-07 kl 20:49 »
Hus byggda 1940 har ofta gjutjärnsrör av dålig kvalite.
Under kriget var det svårt att få fram kvalite på järn när kanonerna skulle ha sitt.
Har stött på sådana hus/rör några gånger.

När det gäller avluftning så är det inte nödvändigt med rör till yttertaket. En del anläggningar saknar avluftning helt. Nyare kan ha en "klocka" (luftventil med lock) inne i en garderob eller någon typ av trumma.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Duschproblem
« Svar #31 skrivet: 26 feb-07 kl 16:31 »
Har man en högtryckstvätt går det alltid att skaffa en iller till denna. Har själv använt lånade sådana till ett par kodak-moments p.g.a. ett lite (o)lustigt konstruerat avlopp. Nu har jag skaffat en egen så nu blir det nog inga mer problem, ta i trä.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
Re:Duschproblem
« Svar #32 skrivet: 07 mar-07 kl 07:40 »
iller plus högtryck ;D tror jag det att det blir kodac-moments ;)

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #33 skrivet: 07 mar-07 kl 09:26 »
Personligen kan jag inte få bilden av en äkta levande iller ur huvudet.  :o ;D ;D ;D En specialtränad, våtdräktsiförd avloppsiller som med livet som insats kravlar runt i rören på sina små tassar. Jag visste att man kunde ha illrar till mycket men detta var ett nytt användningsområde. *fniss* ( Nackdelen med att ha för livlig fantasi i kombination med sömnbrist. Hjärnan går i spinn. Men håll med om att man kan se den lilla rackaren framför sig. Visst.)
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Duschproblem
« Svar #34 skrivet: 07 mar-07 kl 11:15 »
 ;D Kan bara underrätta om att jag just fiskat upp en mink i upplösningstillstånd(bokstavligen) ur en rännstensbrunn, spinn vidare på den. Att sedan kom in och läsa detta... :D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #35 skrivet: 07 mar-07 kl 18:04 »
Felet som minken gjorde var att inte komma ihåg att dra på sig våtdräkten och snorkeln.  ;D
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:Duschproblem
« Svar #36 skrivet: 08 mar-07 kl 16:47 »
Felet som minken gjorde var att inte komma ihåg att dra på sig våtdräkten och snorkeln.  ;D
Kul att följa denna diskussionen hela vägen. Från problem och fram till snillrika lösningar med iller iförd grodmansutrustning,,,haha
Hoppas trots allt att du hittar lösning på ditt problem, men ju mer man läser om detta så ser jag bara två möjligheter :
1. Avluftningen
2. Vattenlåset igenslaggat av hår och liknande
 Om vattnet i vattenlåset gungar upp o ner när du spolar toa eller handfat, då sitter troligtvis problemet tidigt i systemets avluftning.
Rör sig inte vattennivån i vattenlåset då du spolar på annan plats i huset så är det troligtvis MASSOR av skräp i botten av vattenlåset.
Lasse
Med sol i sinne, både ute o inne.

Morran

  • Gäst
Re:Duschproblem
« Svar #37 skrivet: 23 mar-07 kl 13:19 »
Eftersom mitt problem är liknande (fast jag lyckats rengöra avloppet nu) så undrar jag om någon har ett tips på någon sorts löst galler/filter man skulle kunna ha över golvbrunnen för att inte så mycket hår skulle åka ner när man duschar?

Det finns ju små "plastkorgar" att sätta i, i handfat och badkar men jag har inte sett några stora nog att täcka golvbrunnen i duschen.
Då menar jag alltså en som fångar upp håret och som man bara lyfter av och tömmer när man har duschat färdigt.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Duschproblem
« Svar #38 skrivet: 29 mar-07 kl 13:54 »
Köp/sno/be om en bit tätmaskigt nät som biodlare använder i sina silar. Det skulle du kunna lägga löst ovanpoå golvbrunnen och sedan rensa efter varje dusch. Lovar att det inte är mycket mer än vatten som kommer igenom.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Morran

  • Gäst
Re:Duschproblem
« Svar #39 skrivet: 29 mar-07 kl 14:05 »
Tack manna :) jag höll nästan på att misströsta.

Båda av mina gubbar är så otroligt håriga både här och var och jag har ledsnat totalt på att behöva fiska upp hår ur golvbrunnen hela tiden. Jag höll nästan på att införa helkroppsvaxning för dem *elakt fnitter*


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser