Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk ull?  (läst 2464 gånger)

Neiklot

  • Gäst
Ekologisk ull?
« skrivet: 30 mar-06 kl 11:28 »

vad är egentligen ekologisk ull?
Är det ull från ekologiska får?

Men - är inte alla får ekologiska?
Om man jämnför med - fleecemaskiner?

Och ull är väl en naturprodukt oavsett?
Och naturprodukter är väl ekologiska?

Många frågor, hoppas på svar!:-)

Vill veta, eftersom det sätter myror i huvet på mig.

 ;)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ekologisk ull?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-06 kl 11:58 »
Beror väl på vad man föder dom med. T.ex om dom får eko-foder eller om dom får något slags superbesprutat genmanipulerat megakraftfoder med en massa siffror i namnet.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Ekologisk ull?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-06 kl 13:46 »
Men Marcus ... skojar du med oss.  ???

Det är väl skillnad på ekologisk odling och konventionell odling, ekologisk djurhållning och konventionell djurhållning ? Både vad det gäller resursförbrukning, energi och reglerna för hur djuren skall hållas och hur deras behov skall tillgodoses. Precis som det är skillnad på köttet och grönsakerna så är det väl skillnad på ekologisk och konventionell ull.

Dessutom är jag övertygad att det går åt mångfaldigt mycket mer energi (olja) för att producera en ulltröja än en fleecetröja men det är ju en helt annan diskussion.

Bara för att nåt är en "naturprodukt" så behöver den ju inte vara bra för naturen, om man ser till hur mycket konstgödsel som går åt, hur mycket bränsle som går åt, hur mycket odlingsjorden belastas, hur mycket vatten som förbrukas, hur långt sakerna skall transporteras, hur mycket skog som huggs ner, hur mycket vattedrag belastas osv. osv.

Johan1

  • Inlägg: 94
Re:Ekologisk ull?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-06 kl 13:51 »
Skillnaden är kanske att ullen besprutas inte men det gör grönsakerna/säden/potatisen och eftersom man äter dom produkterna så känns det viktigare att maten inte är besprutad. ullen kan inte skilja något på om det den är ekologisk eller inte. men det är naturligtvis bättre att den är ekologisk av miljöskäl.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Ekologisk ull?
« Svar #4 skrivet: 30 mar-06 kl 14:04 »
Skillnaden är kanske att ullen besprutas inte men det gör grönsakerna/säden/potatisen och eftersom man äter dom produkterna så känns det viktigare att maten inte är besprutad. ullen kan inte skilja något på om det den är ekologisk eller inte. men det är naturligtvis bättre att den är ekologisk av miljöskäl.

Nja ... jo, iofs. ... men då skulle ju den skitigaste brunkolselen vara lika bra som vindkraftsel. Slutprodukten är ju den samma.

Jag tycker att den totala miljöbelastningen är viktigare än dess påverkan på en enskild individ (mig) men jag kanske resonerar bakvänt ... hmm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare (1 dolda)
fredrik99, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser