Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duschproblem  (läst 25048 gånger)

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Duschproblem
« skrivet: 20 okt-06 kl 22:02 »
Jag blir så tröött. ( vilket jag tycks bli ofta numera men det är en annan sak ).
Har haft den lokale rörkrökaren på besök ( dyyyrt ) men inte tusan blev det bättre för det.  Vattenlåset, dvs golvbrunnen i duschen funkar inte. Plötsligt. Efter 30 års trogen tjänst har den börjat strula. Någon typ av övertryck (???) som gör att brunnen svämmar över. Skruvar jag loss den lilla pluggen så rinner vattnet ner men då luktar det å andra sidan fan efter 10 minuter ( såklart ) i badrummet. Inget stopp i själva avloppet utan något har hänt vattenlåset. Har ingen aning om vad som kan ha hänt eller hur det åtgärdas. Kan någon komma med goda råd eller måste jag släpa hit rörkrökaren igen???
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Duschproblem
« Svar #1 skrivet: 22 okt-06 kl 11:04 »
öppna vattenlåset och rengör, mest troligt har det stockat igen.........

.....jag såg på bolibompa hur man gör  :-[;D..........av alla ställen...

när du tagit bort "gallret" så är det överdelen av vattenlåset du ser.......jag vet att det ser ut som att det är avloppet, men, även denna grej är en "insatts" som man bänder upp med t.ex. en skruvmejsel. Där under ligger vattenlåset........rengör det och sätt sedan till baka alla delar, och spola i nytt vatten i avloppet så att vattenlåstet fylls.......

...........om det är något längre ned i avloppet, så är det nog bara propplösare som kan "lösa" det problemet.......
Live simply......so that others may simply live.

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #2 skrivet: 22 okt-06 kl 19:52 »
Jag har provat att rengöra med allehanda medel och att bara bända upp själva brunnen går inte för den är fastgjuten (?!) i själva golvet. Vill inte bryta våtspärren. Min listiga far som gjorde dushrummet gjorde det lite för ordentligt. Kan man använda kaustiksoda i gamla avlopp av järn? Tål dem de?
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Eulalia

  • Gäst
Re:Duschproblem
« Svar #3 skrivet: 23 okt-06 kl 14:31 »
hej Skånetösen, det där är ett helvete, jag hade nyligen samma problem och kämpade med både kaustiksoda och diverse andra rengöringssätt, både mekaniska och kemiska.

Det stämmer att tog man bort gallret och proppen så rann det bättre!

Till slut fick jag loss vad det nu var, genom att stoppa i en lång slang så långt det gick, med lite trixande så gick det rätt långt.
Sen blåste jag hårt ett par ggr, akta dig för att andas!
och juckade slangen fram och bakåt och lite runtom...
Hursomhelst, vad det nu var för monster därinne, så stack den!

jag misstänker att proppens orsak är några småsten från akvariet..

Jag skulle nog inte rekomendera kaustiksoda i dina järnrör..
Hellre några liter kokande vatten i omgångar.
Det finns även en komersiell "blåsare"
http://www.nch.se/se/pdf/ripblad/BLOOIE.pdf
fast den har jag inte testat.
« Senast ändrad: 23 okt-06 kl 14:32 av Eulalia »

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #4 skrivet: 23 okt-06 kl 19:19 »
Hmmm.  :P Det här låter som smutsigt hårt jobb men va f-n, så länge jag slipper ringa rörpularen så... Tack för rådet/tipset Eulalia. Tror du det funkar med en bit trädgårdsslang eller ska det vara nåt hårdare material? Jag har egen brunn och jag vet att vattnet släpper ifrån sig en hel del avlagringar ( om det nu kan vara det som är "monstret" ) så det kanske är det som satt sig. Fast det känns inte så.
Jaja...på det igen imorgon. Det är bara att kavla upp ärmarna och bita ihop.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Olsson

  • Inlägg: 38
Re:Duschproblem
« Svar #5 skrivet: 23 okt-06 kl 20:16 »
Inte rolig.
Prova med en slang som är kopplad till vattnet, kör ner slangen så långt du kan sätt vattnet på högsta fart och dra ut slangen långsamt.
Det löser dom flesta proppar.

Mvh Andreas

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #6 skrivet: 23 okt-06 kl 20:29 »
ja..jo...har provat det utan resultat. Låt mig förklara. Pluggen som sitter i brunnen...har skruvat av den och då är det ju fritt blås ner i avloppet, visst! Spolade i massvis med vatten utan problem. Inget stopp, ingenting. Fint. Skruvade tillbaks pluggen ( luktar för mycket avlopp annars ) spolar i brunnen och det är fortfarande stopp. Min analys av detta är att problemet är i själva vattenlåset, om du fattar vad jag menar med denna förvirrade beskrivning. I själva kröken som ju är vad ett vattenlås är måste något ha hänt, eller stoppat igen, eller... men hur f-n får man väck vad  det nu är med tanke på att man inte riktigt kommer åt ens med fingrarna? Vet inte om detta har något med saken att göra men när det har varit stopp en stund och jag skruvar ur pluggen är det som ett tryck ( under? över? ) släpper och vattnet rinner fortare ner.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Duschproblem
« Svar #7 skrivet: 23 okt-06 kl 22:59 »
Hej!

När man tittar ner i brunnen, så ser den ut som en halvmåne.  Vattnet rinner ner utefter den raka kanten, under den och upp och ut på andra sidan. Du får ner och gojsa med fingrarna och känna efter om du kan komma ner och känna att vattnet kan rinna under den raka kanten. (Sicken mening det blev).

Rensproppen sitter där för att man ska kunna göra rent om det sitter skit i röret från brunnen och vidare. Kanske kan man peta lite genom detta hål och komma under den raka kanten.

Edgar

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #8 skrivet: 24 okt-06 kl 11:26 »
Edgar; underbar mening...kunde inte sagt det bättre själv. Precis så ser det ut och är. Ska in till byn och köpa gummihandskar så får vi se hur det går. Ger mig inte i första taget...jag menar, hur svårt kan det vara?
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Duschproblem
« Svar #9 skrivet: 24 okt-06 kl 12:01 »
Edgar; underbar mening...kunde inte sagt det bättre själv. Precis så ser det ut och är. Ska in till byn och köpa gummihandskar så får vi se hur det går. Ger mig inte i första taget...jag menar, hur svårt kan det vara?

Skitsvårt. Vi hade stopp i avloppet från köket i förra huset. Jag rensade med spiral, gjorde ingen skillnad. Propplösare hade ingen effekt. Körde med högtryck och slang; verkade hjälpa men snart nog var det stopp igen. Till slut fick ett proffs komma och rensa med mycket högre högtryck ända till slambrunnen. Sedan rann det bra.

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:Duschproblem
« Svar #10 skrivet: 23 nov-06 kl 19:45 »
Jag har haft samma problem som du, i källarbrunnen, tror att det är likadan konstruktion som du har. Jag använde en kraftig ståltråd med en krok längst fram, eftyer mycket trixande och svärande så lyckades jag få bort en del av proppen, sedan lyckades jag lösa upp resten med varmt vatten och högsta tryck på vattenslangen.. Känner du någon som har en högtryckstvätt, så be att få låna den..
Lycka till!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Duschproblem
« Svar #11 skrivet: 23 nov-06 kl 22:39 »
Ibland så kan det vara tilltäppta rör. En rot som letat sig i i avloppsröret eller ett plaströr som klämts ihop av en sten. Dä kan det gå ett tag efter en högtryckssoplning men efter ett tag så fastnar papper och annat som effetivt täpper igen.

Då är det bara att gräva som gäller.

Håller tummarna att det inte är den varianten.

Man kan få hjälp av en kamera-man men det kostar.

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:Duschproblem
« Svar #12 skrivet: 27 nov-06 kl 21:44 »
Jag blir så tröött. ( vilket jag tycks bli ofta numera men det är en annan sak ).
Enkelt men ändå ett arbetskrävande problem som brukar uppstå i gamla golvbrunnar i tvättstugor o duschar.
Enkel förklaring på arbetet: Lossa pluggen ovankant på vattenlåset, kör ner en kraftig ståltråd ner mot botten på vattenlåset.För tråden upp o ner med kraft så att du på detta viset lossar fastsittande föroreningar"bakifrån"Tråden ska hacka ner mot botten av brunnen, skölj emellanåt med vattenslangen. Lossnar inget så kan man köra loss skräpet bakifrån med en s.k. "Iller"
(Detta är en slang med fastsittande ejektor, finns som tillbehör till de flesta högtryckstvättar. Har du ingen så kan man hyra eller låna av lokal VVS-firma.
Efter lite juckande med tråden så brukar öppningen i botten av vattenlåset vara så stor så att du kan få upp fingrarna från botten in i vattenlåset, kontrollera med ficklampa genom plugghålet att öppningen i botten är tillräckligt stor, annars fortsätt att rensa botten av brunnen. Lycka till, men ge helst fan i propplösare o kemikalier. Inte bra för miljön i långa loppet. Handarbete TAR tid...
Med sol i sinne, både ute o inne.

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Duschproblem
« Svar #13 skrivet: 01 dec-06 kl 10:22 »
hur har det gått skånetösen?
glöm allt vad propplösare heter!
inga kemikalier i avloppen.
har du testat vaktmästarens bästa vapen mot stopp i avlopp, nämligen den berömda "suckjucken"? (sugplopp på träpinne)   :)
jag är själv vaktmästare och använder den dagligen på jobbet.
den är väldigt underskattad av hyresgäster, men använder man den/dem på rätt sätt så försvinner stoppet 90% av gångerna.
köp en stor rejäl suckjuck och en lite mindre, så är framtida stopp undanröjda. tänk på att det skall vara långa skaft på dem, så att du slipper doppa hela handen vid eventuella toastopp.
i tex tvättställ använder du båda suckjuckarna. den lilla till att täppa igen utloppshålet i överkanten av handfatet, och den stora i bottenventilen. använder du bara en i bottenventilen så får du inte vakumet som man vill åt, och stoppet sitter kvar.
fyll upp med varmvatten. samtidigt som du håller den lilla sucken över hålet så "suckar" du med den stora i bottenventilen.
det kommer nu att suga tag ordentligt, och stoppet kommer att släppa efter några upprepningar.

vid toastopp har jag en favorit med.
ta en hink och fyll upp med vatten. försök sedan att slänga ner vattnet i toaletten från lite höjd. försök att träffa mitt i.
om det är ett normalt stopp, kommer det efter ett par tre upprepade gånger att säga "schluurp".   :)
annars är "sucken" även här ett förträffligt redskap.

vid svårare stopp är det nog bara till att ringa närmaste rörmokare
eller vaktmästare om man bor i hyreslägenhet.
vi har nämligen rensmaskiner, och spolmaskiner som borrar sig igenom det mesta.

oj vilka utlägg det blev för lite skit i rören.  :)
det jag ville ha sagt var helt enkelt:
skånetösen. testa "sucken"!

mvh

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #14 skrivet: 01 dec-06 kl 11:17 »
Problemet ännu inte löst...professionell hjälp är dock på väg. Själv har jag gett upp för länge sedan. Varje gång man ska duscha så är det upp med duschkaret på högkant, av med renspluggen så slipper jag översvämning. När man är klar får man göra om proceduren fast baklänges. *nåja*
Kan vara att avloppets luftningsrör är igensatt. Trodde proffset på telefon. Vi får se.

Gummisaken på träpinne kallar vi här nere i Skåne för plunsch. ( med hänvisning till dess funktion gissningsvis och hur det låter när den används ) Det var det första jag testade själv. Brukar nämligen funka eftersom det är en av jordens bästa prylar som inget hushåll borde vara utan. Men förgäves i mitt fall tyvärr.

Jag inväntar proffset och hans diagnos. Återkommer
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Duschproblem
« Svar #15 skrivet: 01 dec-06 kl 12:43 »
jag tror också på luftningen.
upp på taket och kika ner i röret med ficklampa.
ta med en slang att trycka ner i röret, för att få bort eventuellt skräp i krökar. ta med en kanna vatten och häll i.
ibland sitter det 90 graders vinklar på luftningsröret. inte allt för sällan åtföljs de av långa vågräta bitar. där kan det fastna en massa skräp.
hoppas det ordnar sig.
mvh

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Duschproblem
« Svar #16 skrivet: 02 dec-06 kl 22:32 »
Tja!

Tyckte du skrev nått om övertryck... Hur har du det med avluftningen i avloppssystemet?

Det brukar vara en avloppsstam som går upp till taket och det sticker upp en krök (liknande den från expansionskärlet, men grövre) ovan taket.
Om det är nått vajsing med den så kan det faktiskt BLI övertryck i avloppet! Bubblar och ploppar det i andra avlopp också? I toan, köket och så?

Om det är avluftningen som är trasig så kan man sätta ett extrarör nån stans där det får avlufta, men du: Där kommer det också att lukta "apa" så försök få röret att mynna ute!

Prova att plocka bort vattenlåset på nått tvättställ eller lyft bort toa och prova att bada under tiden.. Funkar det så är det nog avluftningen som är tät någonstans.

Lycka till!
/P


***** OBS *****
Läste inte klart, att andra också tänkte i dom banorna!
« Senast ändrad: 02 dec-06 kl 22:34 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Duschproblem
« Svar #17 skrivet: 08 dec-06 kl 16:14 »
Jag hade samma problem i våras vilket resulterade i överflödande toalett i bottenvåningen (vilket var en bra sak då det gav insikten att stoppet inte satt i övre toalettens, dushens vattenlås utan någonstans mellan nedre toaletten och skittanken).

Hur som helst jag åkte ner till järnaffären och köpte en "avloppsorm" (en låååång fjäder med en korkskruv i ena änden och en vev i andra).
Sedan fick jag gräva fram skittanken och öppna luckan, Utloppet från huset fans ett par decimeter ner i tanken ovanför skiten.
Sen var det bara att mata in stålfjädern tills det sa stopp och börja veva utav h-e. Efter någon minut sa det "jätteslurp" och hela härligheten kom farande ner i tanken med en jäkla fart.

Har inte haft några problem sedan dess och passade på att slammsuga septiken när jag ändå hade den öppen.

Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Eulalia

  • Gäst
Re:Duschproblem
« Svar #18 skrivet: 08 dec-06 kl 23:32 »
jag måste bara fråga: hann du hoppa undan innan hela härligheten  ??? nådde botten?

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Duschproblem
« Svar #19 skrivet: 09 dec-06 kl 03:25 »
jag måste bara fråga: hann du hoppa undan innan hela härligheten  ??? nådde botten?
Jodå, jag stod inte i skithustanken (den placeringen lockade inte) utan bredvid. Så fort kåken började gurgla satte jag av med älgkliv med fast grepp om veven och "fjädern" flygande som en svans efter mig.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Duschproblem
« Svar #20 skrivet: 09 dec-06 kl 08:38 »
Jodå, jag stod inte i skithustanken (den placeringen lockade inte) utan bredvid. Så fort kåken började gurgla satte jag av med älgkliv med fast grepp om veven och "fjädern" flygande som en svans efter mig.

A Kodak moment.

flugufrelsarinn

  • Inlägg: 20
    • Södermanland
Re:Duschproblem
« Svar #21 skrivet: 14 feb-07 kl 00:52 »
kan du inte få upp vattenlåset alltså? är det också fastcementerat?
för att om du väl lyckas få upp vattenlåset så går det ju att öppna och rengöra.. (använd städhandskar, och ha ner skiten i en hink med skurmedel och titta bort medans du skrubbar.. jobbade med flyttstäd förut, golvbrunnar var nog det värsta.. såg ut som att man drog ur en död kattunge ibland.. bläää!!!)

wch

  • Inlägg: 18
    • -
Re:Duschproblem
« Svar #22 skrivet: 16 feb-07 kl 13:13 »
Jag vill bara påpeka risken med att använda kaustiksoda och så kallade propplösare. Om man inte sköljer noggrant efteråt så får man ett större problem då risken finns att propplösningen härdar i rören och då får man jätteproblem. Dessutom är det frätande så när rörmokaren eller fastighetsskötaren kommer så får han på sig så, säg alltid till att ni har haft kaustiksoda i så rörmokaren vet om det.

Fred var inne på lösningen. Jag använder alltid en K-50 (det är eldriven, dyr tingest) när jag i arbetet rensar avlopp. Men det finns handjagare precis som Fred skrev (en lång fjäder som man snurrar). Det finns även nu fjädrar som man sätter på borrmaskinen. Köpte en själv för 99 kronor på ahlsell (förvisso via jobbet) men det fungerade så där. Inte för proffesionellt bruk men funkar säkert för att få bort ett stopp långt nere i stammen. Finns någon variant på handjagare på clas ohlson oxå http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251105&_path=251882;251170;251530;251332;251105
(Längre ner på sidan artikelnummer 30-8666)
« Senast ändrad: 16 feb-07 kl 13:15 av workingclasshero »

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #23 skrivet: 16 feb-07 kl 23:41 »
Det är ett luftningsproblem, det är fem oberoende källor ense om, men eftersom jag inte har något luftningsrör så ....tja inte vet jag. Det funkar väl på nåt annat sätt. Har gett upp på att försöka fixa det själv. Ska så fort jag får tummarna loss ta hit proffs som får högtrycksspola avloppet. Dyrt men vad f-n gör man. För tillfället fortsätter jag att skruva bort renspluggen när jag duschar eller så duschar jag på jobb. Det måste fixas jag vet men men. Att göra som Fred övergår min förmåga, fast jag hade väldigt gärna velat stå bredvid och sett både älgkliv och ormdans.  :D
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
Re:Duschproblem
« Svar #24 skrivet: 24 feb-07 kl 14:47 »
men eftersom jag inte har något luftningsrör så ...
Är inte avloppsrören synliga någonstans i huset? Om dom är det, så sätt helt enkelt dit en avluftning som mynnar ut uppe på taket. Kapa gjutjärnsrör är ett tröttsamt företag men det funkar. Jag kapade själv av stammen från övervåningen för att få in en toa i källaren. Det finns klammor som man klämmer utanpå rören för att skarva med och det funkar finfint. Jag har dock skarvarna i samma rum som toan så en eventuell läcka som inte kommit ännu syns med en gång.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Stallbacka gård

  • Inlägg: 121
Re:Duschproblem
« Svar #25 skrivet: 24 feb-07 kl 21:01 »
Om avloppet är  30år gammalt  så är det  väl en gjutjärnsbrunn.  Och har  ni då ett  rätt  nyrenoverat  badrum och har  kvar  den  gammla  brunnen. Då  har du ett ej  godkänt utfört badrum. Skulle du få en försäkringskada så kan försäkringbolaget avsäga sig skadan. Alla  brunnar som  är innan år 91 är ej godkända. Och skall bytas  vid nyrenovering. Jag  jobbar med att åtgärda försäkring skador. Så jag  har fått se många skador där det inte  e rätt utfört, därav har man fått informera kunden att  de ej får någon ersättning, vilket  inte e så kul. Så tänk på  det om  ni  ska renovera era badrum. Bara  en liten parantes.
 
« Senast ändrad: 24 feb-07 kl 21:09 av mtias »

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #26 skrivet: 25 feb-07 kl 18:08 »
Jodå gjutjärnsbrunn med minst (MINST) 35 år på nacken liksom avloppsrören ( också de i gjutjärn ). Trekammarbrunnen är också från tidigt 70-tal så på det här stället finns det inte en försäkring som gäller för någonting, men det kalkylerar jag med hela tiden.  8)
Arbetena är dock gjorda av min far som är en neurotisk perfektionist så.... peppar, peppar.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Stallbacka gård

  • Inlägg: 121
Re:Duschproblem
« Svar #27 skrivet: 25 feb-07 kl 18:16 »
Om du i framtiden skulle få stopp i rören se då till att inte använda popp lösare, de fräter på  de gammla gjutjärns rör även nya. Då varar de längre :)
« Senast ändrad: 25 feb-07 kl 19:06 av mtias »

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Duschproblem
« Svar #28 skrivet: 25 feb-07 kl 20:17 »
Om du i framtiden skulle få stopp i rören se då till att inte använda popp lösare, de fräter på  de gammla gjutjärns rör även nya. Då varar de längre :)

vad ska man använda istället då?? ???
propplösare funkar bra tycker jag..
och om propplösare skulle kunna fräta sönder ett rör,så skulle det väl inte säljas?

Stallbacka gård

  • Inlägg: 121
Re:Duschproblem
« Svar #29 skrivet: 25 feb-07 kl 20:34 »
Jo men propp lösare är frätande. Fräter på rören med. Men har du plaströr så e det ok, för det fräter det inte på. Istället ska du spola rören, eller använda en rensfjäder finns olika sorter. Har du ett stopp i en vask så spola upp eller koka upp hett vatten häll i, spruta i massor av diskmedel och kör med en plunscher, en sugpropp på en pinne. Ofta är det fett påbyggnader i rörern. Och det kan ofta ett bra fettlösande diskmedel lösa upp. Sen ska man ju rensa vattelåsen då och då. Det e mina tips. Fråga en vvs butik vad de säger om propplösare i gammla gjutjärns rör. mvh mattias

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Duschproblem
« Svar #30 skrivet: 25 feb-07 kl 20:49 »
Hus byggda 1940 har ofta gjutjärnsrör av dålig kvalite.
Under kriget var det svårt att få fram kvalite på järn när kanonerna skulle ha sitt.
Har stött på sådana hus/rör några gånger.

När det gäller avluftning så är det inte nödvändigt med rör till yttertaket. En del anläggningar saknar avluftning helt. Nyare kan ha en "klocka" (luftventil med lock) inne i en garderob eller någon typ av trumma.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Duschproblem
« Svar #31 skrivet: 26 feb-07 kl 16:31 »
Har man en högtryckstvätt går det alltid att skaffa en iller till denna. Har själv använt lånade sådana till ett par kodak-moments p.g.a. ett lite (o)lustigt konstruerat avlopp. Nu har jag skaffat en egen så nu blir det nog inga mer problem, ta i trä.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
Re:Duschproblem
« Svar #32 skrivet: 07 mar-07 kl 07:40 »
iller plus högtryck ;D tror jag det att det blir kodac-moments ;)

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #33 skrivet: 07 mar-07 kl 09:26 »
Personligen kan jag inte få bilden av en äkta levande iller ur huvudet.  :o ;D ;D ;D En specialtränad, våtdräktsiförd avloppsiller som med livet som insats kravlar runt i rören på sina små tassar. Jag visste att man kunde ha illrar till mycket men detta var ett nytt användningsområde. *fniss* ( Nackdelen med att ha för livlig fantasi i kombination med sömnbrist. Hjärnan går i spinn. Men håll med om att man kan se den lilla rackaren framför sig. Visst.)
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Duschproblem
« Svar #34 skrivet: 07 mar-07 kl 11:15 »
 ;D Kan bara underrätta om att jag just fiskat upp en mink i upplösningstillstånd(bokstavligen) ur en rännstensbrunn, spinn vidare på den. Att sedan kom in och läsa detta... :D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Duschproblem
« Svar #35 skrivet: 07 mar-07 kl 18:04 »
Felet som minken gjorde var att inte komma ihåg att dra på sig våtdräkten och snorkeln.  ;D
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:Duschproblem
« Svar #36 skrivet: 08 mar-07 kl 16:47 »
Felet som minken gjorde var att inte komma ihåg att dra på sig våtdräkten och snorkeln.  ;D
Kul att följa denna diskussionen hela vägen. Från problem och fram till snillrika lösningar med iller iförd grodmansutrustning,,,haha
Hoppas trots allt att du hittar lösning på ditt problem, men ju mer man läser om detta så ser jag bara två möjligheter :
1. Avluftningen
2. Vattenlåset igenslaggat av hår och liknande
 Om vattnet i vattenlåset gungar upp o ner när du spolar toa eller handfat, då sitter troligtvis problemet tidigt i systemets avluftning.
Rör sig inte vattennivån i vattenlåset då du spolar på annan plats i huset så är det troligtvis MASSOR av skräp i botten av vattenlåset.
Lasse
Med sol i sinne, både ute o inne.

Morran

  • Gäst
Re:Duschproblem
« Svar #37 skrivet: 23 mar-07 kl 13:19 »
Eftersom mitt problem är liknande (fast jag lyckats rengöra avloppet nu) så undrar jag om någon har ett tips på någon sorts löst galler/filter man skulle kunna ha över golvbrunnen för att inte så mycket hår skulle åka ner när man duschar?

Det finns ju små "plastkorgar" att sätta i, i handfat och badkar men jag har inte sett några stora nog att täcka golvbrunnen i duschen.
Då menar jag alltså en som fångar upp håret och som man bara lyfter av och tömmer när man har duschat färdigt.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Duschproblem
« Svar #38 skrivet: 29 mar-07 kl 13:54 »
Köp/sno/be om en bit tätmaskigt nät som biodlare använder i sina silar. Det skulle du kunna lägga löst ovanpoå golvbrunnen och sedan rensa efter varje dusch. Lovar att det inte är mycket mer än vatten som kommer igenom.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Morran

  • Gäst
Re:Duschproblem
« Svar #39 skrivet: 29 mar-07 kl 14:05 »
Tack manna :) jag höll nästan på att misströsta.

Båda av mina gubbar är så otroligt håriga både här och var och jag har ledsnat totalt på att behöva fiska upp hår ur golvbrunnen hela tiden. Jag höll nästan på att införa helkroppsvaxning för dem *elakt fnitter*

Gew

  • Inlägg: 17
  • Intresserad av IKEA, bland annat.
    • -
SV: Duschproblem
« Svar #40 skrivet: 15 sep-21 kl 17:28 »
Kliver in här med samma issue. Golvbrunnen är ca ett halvt sekel gammal vattenlåset är gjutet och av järn, cirkus samma design som nämns. När man duschat längre än 3 min är tårna täckta av vatten, vilket i sig känns lite nasty då det implicerar direktkontakt mellan avlopp och mina fossingar. Sen sitter det nån slags fyrkantsmutter vid sidan, rostig nånting givetvis. Funderar på om jag skulle ta och ge mig på den med skiftnyckeln, eller om det är en dum idé, jag tänker att jag då bryter nån form av spärrlinje så att jag plötsligt inte bara står med ½ stopp utan även stank. Alla idéer är välkomna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Duschproblem
« Svar #41 skrivet: 15 sep-21 kl 17:33 »
Kliver in här med samma issue. Golvbrunnen är ca ett halvt sekel gammal vattenlåset är gjutet och av järn, cirkus samma design som nämns. När man duschat längre än 3 min är tårna täckta av vatten, vilket i sig känns lite nasty då det implicerar direktkontakt mellan avlopp och mina fossingar. Sen sitter det nån slags fyrkantsmutter vid sidan, rostig nånting givetvis. Funderar på om jag skulle ta och ge mig på den med skiftnyckeln, eller om det är en dum idé, jag tänker att jag då bryter nån form av spärrlinje så att jag plötsligt inte bara står med ½ stopp utan även stank. Alla idéer är välkomna.

Jepp..  du behöver en rensfjäder.
Och en lämplig nyckel, ta inte i för kung och fosterland utan rucka och rucka tills den släpper sedan är det bara att köra ner rensarwn och leta reda på pluggen.
Det är ett äckligt, illaluktande och många gånger riktigt besvärligt jobb.
Men när det är rent så...   Yess

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gew

  • Inlägg: 17
  • Intresserad av IKEA, bland annat.
    • -
SV: Duschproblem
« Svar #42 skrivet: 15 sep-21 kl 20:45 »
Jepp..  du behöver en rensfjäder.
Och en lämplig nyckel, ta inte i för kung och fosterland utan rucka och rucka tills den släpper sedan är det bara att köra ner rensarwn och leta reda på pluggen.
Det är ett äckligt, illaluktande och många gånger riktigt besvärligt jobb.
Men när det är rent så...   Yess
Tack för snabbt svar!

Så den där märkliga fyrkantshistorien ska alltså väck med all sannolikhet? Den är högerhängad, skruvas av motsols? Är det en mutter eller ett bulthuvud förresten? Lossnar hela innandömet när den är lös? Inga risker involverade i processen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Duschproblem
« Svar #43 skrivet: 15 sep-21 kl 21:09 »
Tack för snabbt svar!

Så den där märkliga fyrkantshistorien ska alltså väck med all sannolikhet? Den är högerhängad, skruvas av motsols? Är det en mutter eller ett bulthuvud förresten? Lossnar hela innandömet när den är lös? Inga risker involverade i processen?

Det är en bult som bara ger dig tillgång till rörsystemet efter vattenlåset.
Hålet är stort nog att kunna sticka in en rensfjäder eller en högtrycks rensslang.
Riskerna då.  Gjutjärn kan rosta precis som allt annat och kan ha blivit så sprött att när du försöker lossa på bulten så vrider du sönder hela konkarongen, innebär att man får bila upp delar av golvet för att ersätta den.

Tänkte på att det kan vara lönt att prova med mer subtila metoder först, som en sådan där avloppsrensare man sätter på och trycker så man får en stöt genom vattnet och kan med tur få blockeringen att släppa och flyta vidare.
Du kan använda avloppsbakterier som käkar upp allt organiskt, dessa fungerar dock dåligt om du har kalkrika vatten då kalket fäster runt hårstrån och blir rejält starka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Duschproblem
« Svar #44 skrivet: 15 sep-21 kl 21:12 »
Börja med att gräva ur den lort som går att komma åt i golvbrunnen.
Den gängade saken med fyrkantskalle är en plugg iskruvad i ett gängat hål, den håller inte fast något annat. Däremot kan den vara ordentligt fastrostad.  Om man inte rår på den med skiftnyckel utan risk att dra den rund, så är det bättre att skaffa en passande fyrkanthylsa till hylsnyckelsats.  Den risk som kan finnas är att om den sitter mycket hårt och golvbrunnen är mer eller mindre sönderrostad, så kan en bit gjutjärn spricka sönder runt hålet.  I så fall kan man såklart inte få tillbaks den gängade pluggen efteråt, man får ersätta den med en lämpligt tilltäljd träplugg.

Om du har en högtryckstvätt, så föreslår jag att du skaffar en avloppsrensslang (s k iller) till den, en sådan är mycket mer effektiv än ett rensband/rensfjäder.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Duschproblem
« Svar #45 skrivet: 16 sep-21 kl 15:08 »
Värm pluggen med gasol. Kan få rosten att lossna. Plugga med en plastplugg+skruv om den går sönder.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Duschproblem
« Svar #46 skrivet: 16 sep-21 kl 15:44 »
Gör rent och torrt, värm lite, 556, vänta en dag, slå lite lätt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 7 användare (2 dolda)
malarmaster, xaelanar, Palle500, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser