Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har koll på BM Volvo Mini?  (läst 36162 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #20 skrivet: 29 maj-10 kl 18:00 »
Väldigt snitsigt med hydrauliken. Var det inte lockande att bygga hydraulisk tipp till kärran? (ev. hydraulmotordriven vinch)?
Hur har du gjort med hydrauliken (för den har väl inte det standard?)? Liten pump på någon remskiva antar jag.
Filmen med hydralplogen hittade jag på nätet. Så den är inte från våran minitraktor.

Fast ett tag funderade jag på att montera dit en 12v elvinch istället för den manuella.
Men jag var rädd att den inte skulle klara regnit väder ifall taktorn står ute i regnväder.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #21 skrivet: 09 jun-10 kl 10:42 »
Med en hyrd grävmaskin för 1000:- dygnet som kördes hem på bilkärra.
Så var det bara att lyfta bort klippdäcket för bättre markfrigång och börja köra bort grus där plintarna till altanan skall stå.

Pricko94

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #22 skrivet: 17 dec-10 kl 15:08 »
Jag har en Volvo BM 1214 mini från tidigt 70-tal, skulle jag tro. Minns att jag såg en ny sådan maskin på lantmännen när jag var liten och blev fullständigt betagen. Maskinen är byggd på amerikanska Rouper. Gamla dekalerna satt kvar under Volvodekalerna.
Hittade min maskin på Tadera. Den visade sig vara ett slutkört lik. Har efter sju sorger och åtta bedrövelser renoverat den. Min maskin har en Sundstrand hydrostat som naturligtvis var trasig. Det var helt omöjligt att få tag på delar till hydrostaten. Hade mailkontakt med Volvo BM i Eskilstuna och rad svenska firmor samt flera firmor i USA, en firma erbjöd sig att bygga om hydrostaten om jag skickade över den till USA! Till slut tog jag en rövare och lämnade in de slitna delarna till en duktig motorslipfirma som planade delarna, sedan knackade jag nya packningar och jagade konstiga packboxar och små stenhårda fjädrar runt landet. Efter många om och men fick jag ihop den. Funkade på första försöket!
Har sedan plockat ner och slipat rost och lackat om hela maskinen. Förgasaren var helt slut och omöjlig att ställa in. Det sitter en Briggs rova i maskinen och en firma i Göteborg nosade upp den sista packningssatsen i Europa på ett lager Holland åt mig. Det sista som är bytt är dynastarten, gick att få tag på via en firma i Stockholm. Nu står maskinen verkstan, kör den bara soliga dagar :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #23 skrivet: 18 dec-10 kl 12:01 »
Dynastarten, laddrelä, solinoid, tändspole, tändningslås och lite olika remmar mm har jag bytt.
Har inte varit något problem att få tag på. (förutom laddrelät som tog 4 månader att få hem)

Jag har verkstadshandboken till min där alla nummer på reservdelarna finns med och det verkar som dom mesta delarna på min också finns på nyare ropermaskiner. Så exempelvis remmar, tändningslås, tändspole fick jag hem på 1 dag.
Köper delarna av min lokala såg och gräsklippsaffär.

Då har det varit värre med sakerna till snöslungan.
Där verkar varenda liten detalj ha försvunnit ur sortimentet.

Har bytt kedja och då fick jag köpa en maskinkedja med samma delning av Momentum här i Örebro.
Måste också byta bustningar i den för dom börjar bli dåliga. Men dom kan jag göra på jobbet.

Men överlag så är jag jättenöjd med min minitraktor.
Jag kör in ved till huset med den, kör hö och fodersäckar, tunga bilådor med honung i, grus, sand, virke, sten, stängselstolpar och tråd, slungar bort snö, fräser jord, klipper gräs (även ute i hagarna vid behov) + 1000 andra saker. Den är perfekt om man har en lite större tomt med mycket träd och buskar på.
Helt klart ett jättebra hjälpmedel för en sliten kropp med lite muskler i.
« Senast ändrad: 18 dec-10 kl 12:12 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #24 skrivet: 31 jul-11 kl 15:10 »
Vi fortsätter att jobba med minitraktorn på gården. Den är hur smidig som helst att använda överallt där det är trångt.
Vi får t o m hjälp av grannens grabb.  ;)
Här kör han traktorn efter att vi har lastat den med minigrävmaskinen
http://www.youtube.com/user/MrRosten1000#p/u/7/St_P4oyQYeQ

Här har jag den 8hp starka jordfräsen påkopplad bakom.
För att luckra upp ytan så att vi kan kratta den och så gräsfrö.
På slutet av filmen så hör man remmarna slira pga att det har fastnat en sten i fräsen.
BM Mini med jordfräs.


qvintus4

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #25 skrivet: 06 mar-12 kl 19:45 »
Har kikat lite på en volvo bm mini-1000 ska ha till landet och klippa gräs köra grejer mm ...verkar vara i gott skick den jag hittat ,  Låter som jag inte kommer bli besviken ??   är lite orolig över reservdelar till en så gammal maskin ??
Någon som vet hästar på en volvo bm mini-1000  ??

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #26 skrivet: 09 mar-12 kl 22:48 »
Lägger upp 2 filmer till.

Klippdäcket är 120 cm brett men klipparen saktar inte ett dugg fast det måste gå jättetunkt i det höga gräset.
Riktig gräsklippning


Här lastar jag kärran med hyrd minigrävare.
Lastar BM Mini med minigrävare

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #27 skrivet: 15 apr-12 kl 01:30 »
Mera filmer från våran gård.
BM mini med hö.wmv

Roper jordfräs efter min BM mini.wmv

BM mini Roper gardentractor.wmv

andtol

  • Gäst
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #28 skrivet: 27 apr-12 kl 10:16 »
Sköna filmer! :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #29 skrivet: 27 apr-12 kl 11:24 »
Sköna filmer! :)
Det är en skön maskin också!
Som vi använder hela tiden.

Sears Custom 10

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #30 skrivet: 30 apr-12 kl 14:41 »
Halloj

Vad behöver man lägga för att komma över en Volvo mini? Vad har dom begärt i andra annonser?

MVH

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #31 skrivet: 01 maj-12 kl 01:24 »
Pris från 3000:- upp till 22 000 har jag sett.
Allt beroende på hur mycket utrustning som finns med.

Vi är uppe på ca 15 000:- just nu.
Då har vi ett klippdäck med centralsmörjning som är 120 cm brett.
En snöslunga som är ca 1 meter bred.
En jordfräs som också är ca 1 meter bred.
En hemmabyggd tippkärra där flaket är 1x2 meter stort som som klarar en vikt av minst 500kg.
En enskärig plog.
En potatisorder.
2 hemmabyggda järnhjul.
Ett flak som man hänger i trepunktslyften.

Det enda som vi saknar vad jag vet är ett slåtterbalk.

Sen skulle det vara kul att ha en lastare till den. Så man kan lasta kärran.

Sears Custom 10

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #32 skrivet: 01 maj-12 kl 14:04 »
Tack för snabbt svar Rosten!

Anledningen till att jag frågar är att jag har en BM Volvo Mini. En amerikansktillverkad Sears Custom 10E av 1971 års modell. Har tyvärr inga tillbehör till den det är endast traktorn med klippdeck.

Saknas gör hela tändningen. Tändspole, laddspole och pick up-sensor saknas. Motorn är en Tecumseh HH100 10hk. Kanske har någon ett tändsystem att sälja eller vet vart jag kan vända mig?!



Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #33 skrivet: 01 maj-12 kl 22:44 »
Tack för snabbt svar Rosten!

Anledningen till att jag frågar är att jag har en BM Volvo Mini. En amerikansktillverkad Sears Custom 10E av 1971 års modell. Har tyvärr inga tillbehör till den det är endast traktorn med klippdeck.

Saknas gör hela tändningen. Tändspole, laddspole och pick up-sensor saknas. Motorn är en Tecumseh HH100 10hk. Kanske har någon ett tändsystem att sälja eller vet vart jag kan vända mig?!
Är det inte briggs stratton-motor?
Det är det på min. Då är det jättelätt att få tag på delar.

Sears Custom 10

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #34 skrivet: 02 maj-12 kl 11:17 »
Nix, ingen Briggs i min maskin. Har fått tag på en komplett tändning nu iaf. I väntan på att den dyker upp ska jag titta över förgasaren, bränsletanken och dynastarten. Spännande att se hur detta går :)

andtol

  • Gäst
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #35 skrivet: 02 maj-12 kl 15:00 »
Nix, ingen Briggs i min maskin. Har fått tag på en komplett tändning nu iaf. I väntan på att den dyker upp ska jag titta över förgasaren, bränsletanken och dynastarten. Spännande att se hur detta går :)

Det kanske går att byta motor annars om det inte fungerar?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #36 skrivet: 03 maj-12 kl 21:00 »
Det kanske går att byta motor annars om det inte fungerar?
Byta motorn är nog det sista man gör på en BM Mini.
Dom utrustades med det värsta som fanns på den tiden.
Saker som var nästan outslitliga och om det skulle bli läge för en renovering så finns det möjligheter att göra det.
Inte som idag med dagens slit och slängmotorer.

När jag hade strul med min dynastart och inte verkade hitta en lösning så kollade jag med min hovleverantör av delar vad det fanns för alternativa nya motorer att köpa.
Då fick jag en utskällning som hette duga där han förklarade att var jag än gjorde så var ett motrbyte det sista man skulle göra.
För enligt honom så var dessa gamla motorer det bästa som någonsin hade byggts till klippare.

funkebo

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #37 skrivet: 07 maj-12 kl 12:59 »
Hej, jag ser att du har kula bak, men det är väl inte original. Funderar själv på att svetsa på lite järn så att jag får kulan på rätt höjd.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #38 skrivet: 09 maj-12 kl 16:13 »
Hej, jag ser att du har kula bak, men det är väl inte original. Funderar själv på att svetsa på lite järn så att jag får kulan på rätt höjd.
Kulan är orginal på min traktor

4-evers man

  • Inlägg: 11
  • Motorgalen 4-everman
    • Skåne
SV: Någon som har koll på BM Volvo Mini?
« Svar #39 skrivet: 15 maj-12 kl 16:13 »
Hoppar in i denna tråd lite ....om någon av er som har BM Mini behöver någon reservdel så har jag en hel traktor som står som typ svårt renoveringsobjekt bara pm;a mig så kan jag kolla vad jag har.
mvh Peter
Älskar friheten med att bo på landet .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser