Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KATT MED "SKRUVAD" SVANS!  (läst 12991 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« skrivet: 04 jul-10 kl 14:55 »
Hej min granne har en katt som har svansen "skruvad" upp över ryggen, hon vet inte vilken ras det är , så någon som vet rasen?

såhär har katten svansen
« Senast ändrad: 19 sep-11 kl 12:26 av Serama »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #1 skrivet: 04 jul-10 kl 15:34 »
Det finns ingen särskild ras som har sån svans. Det är troligare att det är något fel på svansen. Det är hemskt tråkigt att säga det för jag har själv en ungkatt som bär sin svans så. Men han är till salu om du tycker att det är coolt. Han verkar då inte lida av det men jag ska kolla det hos veterinär innan han flyttar. OBS dyr raskatt men prisnedsättning om det är en defekt.
« Senast ändrad: 04 jul-10 kl 15:40 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #2 skrivet: 04 jul-10 kl 16:04 »
Har hittat lite info nu och det förekommer oftast bland "bondkatter" och norska skogskatter.. Man bör inte avla på det, varför?????

Det finns faktiskt en ras som har svansen så, den heter American Ringtail

The American Ringtail was started in 1999 by Susan Manley and her cat Solomon (right) in the San Francisco area of Northern California. After 5 years of studying the genetics and capturing their amazing tail, the breed is ready for the world. The American Ringtail is making it's debut in the spring of 2004!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #3 skrivet: 04 jul-10 kl 16:25 »
Jaha, en ny ras! Om man säger att man inte bör avla på det så är det nog en defekt iaf. Men det finns ju fler raser som har defekter som man avlar på ändå.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #4 skrivet: 04 jul-10 kl 17:18 »
Vi har en katthona (bondkatt) som har sin svans framåt istället för upp när hon går.  ;)  Gör att hon sticker ut.

Cyklisten

  • Gäst
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #5 skrivet: 04 jul-10 kl 17:51 »
Jag är inte expert på katter, men min granne bonnen hade en lagårdskatt som hade svansen vinklad åt sidan på mitten och han sade att det brukade bli så när katterna var för mycket inavlade. Han brukade skaffa ett par nya katter med några års mellanrum för att få in nya gener i lagårn.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #6 skrivet: 04 jul-10 kl 18:55 »
Det finns massor med defekter på inavel hos speciellt katter och ringtail/ekorrsvans/you name it är en av dem. Men nu så kan den dyka upp var som eftersom att avkommorna från en ringtailsvansad katt inte alltid har sån svans men det ligger i generna så dennas ungar kan få så. Så katten som har sån svans behöver inte vara inavlad, däremot kan dennas förföräldrar ha vart det.. Ett exemplar på inavel är Manx katten utan svans, den är hååårt inavad för att först och främst få fram den utan svans och sedan få rasens hållning m.m Vissa uppfödare av Manx katten har endel problem med bakben m.m har jag hört

Sorry, men jag är inte beredd att hålla med att Manxen är hårt inavlad. Svanslösheten är beroende av en enskild gen och inte något som är avlat för att få fram.Det är en mutationen som inte är helt ovanlig och poppar upp lite här och var då och då. Manxen är i grunden en svanslös bonna katt från ön Isle of Mann. Den fanns runt ikring på gårdarna på ön långt innan den blev en "ras" och då avlades den inte av människan utan skötte det på egen hand  ;) Många raskattförbund tillåter fortfarande att man mönstrar in svanslösa bonnkatter från Isle of Man just för att motverka inavel.

När det kommer till vissa typer av svansdefekter ska man dock vara försiktig. Det tillhör gruppen "mid line defekts" dvs defekter som uppstår längs med kroppens mittlinje under fosterutvecklingen. Det finns en ärftlighet i detta och vissa raser är mer drabbade än andra, bla Siameser och Orientaler. Där är svansdefekter bröstbensdefekter och även ryggradsdeffekter betydligt vanligare än på medelkatten.



Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

taccotad

  • Inlägg: 376
    • Skåne
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #7 skrivet: 04 jul-10 kl 19:59 »
Exakt så såg var bondkatt ut. Hon hade tydliga smärtor i ryggen. Mest om man tog och försökte klappa henne. Hon är numera avlivad.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #8 skrivet: 04 jul-10 kl 20:07 »
Jag är inte expert på katter, men min granne bonnen hade en lagårdskatt som hade svansen vinklad åt sidan på mitten och han sade att det brukade bli så när katterna var för mycket inavlade. Han brukade skaffa ett par nya katter med några års mellanrum för att få in nya gener i lagårn.

När katten har en vinkel på svansen så kallas det knick eller knyck och ja, det är en ärftlig defekt. Vid inavel så ökar såklart risken för att defekten dyker upp hos flera avkommor så då gör ju din granne rätt att skaffa nya katter. Sen har jag iofs åsikter om av låta katter föröka sig okontrollerat men det är en helt annan diskussion.

« Senast ändrad: 04 jul-10 kl 20:17 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #9 skrivet: 04 jul-10 kl 20:26 »
Konstigt att avla för utseende måste jag säga. Djur som inte kan äta och andas ordentligt t.ex...Känns inte rätt enligt mig.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #10 skrivet: 04 jul-10 kl 21:52 »
Nu syftar ni så klart på perser och exotic. Jag föder inte upp perser längre av den enkla anledningen att jag tröttnat på pälsvården. Men jag vill ändå försvara rasen och påtala att de flesta perser kan äta och andas alldeles normalt men en del har stora problem. Det sorgliga är att en del uppfödare inte har nått samvete utan väljer att avla på dessa katter som har problem ändå.

Men nu har vi kommit ifrån ämnet. Tillbaka till svansar! ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #11 skrivet: 09 jul-10 kl 15:00 »
En del tror att skeppskatter är en egen ras, men det är mutation som ger fler tår än normalt (det kallas polydakt) och det kan dyka upp var som helst. Ifall man korsar två katter med för många tår blir det (åtminstone ibland?) kattungar med outvecklade framben.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Minos

  • Inlägg: 1
    • -
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #12 skrivet: 07 jul-12 kl 13:55 »
Kurilean bobtail och Japanese bobtail har "skruvad" svans och är raskatter.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #13 skrivet: 07 jul-12 kl 14:05 »
Kurilean bobtail och Japanese bobtail har "skruvad" svans och är raskatter.
De två raserna saknar typ svans?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Mewz

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #14 skrivet: 12 jul-12 kl 20:19 »
Beroende på så kan det kallas ekorrsvans och/eller gladsvans. Verkar inte finns så jättemycket forskning kring det tyvärr och därmed inte heller fastställt om det är en defekt eller inte. Är svansen stel/fast i det läget hela tiden så är det en skelettdefekt. Har läst om ett fall där det var kotdefekter (röntgat) och den katten ömmade över området.

Vissa katter verkar kunna hålla svansen framåtböjd i olika varianter utan att det är ett fel och har även läst en del kring att det kan vara senor som är för korta och/eller starka som gör att svansen böjs framåt. Har själv en kattunge härhemma nu som i "lekläge" ser ut som en spets. Annars håller den svansen normalt. Defekt eller inte? Säg det.
Lyxhustru, kattuppfödare, genetiknörd och renrasfantast. Bor utanför stan med make, 4 ½ barn, ett dussin raskatter, 2 hundar, 2 hästar, blekingeankor och jumbovaktlar.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #15 skrivet: 12 jul-12 kl 22:48 »
Min mor har en upphittad katt vars svans kan böjas i 90 graders vinkel. Man kan alltså vika fram den och lägga den längs med hans rygg.
Han reagerar inte på något sätt, så han har inte ont. Har alltid undrat om det hänt något eller om han varit sådan sedan födseln.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ChrE

  • Inlägg: 12
  • Carpe Diem!
    • Södermanland
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #16 skrivet: 01 nov-12 kl 23:02 »
Defekter på svansen kan vara knicksvans, svansrotsknick, knölar på svanskotorna, ihopväxta svanskotor mm. Knick kan bero på ärftligt deformerade kotor eller senare skador i muskulatur-senor-ledkapsel som i sin tur kan bero på inflammation.

Felen kan upptäckas på röntgen. Är det en raskatt så ska den streriliseras/kastreras och plockas bort från avelslinjen. Uppfödaren ska även meddela och dokumentera felet.

enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #17 skrivet: 02 nov-12 kl 23:34 »
Har en katt med "knorr" på svansen.
Han verkar inte ha ont av det och han kan ha svansen rak också ...

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #18 skrivet: 09 nov-12 kl 17:21 »
Min Alfons har inte krullad svans på det viset, men när han var liten - och även lite nu - krullade han ihop den vid sidan när han satt ner, jättegulligt ;D.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #19 skrivet: 09 nov-12 kl 17:54 »
Problemet med den typen av böjd svans är att det är en defekt som kan ge likadan böjningar eller knyck i t.ex. ryggraden, något som kan orsaka stora problem och smärtor hos individen. Därför ska man inte avla på det.
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Ingeborg

  • Inlägg: 6
    • Skåne
    • Yamasee
SV: KATT MED "SKRUVAD" SVANS!
« Svar #20 skrivet: 18 mar-20 kl 15:08 »
Manx är definitivt inte en inavlad ras. Däremot kanske huskatter med liknande utseendekan vara det. Ingen katt utan stamtavla är en manx.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 4 användare
javill, xaelanar, sayerbýr, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser